مردم آستارا در روز عید سعید فطر از برگزاری "خروج از قره بایرام" تا " بایرام بازاری"


مردم آستارا در روز عید سعید فطر از برگزاری "خروج از قره بایرام" تا " بایرام بازاری"

خبرگزاری تسنیم: پس از یک ماه روزه و عبادت پروردگار، مردم مومن و ولایتمدار شهرستان مرزی آستارا عید سعید فطر را جشن گرفته و با برپایی آیین‌های ویژه، ماه رمضان را بدرقه کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آستارا، مقام معظم رهبری درباره وداع با ماه مبارک رمضان می فرماید: "امام سجاد علیه السلام در دعای وداع ماه رمضان، آنچنان از فراق این ماه می نالد که بارها و بارها بر ماه رمضان درود می فرستد: السلام علیک. اینجا سلام، به معنای بدرود و به معنای خداحافظی کردن با ماه رمضان عزیز و با این روزها و شب های نورانی است. خداحافظی با این قطعه بهشتی از زمان عمر ما و از طول دوران سال، یعنی ماه رمضان است. عزیزان من، این ذخیره تقوا را که در ماه رمضان به دست آوردیم… باید حفظ کنیم، این محصول بسیار ارزشمندی است."

استان گیلان با داشتن تنوع اقلیمی و قومیتی فرهنگ های منحصر بفردی را در خود جای داده اند و در این بین شهرستان مرزی آستارا درآیین های مختلف مذهبی و ملی  دارای مراسمات متنوع و خاصی است که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

مردم مومن و ولایتمدار این شهرستان در روز عید فطر آیین های محلی خود را که یادگار گذشتگان خود هستند را اجرا می‌کنند.

دیدار با خانواده های عزادار در مساجد و خانه ( خارج شدن از قره بایرام)

قره بایرام یا عید سیاه ( در سنت های محلی این شهرستان،افرادی که یکی از بستگانش را از دست بدهد برگزاری اولین عید رسمی، خارج شدن از عید سیاه است)  که مردم آستارا در اولین عیدی که خانواده هایی عزیز خود را از دست داده اند، با حضور در آن خانه یا مساجد مصیبت وارده را به اهالی خانه تسلیت می گویند و از خانواده های عزادار دلجویی و از خداوند برای از دست رفتگان طلب مغفرت می کنند.

در عید سعید فطر نیز مردم مومن و ولایتمدار این شهرستان از ساعت تقریبا 10 صبح  برای همدردی با خانواده های داغدار در خانه این افراد یا مساجد محله های خود حضور می یابند.برگزاری مراسمات احسان و برپایی سفره عید با شیرینی و میوه و نان محلی(فطیر) عید مبارک فطر را گرامی می‌دارند.

قرائت فاتحه در سر مزار از دست رفتگان

یک از رسومات حسنه حضور بر سر مزار نزدیکان  در روز عید فطر است که هر ساله با شور خاصی برگزار می‌شود.

بسیاری از افراد با حضور در آرامستان ها ضمن تسلیت به بازماندگان عزیز از دست رفته با قرائت فاتحه ای آرزوی علو درجات و مغفرت را از خداوند منان طلب می‌کنند.

و همچنین خانواده های نزدیک با گلاب و گل در این عید عزیز و مبارک قبور از دست رفتگان خود را معطر نموده و فاتحه ای برای او می‌خوانند.

حضور گسترده مردم متدین آستارا در نماز عید فطر

مردم پس از بازگشت از مساجد و دید و بازدید و دلجویی و گفتن تسلیت به خانواده های عزادار خود را برای شرکت در نماز عید فطر که هر ساله با حضور جمع کثیری از مردم برگزار می شود آماده می کنند.

با توجه به حضور گسترده و پرشور مردم در نماز عید فطر که بصورت نماز جماعت برگزار می شود، نماز عید فطر را در خیابان اصلی شهر اقامه می کنند.

پرداخت زکات فطریه

پرداخت زکات فطره یکی از مهمترین و فراموش نشدنی ترین مراسمات این شهرستان است که در شب عید فطر سرپرست خانواده مقدار زکات فطریه خود و خانواده را کنار گذاشته و روز عید فطر این ذکات را به افراد نیازمند و مستضعف پرداخت می کنند.

در روز عید فطر مردم مومن شهرستان مرزی آستارا با تبریک عید به یکدیگر با حضور در منازل خانواده های نزدیک خود ضمن صله ارحام از نزدیک با هم دیدار و گفت و گو می کنند.

پختن فطیر محلی / برگزاری بایرام بازاری

مردم مومن آستارا طبق سنت های قدیمی خود که از گذشتگان بجای مانده است با پختن نوعی نان محلی که به آن فطیر می گویند از میهمانان خود پذیرایی می کنند و همچنین بسیاری از مادران نیز این نان را در خانه پخت نموده و در بین همسایگان و مستمندان توزیع می‌کنند.

یکی دیگر از سنت های مردم این منطقه برپایی بازار خیابانی است که بنام بایرام بازاری معروف شده است.

این بازارهمه ساله دراعیاد مذهبی مانند عیدفطر،عید قربان سایر اعیاد در امامزاده ابراهیم و قاسم تشکیل می شود که مردم ضمن زیارت از این امامزاده وسایل مورد نیاز خود را از دست فروشان محلی خریداری می کنند.

در این بازار اجناس متنوع و مختلفی اعم از پوشاک،وسایل مصرفی، خوراکی، غذایی و سایر محصولات مصرفی خانواده ها بفروش می‌رسد.

گزارش از بهمن کاظم‌زاده

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon