اختلاف کنگره و کاخ سفید درباره رفع تحریم‌ها در توافق جامع هسته‌ای

اختلاف کنگره و کاخ سفید درباره رفع تحریم‌ها در توافق جامع هسته‌ای

خبرگزاری تسنیم: در حالی که برخی مقامات دولت آمریکا اعلام کرده اند رفع تحریم‌ها در توافق جامع با ایران بر اساس« فرمان اجرایی رئیس جمهور» انجام می‌شود، نمایندگان خواستار تصویب آن در کنگره هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  دیوید سینگر خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز که طی هفته های اخیر مصاحبه ای نیز با وزیر امور خارجه کشورمان داشت در تحلیلی درباره نشست روز گذشته کمیته روابط خارجی سنا با چند تن از مقامات دولت درباره مذاکرات هستهای با ایران پرداخت.

به نوشته وی مهم ترین موضوع مورد اختلاف در این باره است که چه کسی حرف آخر را درباره توافق نهایی با ایران خواهد زد، رئیس جمهور یا کنگره؟ 

این دلخوری بخشی از مبارزه جویی اوباما برای دور زدن کنگره در طیفی از موضوعات از جمله مهاجرت، تغییرات آب و هوایی است که اوباما همانند سلف خود جرج بوش بر این موضوع اصرار دارد که رئیس جمهور قدرت مدیریت کردن امور سیاست خارجی را با کمترین مشاوره با کنگره دارد.

در مورد ایران نیز اوباما احتمالا قادر به اجتناب از کنگره در ادامه دوران ریاست جمهوری اش است. در صورت کسب هر گونه توافقی، یک معاهده رسمی نیست، بنابراین به سنا برای تصویب آن ارجاع داده نمی شود.

یک توافق بلند مدت احتمالا نیازمند رفع تحریم های مصوب کنگره است اما مقامات کاخ سفید می گویند آنها چنین زمانی را به تعلیق و یا رفع برخی تحریم ها توسط فرمان اجرایی رئیس جمهور به تعویق می اندازند- که به آنها این مزیت را می دهد تا به اعمال دوباره تحریم ها در صورت عدم اجرای تعهدات ایران قادر باشند.

یک مقام  کاخ سفید اخیرا اظهار داشته«ما قانونگذاری کنگره را در هیچ توافق جامع بلند مدت طلب نمی کنیم.» وی که با صراحت بیشتری نسبت به وندی شرمن که روز گذشته بیشتر به دنبال آرام کردن عصبانیت اعضای کنگره و دلجویی از آنها بود صحبت می کرد افزود« تعلیق اولیه با فرمان اجرایی انجام می شود.»

خانم شرمن تلاش کرد بین شکاف موجود پلی بزند و اطمینان هایی داد که اگر آقای اوباما به صورت یک جانبه هرگونه تحریمی را با فرمان اجرایی بی اثر کند، «آن را بدون مشورت و مذاکره با کنگره انجام نمی دهد»

سناتور جمهوریخواه، باب کراکر که از منتقدان همیشگی دولت اوباما در مذاکرات بوده نسبت به جایگاه کنگره در این موضوع ابراز نارضایتی کرد.

دیگر سناتور ها نیز پیشنهاداتی ارائه کردند از جمله گنجاندن موضوعاتی که در مذاکرات شامل نمی شود، برخی بر محدود کردن قابلیت موشکی ایران اصرار کردند، برخی درباره متوقف کردن ارسال راکت از سوی ایران به حماس صحبت کردند که البته شرمن سریعا تایید کرد این موضوع علت قدرت آتش حماس در مقابله با اسرائیل است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان