هشدار شورای امنیت درباره هر گونه تجارت نفتی با تروریست‌های سوریه و عراق

هشدار شورای امنیت درباره هر گونه تجارت نفتی با تروریست‌های سوریه و عراق

خبرگزاری تسنیم: شورای امنیت سازمان ملل با ابراز نگرانی از دست‌یابی تروریست‌های عراق و سوریه به میادین نفتی این دو کشور درباره هر گونه تجارت با این گروه‌ها هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شورای امنیت سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی شدید از گزارش‌های دست‌یابی گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شامات» یا «داعش» در عراق و گروه «جبهه النصره» در سوریه به میادین نفتی این دو کشور درباره  هر گونه تجارت نفتی با این گروه‌های هشدار داد.

اعضای این شورای مشتکل از 15 عضو تأکید کردند: «هر گونه تجارت نفتی با این گروه‌ها بر خلاف قطعنامه‌های این شورا بوده و لازم است تمامی کشورهای عضو اطمینان حاصل کنند شهروندانشان و تمامی افراد حاضر در خاک آنها هیچگونه تجارت نفتی با این گروه‌ها انجام نمی‌دهند.»

شورای امنیت سازمان ملل وارد شدن به هر گونه اقدام برای مشارکت با تروریست‌ها جهت جابه‌جایی نفت از سوریه و عراق را محکوم و تأکید کرد انجام چنین عملی به منزله حمایت مالی از تروریست‌ها خواهد بود. 

شورای امنیت همچنین با یادآوری اینکه کنترل میادین نفتی و زیرساخت‌های مرتبط با آن توسط سازمان‌های تروریستی به ایجاد درآمدهای مادی برای آنها منجر می‌شود تصریح کرد این امر می‌تواند به تلاش‌های تروریست‌ها برای جذب پیکارجویان خارجی از سایر کشورها کمک کرده و توانایی آنها برای انجام عملیات تروریستی را تقویت کند. 

شورای امنیت سازمان ملل این هشدار را در حالی مطرح کرده که گروه موسوم به نظارت بر حقوق بشر در سوریه روز سه‌شنبه (31 تیر) اعلام کرد گروه مسلح داعش «نفت و گاز سوریه را به تاجران عراقی می‌فروشد.»

داعش چندی پیش اعلام کرده بود کنترل تمام مناطق نفتی سوریه و 60 درصد از صادرات نفت این کشور را در اختیار دارد و روزانه 100 الی 125 هزار بشکه نفت به فروش می‌رساند.

طبق گزارش‌های منتشر شده در اوایل ماه جاری میلادی مشخص شد تروریست‌های تکفیری داعش که از 10 ژوئن کنترل بخش‌های گسترده‌ای از عراق را در اختیار گرفته‌اند نفت خام این کشور را به بهای اندکِ 25 دلار به ازای هر بشکه به تجار منطقه اقلیم کردستان می‌فروشند.

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نیز 11 ژوئن گزارش داد تکفیری‌ها از فروش نفت خام مناطق نفت‌خیز جنوب شهر موصل و قاچاق آن به کشورهایی نظیر ترکیه روزانه معادل یک میلیون دلار درآمد کسب می‌کنند.

این روزنامه افزود واسطه‌های مستقر در کردستان عراق با فروش این نفت خام به سایر کشورها برای پالایش به صورت فرآورده‌های نفتی و دیزلی با ارزش‌تر، سود کلانی کسب می‌کنند.

انتهای پیام/م.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان