تولید ۲۱ فرآوری خونی از خون‌های اهدایی در کشور


تولید 21 فرآوری خونی از خون‌های اهدایی در کشور

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت مدیره انجمن علمی انتقال خون کشور, با بیان اینکه استفاده از خون‌های اهدایی برای بیماران نیازمند به خون، تنها یکی از مزیت‌های اهدا خون است،گفت: از هر خون اهدایی, بیش از ۲۱ نوع فرآورده خونی تهیه می‌شود.

سید علی میررضایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان با اشاره به اهمیت اهدا خون، اظهار کرد: پلاکت، آلبومین، فاکتور 7 و 8 و 9، تنها بخشی از  فرآورده‌های خونی است که از خون‌های اهدایی تهیه می‌شود و بنابراین از خون‌ها هم در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می شود و هم از نظر درآمدی ارزش بالایی برای کشور دارد.

وی با اشاره به مزیت های اهدا خون برای افراد تصریح کرد: اهداء خون برای یک فرد از دو جهت دارای اهمیت است، نخست اینکه با این اهدای، جان یک انسان را از مرگ حتمی نجات می دهد و او را به زندگی باز می گرداند که این امر سبب اجر معنوی و اخروی برای فرد اهدا کننده خون می شود.

میررضایی با اشاره به نقش اهدا خون در سلامت فرد اهدا کننده تاکید کرد: بر روی خون های اهدایی آزمایش های بسیاری از نظر بیماری های قابل انتقال مانند هپاتیت B و C  و  HIV به صورت رایگان انجام می شود در حالی که اگر فردی بخواهد خودش این آزمایش ها را انجام دهد، حداقل باید بیش از 100 هزار تومان برای این آزمایش ها بپردازد و بنابراین با اهدای خون علاوه بر ثواب و پاداش معنوی، فرد می تواند به راحتی و به صورت رایگان از سلامت خود مطمئن شود.

عضو هیئت مدیره انجمن انتقال خون کشور گفت: برخی از افرادی که برای اهدا خون مراجعه می‌کنند، ممکن است از وجود بیماری در  خود اطلاع نداشته باشند و وقتی فردی خون اهداء می‌کند می تواند به راحتی از وجود بیماری های مختلف در خود مطلع شود.

وی افزود: وقتی فردی خون اهدا می‌کند، این خون از نظر حجمی بعد از دو ساعت در بدن او تامین می شود و از نظر کیفی حدود دو ماه  این جایگزینی طول می‌کشد و در این مدت مغز استخوان فعال می شود تا گلبول های قرمز را بسازد و همین فرآیند برای سلامت بدن فرد اهداء کننده خون مفید است.

میررضایی  با اشاره به شرایط اهدای خون گفت: افراد می توانند هر سه ماه یک بار خون اهدا کنند و هر فرد در سال می تواند چهار بار خون اهدا کند و بهترین زمان اهداء خون نیز از 17 تا 65 سال است.

وی با اشاره به تبلیغات صورت گرفته در مورد حجامت نیز گفت: حجامت در اصل اهدای خون اسلامی است و در گذشته چون امکانات برای اهدا خون نبوده بر حجامت توصیه می شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی انتقال خون کشور تاکید کرد: کسی که حجامت می کند ممکن است در معرض بسیاری از بیماری ها قرار گیرد و در تحقیقی که در کشور بر روی 100 بیماری که حجامت کرده بودند انجام شد، حدود 25 درصد آنها مبتلا به هپاتیت B بودند.

وی با بیان اینکه فردی که مبتلا به هپاتیت باشد هم محیط آنجا را آلوده می کند و هم امکان انتقال بیماری به دیگران وجود دارد در حالی که در انتقال خون‌، دریافت خون با شرایط بهداشتی انجام می شود، افزود: علاوه بر این در حجامت خون ها دور ریخته و غیر قابل استفاده می شود در حالی که در اهدا خون، خون ها برای استفاده بیمارن نیازمند مورد استفاده قرار می گیرد و سبب نجات جان افراد می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی انتقال خون کشور تصریح کرد: توصیه نمی کنیم که فرد حجامت کند بلکه با اهدا خون هم از سلامت خود مطمئن می‌شود و هم خون‌ها برای نجات جان افراد نیازمند به خون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon