لایحه حمایت از تولید در مجلس/ دریافت تسهیلات از بانک‌ها متوقف شود

لایحه حمایت از تولید در مجلس/ دریافت تسهیلات از بانک‌ها متوقف شود

خبرگزاری تسنیم: وزیر صنعت، معدن و تجارت در مشهدمقدس با تاکید بر اینکه باید دریافت تسهیلات از بانک‌ها متوقف شود، گفت: لایحه حمایت از تولید تقدیم مجلس شده و وزیر اقتصاد به دستور رئیس جمهور پیگیر این موضوع است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمد رضا نعمت زاده صبح امروز در سومین گردهمایی مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های سراسر کشور، با اشاره به اینک دولت قبل تخلفات بسیار گسترده را در وزارت صنعت و معدن انجام داده است، اظهار کرد: در بحث صنعت نزدیک به 50 درصد واحد‌های تولیدی در سال گذشته متوقف و با رکود مواجه بودند.

وی افزود: در سال گذشته 2.5 میلیارد تومان شکر وارد کردیم و این موضوع نشان دهنده فساد بیش از حد در جامعه است چراکه می توانستیم با ندادن ارز به آن‌ها پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کنیم.

لایحه حمایت از تولید به مجلس ارائه شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنانش با بیان اینکه لایحه حمایت از تولید تقدیم مجلس شده و وزیر اقتصاد به دستور رئیس جمهور پیگیر این موضوع است، تاکید کرد: درحال حاضر این لایحه در جلسات دولت در حال تحلیل و بررسی است و به زودی این موضوع نیز به سرانجام می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در آغاز کار برنامه‌ای بسیار مفصل را پیرامون این وزارت ارائه دادم، تصریح کرد: آبادسازی بخش خصوصی از دیگر فعالیت‌های اصلی این مجموعه در این مدت بوده است.

نعمت زاده با اشاره به اینکه بخش خصوصی را فعال کردیم خاطرنشان کرد: مذاکرات بسیار زیادی با گروه‌های خارجی در حال انجام است و در این زمینه نیز در حال رایزنی هستیم.

دولت مصمم به مبارزه با فساد است/ سیاست‌های عبور از رکود فروردین‌ماه تقدیم دولت شده است

وزیر صنعت، تجارت و معدن عنوان کرد: مبارزه با فساد یکی از شعارهای دولت بوده و دولت مصمم است که با این موضوعات مبارزه کند.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های عبور از رکود فروردین ماه تقدیم دولت شده است، عنوان کرد: در این غالب بخش صنعت و معدن در حال فعالیت‌های بسیار زیادی است.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه نوسانات بسیار زیاد ارزی سبب رکود اقتصادی بسیار زیاد و سوق دادن سرمایه‌گذاران به خارج از کشور شده بود، خاطرنشان کرد: نیروهای جدید باید وارد این زمینه شوند و ما سعی کنیم زمینه را برای فعالیت‌های گروه‌های بسیار زیادی ایجاد کنیم؛‌ مقررات بسیار زیادی را در حوزه واردات و صادرات تغییر دادیم و تمام تلاش ما این است که این موضوع ساماندهی شود زیرا در این زمینه تفسیرهای بسیار زیادی وجود داشت.

نعمت زاده با اشاره به اینکه یکی از راه‌های مبارزه با فساد، شفاف‌سازی است، عنوان کرد: بیشترین رقم وارداتی ما برنج خوردنی بوده که این مصداق بارز زیاده‌روی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از 9 میلیارد تومان برنج را وارده کرده‌ایم و این موضوع نشان دهنده عدم درک صحیح از فعالیت‌های اقتصادی در دولت گذشته است.

وی با اشاره به اینکه دومین کالای وارداتی کشور در سال گذشته با هزینه 16 میلیاردی، روغن نباتی بوده است، عنوان کرد: در این زمینه هیچ گونه سیاست گذاری صحیح انجام نشده است.

اصلاح الگوی مصرف یکی از برنامه‌های اصلی دولت یازدهم است

نعمت زاده گفت: صدا و سیما باید فرهنگ سازی کند و سعی کنیم که این الگوی صحیح مصرف را در بین خانواده‌های خود ایجاد کنیم، زیرا یکی از برنامه‌های اصلی دولت اصلاح الگوی مصرف است.

نعمت زاده با اشاره به اینکه صنایع فولاد در استان خراسان رضوی از سنگان خارج شده است و امیدواریم در این چند روز تمهیدات مناسبی در این زمینه اندیشیده شود،  خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های وزارت خانه صنعت و معدن فعال سازی بخش‌های خصوصی است که باید در این زمینه تمهیدات مناسب اندیشیده شود.

مجبور بودم 60 نفر از مدیران رده‌بالا وزارت‌ صنعت و معدن را تغییر دهم

وی خاطرنشان کرد: 60 نفر از مدیران رده بالا در سطح وزارتخانه را تغییر داده‌ایم؛ این موضوع با روحیات من سازگار نبوده اما به دلیل شرایطی که در دولت گذشته به وجود آمده بود مجبور به این کار بودم و سعی کردیم تمامی این افراد را نیز ساماندهی کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بدون فعال سازی بانک‌ها نمی‌توانیم بخش خصوصی را بکار ببندیم زیرا در این زمینه محدودیت‌های بسیار زیادی وجود دارد، تصریح کرد: در این زمینه تحریم‌ها و وجود مقررات نامناسب سبب شده بود زمینه‌های بسیار بدی در جامعه به وجود بیاید؛ البته ما از زمانی که روی کار آمده‌ایم سعی کردیم تمامی روند منفی گذشته را متوقف کنیم برای مثال در معاملات کلان مقررات شورای پول و اعتبار را اصلاح کرده‌ایم.

نعمت زاده تصریح کرد: 53 هزار دستگاه کامیون بالای 15 سال داریم که در جاده در حال فعالیت هستند، اگر ما بتوانیم این کامیون‌ها را به خودروهای جدید تبدیل کنیم تا 90 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کرده‌‌ایم که در همین راستا در در دولت تصویب شده ظرف 3 سال این زمینه را برای تبدیل آسان فراهم کنیم.

دریافت تسهیلات از بانک‌ها باید متوقف شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ما باید گرفتن تسهیلات از بانک‌ها را متوقف کنیم، تصریح کرد: نزول صادرات حتی در دولت جدید هم به دلیل برخی از مصوبات خاص وجود داشت که البته ما در اواخر سال گذشته این روند را متوقف کردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: همچنین خرده‌های آهن و کاغذ را باید به چرخه دولت برگردانیم و از این موضوعات به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

صدور مواد خام به چرخه تولید بازگردانده می‌شود

نعمت زاده به کمبودهای سیب زمینی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: سعی کردیم صادرات سیب‌زمینی متوقف شود، صدور مواد خام را نیز در تلاشیم دوباره به چرخه تولید بازگردانیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از رایزنان بازگانی را تغییر داده‌ایم، تصریح کرد: این افراد در توسعه صادرات بسیار تاثیرگذار هستند، برای مثال برخی از کشورهای اروپایی 25 رایزن در کشور دارند و ما حتی در این زمینه یک رایزن نداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون خودکفایی در حوزه‌های اقتصادی و عدم وابستگی به نفت، گفت: در سال 76 این موضوع را مقام معظم رهبری به صورت نامه‌ای ابلاغ کردند، من نامه ایشان را در دفتر کار خودم نگه داشته‌ام، در دولت و وزارت نیز سعی داریم سیاست‌ها بر همین اساس تبیین شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از فروشندگان به دلیل تحریم نمی‌توانند از نام‌های تجاری خود استفاده کنند، تصریح کرد: برخی فروشندگان به‌دلیل تحریم برای صادرات از روش‌های دیگری استفاده می‌کنند.

اجازه هیچ‌گونه کج‌روی را در صنعت و معدن نمی‌دهم

نعمت‌زاده در ادامه با بیان اینکه از ابتدای آغاز به‌کار دولت بارها تاکید داشتیم که ماموریت ما راه‌انداختن کار است و سعی می‌کنیم جواب "نه" به مردم ندهیم چراکه نمی‌خواهیم کارخانه‌ای را تعطیل کنیم، اظهار کرد: باید از افکار و اندیشه‌های کشورهای دیگر استفاده شود، بنده از تمامی مجموعه این وزارتخانه درخواست می‌کنم هر گونه تخلف جزئی را گزارش دهند چراکه اجازه هیچ‌گونه کج‌روی را نمی‌دهم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات تا به‌حال توانسته پیشرفت بسیار زیادی داشته باشد، این موضوع نشان دهنده این است که باید با مذاکره اختلافات را کنار بگذاریم زیرا این موضوعات سبب می‌شود کشور در مسیر اصلی توسعه خود قرار نگیرد.

وی با اشاره به اینکه آقای ظریف زحمات بسیار زیادی را در این زمینه متحمل شده است، تصریح کرد: سعی کنیم ما هم با الگو‌گیری از برخی مسئولان خدمت‌رسانی را شعار اصلی خود قرار دهیم.

صنعتی شدن کشور باید از استان‌ها آغاز شود

نعمت‌زاده افزود: رئیس جمهور تاکید دارند که ما کشور را صنعتی کنیم، این صنعتی شدن باید از استان‌ها آغاز شود و به نظر می‌رسد استانداران نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا می‌کنند؛ ما باید سعی کنیم زمینه‌های رشد را در این زمینه‌ها فراهم کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه‌ها را تقویت کرده‌ایم عنوان کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی منتظر همین مذاکرات هستند که اگر به ثمر بنشیند زمینه‌های بسیار مناسبی برای کشور ایجاد می‌شود.

بیمه‌های صادراتی باید فعال شوند/ صندوق توسعه ملی با مشکلات مالی بسیار زیادی رو‌به‌رو است

وی با تاکید بر اینکه بیمه‌های صادراتی باید فعال شوند، خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی بهترین ابزار است که می‌تواند کمک بسیار زیادی را انجام دهد اما متاسفانه این مجموعه نیز با مشکلات مالی بسیار زیادی رو‌به‌رو است؛ همچنین باید اولویت‌های سرمایه در گردش هر استان به وزارتخانه ارائه شود.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon