۷۰ درصد شالیزارهای صومعه‌سرا مکانیزه برداشت می‌شود


70 درصد شالیزارهای صومعه‌سرا مکانیزه برداشت می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرجهاد کشاورزی صومعه‌سرا از برداشت برنج در پنج هزار هکتار شالیزارهای این شهرستان خبرداد و گفت: در سال جاری ۷۰ درصد از شالیزارها به‌صورت مکانیزه برنج را از مزارع خود برداشت می‌کنند.

احمد پادیاب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در صومعه‌سرا، با اشاره به برداشت برنج در این شهرستان، اظهار کرد: 20 درصد از شالیزارهای این شهرستان برنج مزارع خود را برداشت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه 70 درصد شالیزارها به صورت مکانیزه برنج را برداشت می‌کنند، افزود: این امر نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.

مدیرجهاد کشاورزی صومعه‌سرا با بیان اینکه برای مکانیزاسیون کشاورزی سه میلیارد و 500 میلیون تومان برای ماشین‌آلات کشاورزی به کشاورزان تسهیلات داده‌اند، گفت: با افزایش ماشین‌آلات برداشت مکانیزه برنج بیشتر شده است.

پادیاب با بیان اینکه 28 هزار هکتار شالیکاری در سطح صومعه‌سرا دارند، تصریح کرد: طبق محاسبه در یک هکتار از زمین شالیکاری 250 بسته کاه و کلش به دست می‌آید که به طور میانگین از این یک هکتار 500 هزار تومان کاه و کلش تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در 28 هزار هکتار شالیکاری صومعه‌سرا، 14 میلیارد تومان ارزش اقتصادی کاه و کلش است، خاطرنشان کرد: ارزش اقتصادی کاه و کلش در 238 هزار هکتار استان،  120 میلیارد تومان است.

مدیرجهاد کشاورزی صومعه‌سرا تاکید کرد: با سوزاندن کاه و کلش در مزرعه، حشرات مفیدی که باعث از بین رفتن کرم ساقه خوار برنج می‌شوند، از بین می‌روند.

پادیاب اظهار کرد: با سوزاندن کاه و کلش خاک زمین قدرت خود را از دست می‌دهد و برنج دارای ریشه‌های ناهمواری می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی صومعه‌سرا افزود: کسانی که اقدام به سوزاندن کاه و کلش می‌کنند از طریق مراجع قضایی با آنها برخورد قانونی می‌شود.

انتهای‌پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon