مرتضایی‌فر برای ملائک می‌خواند: «اللهم اهل الکبریاء و العظمه ...»+صوت

مرتضایی‌فر برای ملائک می‌خواند: «اللهم اهل الکبریاء و العظمه ...»+صوت

خبرگزاری تسنیم: صبح امروز نماز عید فطر با صلابت همیشگی ایرانی‌ها در سراسر کشور برگزار شد. تعداد بسیار زیادی از تهرانی‌ها به مصلای امام آمده بودند تا نماز را به امامت امام بخوانند. جای یک نفر برای دومین بار در نماز همه این سال‌ها خالی بود: مرتضایی‌فر.

سال گذشته به مناسبت اولین نماز عید فطر بدون حضور مرحوم مرتضایی‌فر معروف به وزیر شعار مطلبی نوشته شد. اکنون بعد از گذشت بیش از یک‌سال از درگذشت مردی که او را با عنوان «وزیر شعار» انقلاب می‌شناختند، صدای جوانی اذکار قنوت‌های نماز عید صیام را در مصلی تهران با نمازگزاران زمزمه می‌کند. هر کسی که به صدای مرحوم مرتضایی فر در نمازهای جمعه و اعیاد دل داده  بود، جای او را امروز خالی می‌کرد. به یاد همه مجاهدت‌های او بخشی از یک مطلب کوتاه بازنشر و البته به روز می‌شود.

صبح عید فطر، مصلای امام خمینی(ره) تهران. صبحانه های صلواتی شهرداری و مردم، چهره‌های خواب آلود کودکانی که هنوز با یک ماه سروصدای پدرومادرها عادت به سحرخیزی پیدا نکرده‌اند. اتوبوس‌ها بسیار مرتبط در کنار هم پارک شده‌اند تا مردم بعد از نماز برای عزیمت با مشکل مواجه نشوند. نیروهایی با پیراهن‌های آبی یک‌دست پلاستیک به دست برای نظافت مصلی بعد از برپایی نماز آماده می‌شوند. مردم نمازگزار تا حد زیادی ملاحظه به زحمت نیافتادن آن ها را دارند اما افرادی هم  هستند که ...

همه چیز تاحد خیلی زیادی شبیه همان سال‌های قبل بود. اما عید امسال هم یک فرق اساسی با سال‌های قبل و یک شباهت جدی با نماز عید سال گذشته داشت. تعداد بسیار زیادی از تهرانی‌ها به مصلای امام آمده بودند تا نماز را به امامت امام بخوانند. جای یک نفر برای دومین بار در نماز همه این سال‌ها خالی بود. عید فطری بود بدون «لبیک»‌های بلال انقلاب. دومین عید فطر بدون وزیر شعار!

صدای مرحوم مرتضایی فر در حافظه تاریخی ایرانی‌ها ماندگار شده است. امسال دومین عیدفطر ایرانی بدون وزیر شعار است. هر چند که در سال‌های آخر هم خستگی و بیماری توانش را گرفته بود اما دیگر صدایش را نمی‌شنویم. هرسال «اللهم اهل الکبریا و العظمه....» با همان نوای همیشگی مرحوم مرتضایی فر حال و هوای خیابان های محدود به دانشگاه تهران و در بعضی سال‌ها مصلای امام خمینی(ره) حواس نمازگزاران فطر را به خود مشغول می‌کرد. اما امسال گوینده‌ای جوان پشت تریبون نماز فطر قرار گرفته بود و هر چند با همان صلابت روزهای جوانی مرتضایی فر می‌خواند اما ...

***
صبح روز 12 فروردین 1357 / بهشت زهرا

«حضرت امام با شور و هیجانی بی نظیر در حال صحبت بودند که فرمودند، من دولت تعیین می کنم، من تو دهن این دولت می زنم... در همین حال، مردم هم که به اشتیاق آمده بودند، شروع کردند به دست زدن، من متوجه شدم که دست زدن معنایی ندارد، برای همین فریاد زدم الله اکبر که به یادماندنی شد»

این شروع راهی است که مرحوم مرتضایی فر را به مدت 30 سال تبدیل به تک مکبر رسمی انقلاب می کند. سخنانی که از لسان خود او منتشر شده بود.

« و هیچ نماز جمعه ای هم در تهران بدون حضور بنده برگزار نشد. حتی اگر سفر هم می رفتم، شب جمعه می آمدم و مراسم نماز جمعه که تمام می شد برمی گشتم. هیچ وقت نماز جمعه را از دست نمی دادم.»

57 تا 86 یک عمر است. با قیافه جدی و مصممی به پشت تریبون می آمد. میکروفن را چک می کرد سرفه کوتاهی می کرد و بدون اینکه حالت صورتش تغییر کند شروع می کرد."نماز نماز..."

***

آخرین جمعه سال 63/ نماز جمعه/ دانشگاه تهران

آیت الله خامنه ای خطیب نماز جمعه آن روز است. صدام اعلام کرده بود که تهران و دانشگاه تهران را آن روز و آن ساعت خواهد زد و مردم بیشتر آمده بودند. اواسط نماز است که بمبی در دانشگاه منفجر می شود. و جمعیت به هم می ریزد. پشت میکروفن می رود و خونسرد این جمله تاریخی اش را بیان می کند: «لطفاً توجه کنید! رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، هم اکنون به خطبه های عالمانه ی خود ادامه می دهند.» خودش تعریف می کند که «می خواستم به امام پیغام دهم که آقا زنده است.»

 

چه تاریخی که در دل وزیر شعار ایران می گذشت و آرام می گرفت. وزیر شعار؟

« آیت الله توسلی یک بار مرا دیدند و فرمودند آقای مرتضایی فر خبر داری وزیر شعار شده ای؟ با تعجب پرسیدم چطور؟ گفتند دیروز امام (ره) از حاج احمد آقا حال شما را پرسیدند که حاج احمد آقا فرمودند وزیر شعار را می فرمایید که امام خندیدند و از آنجا بود که این موضوع سراسری شد و به خاطر نفس گرم امام (ره)، بدون این که کسی تبلیغ کند، همه جا به من وزیر شعار می گویند.»

***
حج تمتع سال 66/ بیابان های عرفات

«خاطرم هست که سربازان جنایتکار سعودی داشتند می کشتند و شکنجه می دادند و بنده تا آخر ایستادم! قرار بود حجاج تا محدوده ای بروند و جلوتر نروند. همین طور که بنده شعار می دادم، آنها از آن محدوده خارج شدند و سعودی ها هم شروع به تیراندازی کردند. بنده هم نمی دانستم در آنجا درگیری شده است، چون فاصله از میدان معابده تا جایی که بنده بودم سه چهار کیلومتر بود. سعودی ها دنبال بهانه می گشتند و البته گروه های تندرویی هم بودند که چنین برنامه ای را راه بیندازند.»

به تاریخ انقلاب، تاریخ خاطرات مرتضایی فر اضافه می شود. صدای انقلاب حالا دیگر رساتر شده است. در روزی که رهبر انقلاب درباره مسلمانان سرتاسر دنیا و خطاب به آنان سخن می گوید مکبر نماز ایشان کسی نیست جز مرحوم مرتضایی فر. مردی که نگاهش همیشه همین جامعیت درباره اسلام را داشته و محدود به مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی نشد. او هم طرازش همچون امامی که پیروش بود، بین المللی است.

***
بیش از یک سال است که مرحوم مرتضایی فر به دنیای دیگری رفته و امسال دومین نماز عید فطر بی رنگ صدای پرصلابت مرتضایی فر حال و هوای دیگری داشت.

حافظه تاریخی اتفاقات انقلاب ایران حالا دیگر از بالا نگاهمان می‌کند، بدون اینکه گره های ابرویش تنگ تر شود وقتی انبوه جمعیت را می بیند و صدایش را بلندتر می کند تا همه بشنوند. شاید برای ملائک می‌خواند:

«اللهم اهل الکبریاء و العظمه ...»

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران