بلاروس میزبان مذاکرات روسیه و اوکراین خواهد بود


بلاروس میزبان مذاکرات روسیه و اوکراین خواهد بود

خبرگزاری تسنیم: دفتر رئیس جمهور بلاروس امروز چهارشنبه اعلام کرد: این کشور میزبان مذاکرات بین روسیه؛ اوکراین و سازمان امنیت و همکاری اروپا در خصوص بحران شرق اوکراین خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز؛ گرچه دفتر آلکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس اشاره ای به زمان دقیق برگزاری این مذاکرات نکرده ولی پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین از لوکاشنکو خواسته است تا این مذاکرات فردا پنج شنبه برگزار شود و مهمترین موضوع آن دستیابی بازرسان بین المللی به محل سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی باشد.

بر اساس این گزارش استقلال طلبان شرق اوکراین هنوز تمایل خود را برای شرکت و حضور در این مذاکرات اعلام نکرده اند. دفتر لوکاشنکو اعلام کرده است که از همه طرفها برای شرکت در مذاکرات دعوت به عمل آمده است.

قرار است میخاییل زورابوف سفیر روسیه در کی یف و لئونید کوچما رئیس جمهور سابق اوکراین در این مذاکرات شرکت کنند. درگیری های شدید در شرق اوکراین مانع از دسترسی بازرسان سازمان امنیت و همکاری اروپا به محل سقوط این هواپیمای مسافربری شده است. پروشنکو همچنین خواستار مطرح شدن مساله آزادی گروگانهای گرفته شده از سوی استقلال طلبان شرق اوکراین در این مذاکرات شده است.

مقامهای دونتسک نیز اعلام کردند در درگیری های 24 ساعت گذشته در این منطقه حداقل 19 نفر کشته شده اند. کشورهای غربی روسیه را به دست داشتن در اتفاقات شرق اوکراین متهم کرده و بر اساس این ادعا تحریمهای اقتصادی و سیاسی زیادی را علیه مقامها و شرکتهای بزرگ روسی اعمال کرده اند.

وزیر خارجه اوکراین از اعمال تحریمهای جدید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه استقبال کرده و قول داده است که کی یف به شهرهای تحت کنترل استقلال طلبان حمله نخواهد کرد.

وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه با رویترز از ایده تشکیل کنفرانس بین المللی جدیدی برای پایان دادن به خشونتهای شرق اوکراین حمایت و استقبال کرد و گفت: این مساله در دیدار اخیر وی با جان کری وزیر خارجه آمریکا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

وی افزود: تنها راهکار سیاسی در نهایت می تواند به درگیری و تنش در شرق اوکراین پایان دهد. ما به شهرهای تحت تصرف و کنترل استقلال طلبان حمله نخواهیم کرد چرا که این مساله موجب تلفات انسانی بیشتری خواهد شد. مقامهای کی یف قصد دارند از طریق راهکارهای سیاسی کنترل این شهرها را دوباره در اختیار بگیرند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان