«جاده باریکی به عمق شمال»، داستان اسارت پدر یک نویسنده

«جاده باریکی به عمق شمال»، داستان اسارت پدر یک نویسنده

خبرگزاری تسنیم: رمان «جاده باریکی به عمق شمال» به نویسندگی ریچارد فلاناگان، امسال جزو ۱۳ کتاب انتخابی اولیه جایزه بزرگ کتاب بوکر قرار گرفته است. جایزه‌ای که برای کتاب اول آن ۵۰ هزار یورو تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در پی ورود نویسندگان آمریکایی به فهرست حائزان شرایط برای دریافت جایزه بوکر، امسال حضور نویسندگان اهل کشورهای مشترک المنافع در این فهرست کمرنگ شده است.

سپتامبر امسال اعلام شد که برای نخستین بار در تاریخ جایزه بریتانیایی بوکر، آثار نویسندگان آمریکایی هم در این رقابت‌ها شرکت داده می‌شود. ریچارد فلاناگان استرالیایی تنها نماینده نویسندگان مشترک المنافع در فهرست 13 نفره نامزدهای جایزه بوکر است. این در حالی است که نام 4 نویسنده آمریکایی در این فهرست به چشم می‌خورد.

ریچارد فلاناگان در سال 1961 در تاسمانی استرالیا به دنیا آمده است. او را یکی از پیش‌رو‌ترین نویسندگان استرالیا می‌دانند. او تاکنون رمان‌های زیادی به نام‌های «مرگ راهنمای رودخانه»، «صدای به هم خوردن یک دست»، «کتاب ماهی گولد»، «تروریست ناشناخته» و «خواسته‌ها» نوشته است که برخی از آن‌ها بسیار او را معروف کرده است و در 26 کشور نیز چاپ و یا ترجمه شده است.

پدر او که در روز پایانی نوشتن کتاب رمان «جاده باریکی به عمق شمال» جان خود را از دست داد یکی از بازماندگان خط آهن مرگ برمه - تایلند بوده است.

کتاب «جاده باریکی به عمق شمال» به عنوان ششمین رمان ریچارد فلاناگان، یک داستان عاشقانه است که حدود پنجاه سال بین یک دکتر و یک زن ادامه دارد.

اسم این کتاب از یکی از کتاب‌های معروف ادبیات ژاپن نوشته شاعر بزرگ هایکو یعنی «باشو» گرفته شده است. همین شباهت اسم هم در متن کتاب جاری شده و یکی از اتفاقات بد تاریخ ژاپن یعنی ساخت خط آهن مرگ تایلند - برمه در جنگ جهانی دوم در آن ذکر شده است.

در کمپ اسیران خط آهن مرگ، یک جراح به نام دوریگو اوانس هنوز درگیر عشقی است که دو سال پیش پیدا کرده است. او تلاش می‌کند که افراد تحت امر خود را از زیر قحطی، وبا و ضرب و شتم نجات دهد. در بین این اتفاقات نامه‌ای را دریافت می‌کند که زندگی‌اش را برای همیشه تغییر می‌دهد.

از ابتدای کتاب، رمان پرش‌های بسیاری دارد از گذشته به حال می‌آید، از لحظه‌ای به لحظه دیگر می‌رود، از کشوری به کشوری دیگر و همه این‌ها از خاطرات می‌آید.

کتاب این مسئله غیرطبیعی را به خواننده القا می‌کند که اگر مراقب نباشند همانند خاطرات، متن‌ها نیز محو می‌شوند. در طول داستان کتاب و غرق شدن در داستان شما این اجازه را دارید که جایگاه خودتان را در کتاب به عنوان خواننده تعیین کنید، این یکی از قدرت‌های این رمان است.

روایت شرایط دوریگو اوانس به عنوان شخصیت اصلی رمان در نقش یک دکتر در کمپ اسیران جنگی نگران‌کننده و زنده است. فلاناگان این روایت را نزدیک و شفاف ترسیم کرده است. پس خواندن این پاراگراف‌ها و متن‌ها تحمل می‌خواهد.

داستان گاهی حالت شعرگونه پیدا می‌کند و در جایی دیگر مانند نوشته‌های یک نامه است. این قدرت بیان یا سخنرانی همراه با ریتمی گفته می‌شود که حس خواندن شعر به خواننده می‌دهد. در طول رمان، شعر‌ها و کتاب‌ها مانند یک جادو عمل می‌کنند. آن‌ها قدرتی را از زندگی و مرگ نگاه می‌دارند. همانطوری که یک اسیر در کتاب به دوریگو می‌گوید: «آقا، شعر قانون نیست» اما دوریگو هنوز از آن گفته و شنیده‌ها شوک زده است.

این داستان همچنین ارتباطی را بین استرالیایی‌ها و ژاپنی‌ها ایجاد می‌کند که ممکن است خواننده دچار مسئله‌ای مانند سیاه و سفید و خوب و بد شود. البته فلاناگان در این کتاب به دشمن صدا و زندگی هم داده است و از آن چشم نپوشیده است. مانند یک قاتل به نام کلنل کوتا که فلاناگان به او شخصیتی کامل داده است و از او تفسیری ساده و بدون پیچیدگی ارائه داده است.

دیگر اطلاعات کتاب رمان «جاده باریکی به عمق شمال»:

انتشارات: Random House Australia
قیمت: $26.95
تعداد صفحات: 352
ISBN-13: 978-0385352857

لیست نامزدهای اولیه جایزه کتاب سال موسسه بوکر به شرح ذیل است:

1- برخاستن در ساعت مناسب نوشته جاشوآ فریس از انتشارات وایکینگز  / از اینجا بخوانید
2- جاده باریکی به عمق شمال نوشته ریچارد فلانگان از انتشارات شاتو اند ویندوس
3- همگی پشتیبان خودمان هستیم نوشته کارن جوی فاولر از انتشارات سپرنتس تیل
4- دنیای مشتعل نوشته سیری هوستوت از انتشارات اسکپتر
5- جی نوشته هاوارد یاکوبسن از انتشارات جاناتان کیپ
6- بیداری نوشته پل کینگزنورث از انتشارات آنبوند
7- ساعت های استخوان نوشته دیوید میشل از انتشارات اسکپتر
8- زندگی دیگران نوشته نیل مخرجی از انتشارات شاتو اند ویندوس
9- ما نوشته دیوید نیکولز از انتشارات هودر اند سوتون
10- سگ نوشته جوزف اونیل از انتشارات فورث استیت
11- اورفئو نوشته ریچارد پاورز از انتشارات آتلانتیک بوکس
12- چگونه بوث باشیم؟ نوشته الی اسمیت از انتشارات همیش همیلتون
13- تاریخ باران نوشته نیال ویلیامز از انتشارات بلومزبری

این لیست توسط هیئتی به ریاست آنتونی گریلینگ انتخاب شده است که در آن نام چهار نویسنده آمریکایی، شش بریتانیایی، دو ایرلندی و یک استرالیایی دیده می‌شود. در این لیست فقط هاوارد یاکوبسن سابقه بردن جایزه بوکر را دارد. الی اسمیت به همراهی دیوید میشل پیش از این نیز سابقه حضور در این فهرست را داشته‌اند.

این لیست روز 9 سپتامبر به 6 کتاب کاهش پیدا می‎کند و در نهایت روز 14 اکتبر برنده جایزه 50 هزار یورویی بوکر مشخص می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران