نماینده آمریکایی: بحران غزه راه‌حل نظامی ندارد/ محاصره فلسطینیان باید پایان یابد

نماینده آمریکایی: بحران غزه راه‌حل نظامی ندارد/ محاصره فلسطینیان باید پایان یابد

خبرگزاری تسنیم: یک نماینده آمریکایی ضمن تأکید بر حق فلسطینیان غزه برای داشتن حق زندگی و پیشرفت اعلام کرد که بحران بین اسرائیل و حماس راه‌حل نظامی ندارد و باید برای رسیدن به توافق نهایی محاصره غزه برداشته شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "کیت الیسون"  نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت "مینه‌سوتا" در مقاله‌ای که در روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" منتشر کرده، در واکنش به عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان نوشته است که برای رسیدن به صلح، باید محاصره غزه پایان یابد.

این دموکرات آمریکایی با اشاره به وحشت روزافزون میان فلسطینیان و کشته شدن بیش از هزار نفر از آنها در حملات اسرائیل و زندگی همراه با ترس اسرائیلی‌ها به‌دلیل حملات موشکی حماس و از طرفی افزایش درخواست‌ها برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، نوشت که آنچه درک آن اهمیت دارد این است که بسیاری از مردم غزه که هیچ ارتباطی با حماس ندارند، بازگشت به شرایط سابق را غیر قابل قبول می‌دانند.

بر اساس نوشته این دموکرات آمریکایی با اشاره به اینکه مردم غیروابسته به حماس سالهای گذشته در انزوایی وحشتناک زندگی کرده‌اند و وضع موجود برای مردم عادی غزه به‌معنای ادامه بیکاری و نداشتن آزادی است، نوشته است: این یک آینده جذاب نیست؛ مردم غزه شایستگی داشتن فرصت‌های اقتصادی و آزادی برای پیشرفت را دارند و این امر تنها از طریق پایان بخشیدن به محاصره نوار غزه محقق می‌شود.

الیسون با اشاره به اینکه پایان محاصره نوار غزه باید در چارچوب یک آتش‌بس بین اسرائیل و حماس لحاظ شود، نوشته است که حماس نیز باید حملات موشکی خود به اسرائیل را متوقف کند؛ این مقام آمریکایی اعلام کرده است که ادامه مسدود کردن روند ارسال کالا و خدمات به داخل غزه و خارج از آن منجر می‌شود که فرصت از مردمی که فقط می‌خواهند زندگی، کار و مسافرت کنند، گرفته شود.

*80 درصد از فلسطینیان نوار غزه زیر خط فقر به سر می‌برند

این نماینده کنگره آمریکا نوشته است که در طول سه بار سفری که از سال 2009 میلادی تاکنون به غزه داشته است، دیده که اکثریت مردم غزه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند؛ بر اساس گزارش‌ها، 50 درصد از مردم غزه زیر 18 سال هستند و 70 درصد از آنها را نیز کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.در این بین، 80 درصد از فلسطینیان غزه زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

این نماینده آمریکایی در ادامه مقاله خود نوشت: ما می‌توانیم گامهایی را با صدور مجوز برای جریان امن کالا و خدمات به داخل غزه و صادرات کالا و خدمات از غزه به کشورهای همسایه عملی کنیم؛ ما می‌توانیم از مردم غزه برای داشتن آزادی پیشرفت حمایت کنیم.

الیسون نوشته است که واردات کالا مانند غذا، سوخت و دارو به غزه به‌معنای آن است که مردم غزه مجبور نخواهند شد که کالاهای ضروری خود را از طریق اقتصادی تونلی تأمین کنند؛ بر اساس ایده الیسون، مهره‌های بین المللی نیز در این بین باید در پروسه رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی اسرائیل بعد از لغو محاصره غزه شرکت داشته باشند.

*افزایش تعداد فلسطینیان نیازمند به مواد غذایی سازمان ملل بعد از محاصره غزه

در ادامه این مقاله آمده است که محاصره مانع پیشرفت غزه می‌شود؛ مصر و اسرائیل این‌طور استدلال می‌کنند که هدف از این محاصره قطع جریان منابع تروریست‌ها است اما حقیقتاً این محاصره کسانی را که خواهان یک زندگی بهتر هستند به زانو در آورده است؛ بر اساس این مقاله، سازمان ملل قبل از محاصره غزه، غذای 80 هزار نفر در غزه را تأمین می‌کرد که این رقم در شرایط فعلی به 830 هزار نفر رسیده است.

الیسون نوشته است که اسرائیل و مصر همچنین محاصره غزه را یک موفقیت لحاظ می‌کنند زیرا این محاصره منجر به بحران مالی حماس شده است اما این یک طرز تفکر کوتاه‌مدت است؛ در این طرز تفکر از این حقیقت غفلت شده است که ویرانی اقتصادی ناشی از این محاصره، بخشهای دولتی و خصوصی غزه را تضعیف و افراط گرایان را تقویت می‌کند.

این نماینده آمریکایی تأکید کرده است که جامعه بین الملل و به‌خصوص کشورهای منطقه باید به مردم غزه کمک کنند تا منازل مسکونی و فرصت‌های شغلی تخریب شده‌شان را بازسازی کنند؛ اما در این بین، اگر قرار باشد هر دو سال جنگی به پا شود، چه‌کسی حاضر به سرمایه گذاری در این مسیر است؟

*بحران غزه راه‌حل نظامی ندارد

الیسون تأکید دارد که هیچ راه‌حل نظامی برای بحران فعلی در غزه وجود ندارد و ادامه وضعیت فعلی نیز منجر به ادامه درد و رنجش و جنگ می‌شود و در مقابل، بهبود پیشرفت‌های اقتصادی و تعامل اجتماعی با غزه در بلندمدت، به‌نفع اسرائیل و بقیه منطقه خواهد بود.

در این مقاله آمده است که آرامش نسبی حاکم بین اسرائیل و فلسطین در جریان مذاکرات دیپلماتیک «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در طول سالهای 2013 و 2014 میلادی نشان می‌دهد که روی آوردن به مذاکره اولین گام برای متوقف کردن خشونت‌ها است و درگیری‌ها بین اسرائیل و فلسطین باید نهایتاً از طریق یک توافق نهایی صورت گیرد و در این بین، پایان بخشیدن به خشونت‌ها و محاصره غزه اولین گام در مسیر تحقق یک راه‌حل پایدار خواهند بود.

انتهای پیام/پ*1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان