کتابخانه‌هایی روی دیوار؛ در شهر دور کتاب بگردیم


کتابخانه‌هایی روی دیوار؛ در شهر دور کتاب بگردیم

خبرگزاری تسنیم: کتاب و کتابخوانی می‌تواند یکی از موضوعاتی باشد که دستمایه طراحی مبلمان شهری در پارکها قرار می‌گیرد. می‌توان کتاب را جایگزین طرح‌های خنثی یا عجیب و غریبی کرد که گاهی در شهر دیده می‌شود.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چند روز پیش از پایین بودن میزان مطالعه در میان مردم کشورمان گلایه کرد. چندی پیش‌تر از آن هم دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اذعان به این نکته گفته بود که گرانی کتاب دلیل اصلی این اقبال کم مردم به مطالعه نیست و دلایل دیگری از جمله پایین آمدن ارزش کتاب‌خوانی دارد.

آنچه که مسلم است میزان مطالعه مردم ایران آنچنان که باید نیست و این را می‌شود از روی معیارهای مختلفی از جمله تیراژ کتابها دانست. با این حال باید اذعان کرد که شاید گرانی کتاب برای بخشی از مردم عامل بازدارنده در مطالعه باشد اما حتماً خیلی از مردم هم که چنین مشکلی ندارند اهل مطالعه نیستند.

در اینجا بد نیست به یکی از عواملی که می‌تواند کتاب را بعنوان یک موضوع مهم پیش چشم مردم قرار داده و مطالعه را به آنها یادآوری کند اشاره کنیم. این موضوع مهم حضور کتاب بعنوان یک المان در محیطهای شهری است. سعی شده در تصاویری که در ادامه مشهاده می‌کنید نمونه‌هایی از این حضور به چشم بیاید.

وقتی کتاب یکی از موضوعات محوری مبلمان شهری، فضاسازی شهری، زیباسازی شهری و حتی تولید محصولات جانبی(که در انتها نمونه‌هایی از آن در انتها آورده شده) قرار گیرد، قطعاً تاثیر بسزایی در بالا رفتن ارزش کتابخوانی خواهد داشت. در واقع باید کتاب را از غربت درآورد و این هم یکی از راه‌های مهم آن است.

کتابخانه‌هایی روی دیوار

همانطور که می‌بینید کتاب دستمایه طراحی نقوش زیبا و جالبی بر روی دیوارهاش شهر است. برخی از این دیوارها به دلیل اینکه دیوار یک کتابخانه هستند چنین نقوشی را بر خود جای داده‌اند اما خیلی دیگر یک دیوار معمولی بوده‌اند که حالا کتاب‌خوانی را تبلیغ می‌کنند.

حالا که خیلی از دیوارهای شهرهای ما با گل و بوته و درخت تززین شده است، بد نیست کتاب را هم وارد این حوزه کنیم و به دیوارهای شهرمان رنگ و بویی بدهیم که به بهبود کتابخوانی منجر شود.

 

 

 

 

مبلمان شهری و کتاب

کتاب و کتابخوانی می‌تواند یکی از موضوعاتی باشد که دستمایه طراحی مبلمان شهری در پارکها قرار می‌گیرد. می‌توان کتاب را جایگزین طرح‌های خنثی یا عجیب و غریبی کرد که گاهی در شهر دیده می‌شود. در زیر نمونه‌هایی از آن را می‌بینیم.

 

 

 

همیشه با کتاب، همه چیز از کتاب

تولید محصولات جانبی برای یک موضوع همیشه جذاب بوده است و به عمیق‌تر شدن نسبت فرد با آن موضوع و وابستگی بیشتر او کمک می‌کند. می‌بینیم که چگونه کتاب در این حوزه حضور دارد. نمایشگاه کتاب تهران بهترین زمان برای تبلیغ و فروش اینچنین محصولاتی است.

البته ممکن است خیلی از این وسایل لوکس و غیر قابل استفاده به نظر برسند اما نمی‌شود انکار کرد که اگر ما برای کتابخوان شدن خانواده خاصه فرزندانمان اهمیت زیادی قائل باشیم، خیلی راحت می‌توانیم از این موارد ایده گرفته و فضای خانه‌مان را با محصولات جانبی حول کتاب پر کنیم.

 

 

  

 

دور کتاب بگردیم!

میادین شهر معمولاً جاهایی هستند که می‌توان در آنها یک المان را قرار داد. چه اشکالی دارد که در کنار سازه‌های با معنی و بجای سازه‌های پوچ و بی‌معنی از کتاب در میادین استفاده شود؟!

 

 

 

 

 

در انتها هم دیدن تصاویری از حضور کتاب در نقش‌ها و طرح‌های کمی خاص‌تر علاوه بر اینکه برای دوست داران کتابخوانی لذت بخش است، حتما می‌توان برای اهلش منبع ایده هم باشد.

 

آنچه گفته شد بعنوان تنها یا حتی مهمترین راه افزایش کتابخوانی مطرح نشده است. بلکه اتفاقا بعنوان یکی از راه‌های ساده و غالباً کم هزینه ترویج این امر است که به اندازه خود می‌تواند سهم داشته باشد و نقش ایفا کند.امید که مسئولان مربوطه و مردم علاقه‌مند به کتابخوانی در این زمینه اهتمام بخرج دهند.

منبع: رجا نیوز

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon