در بنغازی لیبی چه می‌گذرد؟

در بنغازی لیبی چه می‌گذرد؟

خبرگزاری تسنیم: شهر بزرگ بنغازی در شرق لیبی از چند ماه پیش صحنه نبرد بین نیروهای طرفدار یک ژنرال بازنشسته نیروی زمینی ارتش و گروه‌های مسلح دیگر است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، برخی منابع به شبکه اسکای نیوز گفتند که یک فروند جنگنده لیبی روز سه شنبه بر فراز آسمان شهر بنغازی در شرق لیبی سقوط کرد.

دو خلبان این هواپیما پیش از اصابت هواپیما به زمین موفق شدند با چتر به بیرون پریده و جان خود را نجات دهد.

یک شاهد عینی گفت: این جنگنده در حال حمله به مواضع گروههای مسلح و شبه نظامی قبل از سقوط بود.

شهر بنغازی از چند ماه پیش شاهد عملیات نظامی به فرماندهی سرلشکر بازنشسته ارتش خلیفه حفتر علیه گروههای مسلحی است که او آنها را تروریست می خواند.

جنگنده یاد شده در عملیات نظامی در کنار نیروهای حفتر در شرق بنغازی شرکت کرده بود.

سرلشکر ستاد صقر الجروشی "فرمانده عملیات هوایی" در نزد نیروهای طرفدار حفتر گفت: خلبان جنگنده سالم است.

اوایل هفته جاری درگیریها در شهر بنغازی به کشته شدن دهها تن منجر شد و این درگیری ها بعد از حمله افراد مسلح و شبه نظامی به مقر نیروهای ویژه (الصاعقه) در نزدیک مرکز شهر بنغازی روی داد.

به گفته برخی منابع، این افراد مسلح  و شبه نظامی که خود را نیروهای "مجلس شورای انقلابیون بنغازی" می خوانند، بامداد امروز سه شنبه توانستند مقر اصلی صاعقه را که بزرگترین پایگاه در این شهر به شمار می رود، به کنترل خود در آورده و نیروهای صاعقه طرفدار ژنرال حفتر را از آن بیرون کنند.

در این درگیری های شدیدی شماری کشته و زخمی شدند که برخی منابع خبری شمار کشته ها را دستکم 30 نفر برشمردند. طلال محمد احمد یکی از فرماندهان نیروهای شورای یاد شده گفت که آنها توانستند به مقر نیروهای صاعقه بعد از خروج این نیروها از آن یورش ببرند.

وی افزود: بیش از 40 دستگاه خودروی نیروهای صاعقه از این پایگاه فرار کردند که فرمانده این نیروها به نام ونیس بوخماده در بین آنها بود.

نیروهای ژنرال حفتر درپی کنترل شبه نظامیان مجلس شورای بنغازی برمقر نیروهای صاعقه با پشتیبانی نیروی هوای طرفدار خود وارد عمل شد تا این مقر را بازپس گیرد و از این رو، جنگنده ها به موضع شبه نظامیان برای تلاش به منظور وادار کردن آنها به عقب نشینی و شکستن محاصره مقر صاعقه و خروج از آن حمله کردند و براساس گزارشها شبه نظامیان مجبور به عقب نشینی از این مقر شدند.

خبرنگار شبکه الجزیره قطر در بنغازی در همین زمینه گفت: درگیری ها بین نیروهای صاعقه وابسته به ژنرال حفتر و نیروهای مجلس شورای انقلابیون بنغازی هم اکنون در اطرف مقر صاعقه بعد از عقب نشینی نیروهای این شورا از آن ادامه دارد.

میلود الزوی سخنگوی رسمی نیروهای صاعقه در بنغازی گفت: این مقر هم اکنون تحت کنترل است و آماده مقابله با هرگونه حمله ای هستیم.

درهمین حال، دولت موقت لیبی نشستی اضطراری را با همه جریان ها، ریش سفیدان و صاحب نظران اهل بنغازی و شهرهای دیگر در شهر البیضا برای بررسی وضع راه حل های ریشه ای و دستیابی به یک توافق فراگیر آتش بس در شهر بنغازی و بازگشت امنیت به آن برگزار کرد.

دولت لیبی در بیانیه امروز خود در صفحه فیسبوک از همگان خواست تا فوری آتش بس برقرار کنند. دولت به همه یگان های ارتش لیبی (که درکنار ژنرال حفتر و حمایت از او) می جنگند، خواست تا نبرد را متوقف کنند.

این بیانیه از نیروهای مجلس شورای انقلابیون بنغازی نیز خواست به این امر پایبند باشند.
عملیات افراد مسلح وابسته به "مجلس شورای انقلابیون بنغازی" بعد آن به مقر نیروهای صاعقه یورش بردند که فرماندهی کل این نیروها به ژنرال حفتر اعلام وفاداری کرد. این فرماندهی اعلام کرد که به عملیاتی که این ژنرال در شهر بنغازی به نام عملیات کرامت برای به گفته او برقراری امنیت و ثبات و پایان دادن به پدیده گروههای مسلح آغاز کردند، پیوستند.

ژنرال حفتر چند ماه پیش عملیات کرامت را آغاز کرد و شماری از یگان های ارتش از جمله یگان های نیروی هوایی در شهر بنغازی به او ملحق شدند.

برخی منابع خبری پیش از این از ارتباط های پنهانی ژنرال حفتر با برخی کشورهای خارجی خبر داده بودند.

برخی منابع پیش از این به روزنامه القدس العربی گفتند: ژنرال حفتر اخیرا سفری به مصر و امارات داشته و با مسئولان نظامی و سیاسی این دو کشور ملاقات کرده است.

این منابع افزودند: حفتر روابط بسیاری قوی با احمد قذاف الدم پسر عموی معمر قذافی رهبر سابق لیبی دارد.

منابع آگاه گفتند: ژنرال حفتر افسران نزدیک خود را برای دیدار با رهبر یک کشور آفریقایی در جریان مراسم جشن اعلامیه قانون اساسی تونس اعزام کرد.

منابع دیپلماتیک عربی به روزنامه القدس العربی گفتند: فرماندهان میدانی و رهبران سیاسی در شهر بنقور در جنوب چاد در ژانویه گذشته با نمایندگان امنیتی نیجر و برخی کشورهای عربی که به مخالفان لیبی اهتمام و توجه دارند، ملاقات کرده اند.

نیروهای حفتر خود را ارتش ملی لیبی می خوانند. درمقابل، گروههای مسلح و شبه نظامی مجلس شورای انقلابیون بنغازی را اسلامگرایان از جمله اعضای گروه انصار الشریعه تشکیل می دهند.

ژنرال حفتر در 14 فوریه گذشته با حضور در یک شبکه تلویزیونی عربی و اعلام کنترل نیروهای طرفدارش بر مواضع نظامی و حیاتی در لیبی و تعلیق کار دولت و پارلمان موقت همگان را شگفت زده کرد ومحافل مختلف از آن به کودتای حفتر یاد کردند.

پایگاه خبری العربی الجدید اخیرا نوشت: کوشش ژنرال حفتر به منظور کودتا با حمایت امارات و عربستان و استقبال غرب بود.

برخی از کارشناسان سیاسی معتقند که ژنرال حفتر خواهان برپایی حکومت سکولار و لائیک است که مورد حمایت غربی ها باشد و حکومتی به ظاهر دموکراتیک بر اساس شعارهایی که می دهد، باشد؛ منتها از نظر ماهیت، اقدام او شبیه دوران قذافی است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان