ایران سالم‌ترین خون جهان را دارد

ایران سالم‌ترین خون جهان را دارد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان انتقال خون کشور گفت: از منظر استانداردهای سلامت خون، ایران به‌گواهی سازمان‌های معتبر جهانی، سالم‌ترین خون را از نظر عدم آلودگی به HIV ،HCV و HBV فراهم می‌کند.

به گزارش حوزه سلامت خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر پورفتح‌الله رئیس سازمان انتقال خون کشور به‌مناسبت سالروز تأسیس سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: در سال ١٩٧٤ مجمع ســازمان بهداشت جهـانی قطعنامه‌ای در خصوص نقش حیاتی خون در سیستم سلامت، با تأکید بر حق همه افراد بشر برای دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی سالم تصویب کرد.

امروز با گذشت ٤ ســال از تصویب این قطعنـامه، هنـوز دســترسـی به خون و فرآورده‌های خونی سالم و استفاده منطقی از آن، یکی از چالش‌هـای عمـده نظام سلامت در بسیاری از کشورها است.

دغدغه‌ای برای تأمین خون و فرآورده‌های سالم در ایران وجود ندارد

خوشبختانه در کشور ما به‌دلیل برخورداری از یک سیستم انتقال خون متمرکز که امسال در آستانه چهلمین سالگرد پایه‌گذاری و تأسیس آن هستیم، دغدغه‌ای برای تأمین خون و فرآورده‌های سالم وجود ندارد.

خون جایگزین حذف شد

حذف خون جایگزین و اهدای سالانه ٢ میلیون و 100 هزار واحد خون به‌صورت 100 درصد داوطلبانه، دستیابی به شاخص ٢٧ اهدای خون به‌ازای هر هزار نفر جمعیت و ٥٢ درصدی اهدای مستمر، گستردگی پایگاه‌های انتقال خون در اقصی نقاط کشور و تأمین خون مورد نیاز بیماران از طریق ساماندهی شبکه خون‌رسانی کشوری، همه از دستاوردهای ارزشمندی هستند که ایران را به‌عنوان پیشتاز منطقه در عرصه طب انتقال خون مطرح کرده‌اند.

ایران سالم‌ترین خون جهان را دارد

علاوه بر این موارد، از منظر استانداردهای سلامت خون نیز کشور ما به‌گواهی سازمان‌های معتبر جهانی، سالم‌ترین خون را از نظر عدم آلودگی به HIV ،HCV و HBV فراهم می‌کند، اما نکته بسیار مهمی که باید مد نظر داشت، این است که دستیابی و مهم‌تر از آن تداوم این افتخارات در سایه همراهی اهداکنندگان خون امکان‌پذیر خواهد بود.

اگر ما امروز با افتخار از دستاوردهای کشور در عرصه طب انتقال خون صحبت می‌کنیم؛ اگر امروز دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز بیماران در دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور به‌عنوان یک حق انسانی و شهروندی محترم شمرده شده و اجابت می‌شود؛ اگر امروز اعمال جراحی پیچیده و پیشرفته‌ای مثل پیوند اعضا در کشور موجب نجات‌ ده‌ها زندگی می‌شود، همه و همه به‌دلیل حضور صمیمانه و همراهی همیشگی انسان‌های والایی است که خون خود را بدون کوچک‌ترین چشم‌داشت و با نیت نجات زندگی همنوع، اهدا می‌کنند.

9 مرداد سالروز تأسیس سازمان انتقال خون ایران و روز تقدیر از افرادی است که واژه بخشندگی و ایثار را در متعالی‌ترین شکل ممکن، عینیت می‌بخشند؛ قهرمانان گمنامی که فضای جامعه را از عطر محبت و نوع‌دوستی آکنده می‌کنند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon