انتقاد رئیس اتاق بازرگانی ایران از رشد قارچ‌گونه موسسات مالی و اعتباری

انتقاد رئیس اتاق بازرگانی ایران از رشد قارچ‌گونه موسسات مالی و اعتباری

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از رشد قارچ‌گونه موسسات مالی و اعتباری، گفت: بزرگترین مشکل در بحث تولید دسترسی آسان به منابع مالی بوده و در حال حاضر ۲۸ درصد سرمایه‌ها در دست موسسات مالی و اعتباری است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، غلامحسین شافعی عصر امروز در گردهمایی تشکل‌های اقتصادی سراسر کشور در محل هتل طرقبه مشهد، اظهار کرد: آنچه که به عنوان نرخ رشد اقتصادی کشور مطرح است و آماری که در شش ماهه اول سال 92 در دست داریم حاکی از آن بوده که ارزش محصولات کشاورزی از 6.1 درصد به 2.1 درصد کاهش یافته است، همچنین ارزش افزوده سرمایه صنعت و معدن از منفی 10.9 به منفی 7.1 درصد رسیده است.

وی افزود: تولید ناخالص داخلی از منفی 6.2 درصد به منفی 3.1 درصد و خدمات از منفی 1 به 2.4 درصد رسیده است، این ارتقا نشان دهنده وضعیت نامتعادل بخش صنعت و معدن است و انتظار رشد فزاینده در سال 93 نداریم، برای رسیدن به توسعه راه بسیاری سختی در پیش داریم.

بخش تولید نیازمند اقدامات اورژانسی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: تحریم‌ها در این راه نقشی اساسی داشته اما خارج از آن موضوع عدم توجه به برنامه‌ریزی و نداشتن یک نقشه راه مشخص در راه صنعت و معدن است.

شافعی بیان کرد: فعلا صنعت و تولید ما نیاز به اقدامات اورژانسی دارد اما نباید ما را از برنامه‌ریزی بلندمدت کشور غافل کند.

وی افزود: این دو مورد حائز اهمیت است، گلایه‌های زیادی وجود دارد که ما اثرات این موضوعات را در صحنه عمل کمرنگ می‌کنیم اما اگر به کمبودها و خلاهای عمیق توجه کنیم شاید کمی قانع شویم که وضعیت در شرایطی است که ممکن بوده امکانپذیر نباشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: در سال 84 با نرخ رشد اقتصادی 8.4 درصد روبه‌رو بودیم که این نرخ رشد در قالب برنامه سوم توسعه بود؛ یکی از بهترین برنامه‌ها بود، نرخ رشد ارز اقتصادی در سال 91، از منهای 6.3 به منهای 6.8 رسیده و در این یک سال از عمر دولت به رشد 2 درصد رسیده‌ایم.

مقابله با رشد قارچ‌گونه موسسات مالی و اعتباری

وی تاکید کرد: ایران در دسترسی به خدمات مالی در جهان در رتبه 137، در تامین مالی از طریق بازار رتبه 86 و سهولت دسترسی به وام رتبه 148 را در اختیار دارد؛ بزرگترین مشکل در بحث تولید دسترسی آسان به منابع مالی است، شاهدیم در شورای پول و اقتصاد هم آنچه که وضعیت ما را به این سمت هدایت کرده موضوع رشد قارچ گونه موسسات بوده که حدود 28 درصد سرمایه‌ها دست آن‌ها است؛ آقای نعمت‌زاده نیز در شورای پول و اعتبار این مسئله را با شجاعت مطرح کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: تقاضای ما این است که اگر قرار است با این روند پیش برویم باید فکری اساسی برای موسسات مالی اعتباری و وضعیت سرمایه‌های آنها انجام دهیم و یا اینکه این موسسات و نهادهای وابسته در یک کار مشخص در بورس قالب بندی شوند؛ بنده پیشنهاد می‌کنم اتاق تعاون در کنار هم جمع شده و به شکل خصوصی در مقابل موسسات اداره شوند.

18 تا 20 میلیارد ارز خانگی داریم

وی اظهار کرد: در دولت قبل متاسفانه جرایم بانکی از شش درصد به 14 درصد رسید که البته با همت آقای نعمت‌زاده و تشکل‌های اقتصادی این مشکل افت چشمگیری داشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در پایان تاکید کرد: درحال حاضر 18 تا 20 میلیارد ارز خانگی داریم که دست مردم است و باید وارد عرصه تولید شود.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon