طرح مسکن اجتماعی دولت یازدهم به سرنوشت مسکن مهر دچار می‌شود

طرح مسکن اجتماعی دولت یازدهم به سرنوشت مسکن مهر دچار می‌شود

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح مسکن اجتماعی به عنوان ایده دولت یازدهم باید طوری عملیاتی شود که به سرنوشت مسکن مهر دچار نشود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، علی اکبر آقایی در گفتگوی تفصیلی پیش رو پاسخگوی سوالاتی مربوط به آخرین مسائل و مشکلات مسکن مهر و تعهدات دولت در این زمینه بوده که مشروح ان از نظر می‌گذرد.

تسنیم:آیا پرونده مسکن مهر تا پایان سال 93 بسته می شود یا خیر؟

آقایی: در شرایط حاضر چیزهایی مثل بورس و فرا بورس و مسکن اجتماعی مطرح است و بنده بعید می دانم که الزام قانون اساسی که درباره تامین مسکن است تحقق یابد همانطور که اجرای مسکن مهر نیز با هدف تحقق این قانون صورت گرفت.

نمی شود گفت که بورس و مسکن اجتماعی طرحی قابل قبول برای تامین مسکن اقشار نیازمند است.

در حالت کلی بنده بعید می دانم اهداف مسکن مهر تحقق یابد.

مسکن مهر در راستای تحقق قانون اساسی مبنی بر الزام به تامین مسکن اقشار کم درآمد و کشاورزان و کارگران اجرا می شد بخش ناچیزی از هزینه آن به مبلغ یکی دو میلیون توسط افراد و بخشی را نیز مسکن و شهرسازی پرداخت می کرد و بخشی نیز در دو تا 4 سال با تسهیلات کم بهره تامین شده و مردم صاحب مسکن می شدند.

در نهایت بعضا با 20 میلیون صاحب مسکن می شدند.

طرحی که اکنون برای تامین مسکن مطرح می شود بعید می دانم عملیاتی شود.

بنده فکر نمی کنم به روش هایی که از جمله شرکت در بورس، پرداخت بهره برای پول افراد و مواردی از این قبیل افرادی و اقشاری که فاقد مسکن و توان مالی هستند صاحب مسکن شوند.

به هر حال به شکل شفاف موضوع را مطرح نکرده اند و بنده نیز صراحتاً می گویم که نه امکان سرمایه گذاری نه امکان خرید بورس و نه امکان بهره و زمان بازپرداخت ها وجود دارد.

در این روش تعریفی نه برای اقشار کم درآمد و یا حتی حدودی که برای مسکن مهر تعریف می شد نمی شود.

تسنیم: اطلاع دارید از بودجه سال 93 چه میزان برای اتمام پروژه مسکن مهر اختصاص یافته است؟

آقایی: آنطور که مطرح شده است بودجه تخصیص یافته قابل توجه نیست ولی اگر تحقق یابد در حد تمهیدات است و چیز جدیدی وجود ندارد.

تسنیم:ظاهراً زیرساخت های اولیه و الزامات زندگی در مسکن مهر بسیار ضعیف است نظر شما در این باره چیست؟

آقایی: تمام تعهدات زیرساختی اعم از آب، برق، گاز و جاده و الزامات فرهنگی قابل تحقق است وزیر محترم نیز قول داده اند همه تعهدات را به موقع انجام دهند.

تسنیم: به نظرتان بهترین راه برای تامین مسکن در جامعه بعد از اتمام پروژه مسکن مهر چیست؟

آقایی: آنچه که دولت اتخاذ کرده و در مصاحبه نیز آمده است در حد ارائه برنامه است، طوری نیست که گفته شود تئوری یا برنامه مدون است که بر اساس آن گفته شود برای مثال یک میلیون یا یک میلیون و 500 واحد برای اقشار کم درآمد جامعه ساخته می شود.

به شکل مشخصی شاخص تعریف نشده است، دولت از آن با عنوان مسکن اجتماعی یاد می کند ولی ماحصل اقشاری که مشمول این مسکن می شوند هر سال چه تعداد را شامل می شود و آیا افراد کم درآمد با چه اعتباری می توانند مشمول شوند و اینکه در مسکن اجتماعی فرمول چیست در آینده باید شفاف سازی شود.

آنچه که بنده از آن احساس خطر می کنم  این است که وقتی از مسکن اجتماعی یا مسکن اقشار کم درآمد صحبت می شود این را می توانم بگویم که در حال حاضر تولید جدید برای آینده متوقف است ،درست است که اکنون مسکن مهر باقی مانده را ادامه می دهیم ولی کافی نیست مسکن تابع عرضه و تقاضاست.

چنانچه در عرضه و تقاضا هماهنگی وجود نداشته باشد تقاضا بالا رفته و عرضه کاهش می یابد بنابراین مسکن با بحران روبه رو شده و نسبت به درآمد جامعه قابل قبول نیست.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon