تعاونی‌ها ‌هزینه‌های تولید محصولات کشاورزان را کاهش دهند

تعاونی‌ها ‌هزینه‌های تولید محصولات کشاورزان را کاهش دهند

خبرگزاری تسنیم: مدیر‌عامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی کشور گفت: اهداف تعاونی‌ها و نظام صنفی کشاورزی باید کاهش هزینه‌های تولید و افزایش سود معقول برای تولید کننده باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، حسین صفایی صبح امروز در جمع اعضاء هیت مدیره و مدیران عامل اداره تعاون روستایی شهرستانهای گناباد و بجستان که در محل اداره تعاون روستایی گناباد برگزار شد، با اشاره به هدف تاسیس سازمان تعاون روستایی اظهار کرد: این سازمان تاسیس شد تا با گسترش تعاونی‌ها به توسعه بخش کشاورزی کمک کند اما متاسفانه با گذشت بیش از 50 سال از تاسیس این سازمان، فقط برای سراپا نگه داشتن وحفظ خود تلاش می‌کند و تا کنون کار موثر و قابل ملاحظه‌ای برای توسعه بخش کشاورزی انجام نداده است.

صفایی گفت: 6700 تعاونی مختلف با حدود 68 هزار عوامل اجرایی شامل مدیر عامل و هیت مدیره در بخش کشاورزی با هدف توسعه این بخش فعالیت می‌کنند اما ان انتظاری که از تعاونی‌ها بوده براورده نشده است که باید با تغیر رویکرد‌ها این خلاء پر شود.

وی افزود: اعضای شبکه تعاونی روستایی دو گروه هستند که یک گروه ان تعاونی‌های روستایی با کارکرد بازاریابی محصولات کشاورزان خرده پا می‌باشند که تعداد ان‌ها 2300 تعاونی می‌باشد. و یک گروه دیگر تعاونیهای تخصصی مثل مرغداران ودامداران هستند که مسایل فنی و اموزشی اعضا را پیگیری می‌کنند. و تا حدودی این تعاونی موفق بوده است.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی کشور تصریح کرد: اهداف تعاونی‌ها و نظام صنفی کشاورزی باید کاهش هزینه‌های تولید و افزایش سود معقول برای تولید کننده باشد، لذا وقتی که اعضاء ببینند تعاونی این اهداف را پیگیری و عملی می‌کند در تمام جلسات و فراخوانهای ان حضور فعال دارند.

وی گفت: نظام صنفی کشاورزی که باید نظم دهنده تمام کشاورزان باشد با 50 سال تاخیر شروع بکار کرد که باید برای جبران عقب ماندگی این سال‌ها تلاش کند.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی افزود: تشکیل تعاونی‌ها و نظام صنفی کشاورزی برای دفاع از حقوق کشاورزان و بهره برداران تشکیل شده و باید این نهاد‌ها سخنگوی بخش کشاورزی باشند و در جایی که سازمانهای دولتی نمی‌توانند سخن بگویند حرف و درد دل کشاورزان را به گوش مسئولان برسانند.

صفایی تصریح کرد: بهترین تجربه تشکلهای بخش کشاورزی وقتی است که جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و تشکل‌ها با هم باشند و جهاد هم باید بپذیرد که بدون تشکل‌ها امکان پیش برد برنامه‌ها میسر نمی‌شود.

وی با انتقاد از برخی امار و اطلاعات غلط در بخشهای مختلف گفت: با پایشی که در بخش کشاورزی انجام دادیم متاسفانه حدود 25 تا 30 درصد امار و اطلاعات بخش کشاورزی حباب دارد که این امر مشکلاتی برای برنامه ریزان بوجود می‌اورد. وی گفت ما به دنبال افزایش امارنسیتیم بلکه بدنبال کیفیت کار هستیم.

وی با انتقاد از تاخیر در اجرایی شده قانون تمرکز وظایف جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه قانون تمرکز وظایف کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی در اوایل دولت دهم تصویب شد و لی در‌‌ همان زمان توسط دولت به بایگانی رفت و دوباره در دولت یازدهم در اسفند سال گذشته برای اجرا به نهادهای مربوطه ابلاغ شد اما با گذشت 6 ماه از تصویب هنوز اجرایی نشده و ابزار کار منتقل نشده است.

صفایی افزود: در این قانون تمام مسایل تولید تا مصرف و صادرات و قیمت گذاری محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است.

صفایی تصریح کرد: تشکل‌ها باید تمام زنجیره تولید را در اختیار داشته باشند و از مزرعه تا بازار را مدیریت کنند که این زنجیره در برخی تعاونی‌ها از جمله تعاونی مرغداران تا حدودی رعایت می‌شود.

وی گفت: کشاورز تولید کننده باید به نقطه‌ای برسد که محصولی که تولید می‌کند بداند که تولید خود را برای کجا وچه کسی تولید می‌کند، در غیر اینصورت با خسارت مواجه می‌شود.

انتهای پیام/ آ

دهه کرامت
پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon