آداب و رسوم صومعه‌سرایی‌ها در عید بندگی خدا


آداب و رسوم صومعه‌سرایی‌ها در عید بندگی خدا

خبرگزاری تسنیم: با پایان یک ماه تمرین بندگی و تقواپیشگی اینک عیدی فرخنده در راه است، عید سعید فطر فرصتی برای عاشقانی است که این ماه را غنیمت شمردند و برپایی این عید در صومعه‌سرا آداب و رسوم خاص خود را دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از صومعه‌سرا، با پایان یک ماه تمرین بندگی و تقواپیشگی اینک عیدی فرخنده در راه است، عیدی که به مناسبت پیروزی در جهاد با نفس و رسیدن به سر منزل مقصود در ماه ضیافت‌الله است.

عید سعید فطر فرصتی برای عاشقانی است که این ماه را غنیمت شمردند و هم اکنون با رسیدن آخرین ساعات روزها و شب‌های عارفانه و عاشقانه با معبود را جشن می‌گیرند.

رمضان محفل وصف یار، ماه پروردگار، ماه سر به سر شور و حال با لحظه‌های وصالش به پایان رسید و بنده ماند و اعمالش.

دعا می‌کنیم خدایا به ما توفیق ده تا از کسانی باشیم که حاصل دسترنج یکماه خود را در رمضان، از این به بعد هم حفظ کنیمو چقدر سخت است که این عزیزترین عید را بدون آن عزیزترین غایب از نظر بگذرانیم.

با غروب ماه خدا بساط مهمانی این ماه بسته می‌شود و خوشبخت آن بنده‌ای است که در این بهار رحمت و غفران و مغفرت بخشیده شود.

روز عید فطر و اقامه نماز

همزمان با روز اول ماه شوال و فرارسیدن عید سعید فطر، مردم این شهرستان با سر زدن آفتاب پس از پوشیدن لباس‌های تازه راهی عیدگاه و مصلی‌ها می‌شوند.

مردم با حضور خود در مصلی و مساجد، در وحدتی کم‌نظیر برای اقامه نماز عید فطر آماده می‌شوند.

رسم این است که قبل از اقامه نماز عید، مکبر و مجری این مراسم چندین مرتبه ذکرهای وارد شده این روز را بلند قرائت و نمازگران نیز با او تکرار می کنند.مهمترین این ذکرها گفتن الله اکبر، لااله الاالله، صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و خواندن دعای سلامت امام زمان(عج) است.

قبل از شروع نماز امام جماعت شروع به خطبه خوانی می‌نماید و بعد از اتمام خطبه نماز عید فطر را آغاز می‌نماید.

مردم صومعه سرا پس از یک ماه روزه گرفتن عید فطر را جشن می گیرند و خدا را شاکر هستند که توانسته اند ماه مبارک رمضان را با سربلندی به پایان برسانند.

صبحانه روز عید فطر

بعد از اتمام نماز خادمان مساجد و مصلی و میعادگاه‌ها ، شروع به پهن کردن سفره‌ی صبحانه برای حاضرین در آنجا می‌کنند.

با پنیر، خرما، زولبیا و بامیه، رشته خشکار و چای از نمازگزاران پذیرایی می‌شود.

جمع‌آوری نذورات فطریه

بعد از اتمام صبحانه بزرگان شهر و روستا چه مرد و چه زن به جمع‌آوری نذورات، کفاره و فطریه مردم مشغول می‌شوند که آنها را در اختیار فقرا و نیازمندان قرار دهند.

حضور بر سر مزار درگذشتگان از دیگر رسم و رسوم‌های مردم است، آنان به مزار می‌روند و عید را به گذشتگان خود تبریک می‌گویند و خرما، شکلات و رشته و خشکار بر سر مزار توزیع می‌کنند.

نهار روز عید فطر و میزبانی بقاع متبرکه

معمولا در این روز خانواده‌ها برای سپاس‌گذاری از خداوند که توانستند یک ماه از مهمانی خدا را به سلامت پشت‌سر بگذارند، به زیارت‌گاه‌ها و امامزادگان می‌روند و نهار را در آنجا صرف می‌کنند.

گزارش از مائده فلاحتکار ضیابری

انتهای‌پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon