برگزاری حداقل ۱۰ جلسه مشاوره در باره نقش فرزند در تحکیم خانواده طی دوران نامزدی

برگزاری حداقل 10 جلسه مشاوره در باره نقش فرزند در تحکیم خانواده طی دوران نامزدی

خبرگزاری تسنیم: رئیس کارگروه پژوهشی انجمن مددکاران ایران با اشاره به تبلیغات ضعیف در زمینه فرزندآوری گفت: کجا تبلیغ کردیم که وجود فرزند در تحکیم روابط زناشویی و سلامت والدین موثر است؟ لذا باید در دوران نامزدی حداقل ۱۰ تا ۱۵ جلسه به این موضوع پرداخت.

مهدی سروی همپا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: بسیاری از جمعیت جوان فعلی ازدواج کردند اما وضعیت اقتصادی به گونه‌ای است که نمی‌توانند برای آینده خود و فرزندشان برنامه‌ریزی کنند، ببینید چند تا از زوجین در سال‌های اول ازدواج خود بچه‌دار می‌شوند که این موضوع امروز به 5 سال به بالا رسیده است و دلیل آن هم این است که بسیاری از زوجین به این فکر هستند که اجازه دهیم چندسال اول ازدواج، خود را جمع و جور کنیم تا امکان پس‌اندازی داشته باشیم و بعد بچه‌دار شویم.

وی اضافه کرد: اگر به درون خانواده برویم اکثر زنان جامعه ما تحصیل‌کرده و شاغلند و ورودی دانشگاه‌ها بیشتر خانم‌ها هستند، با این وجود زوجینِ امروز را زن و شوهر شاغل تشکیل می‌دهند؛ اینها به دنیا آوردن فرزند اول را هم مشکل دارند چون زن و شوهر سرکار هستند؛ از طرفی سیستم‌های تشویقی مثل مرخصی دوره زایمان و مرخصی برای آقایان در سیستم‌های دولتی که پشتوانه آن قانون تصویب‌ شده مجلس است به سختی اجرا می‌شود و در بخش‌های خصوصی که اجرا نمی‌شود و بخش اعظمی از همین شاغلان در بخش خصوصی کار می‌کنند.

سروی همپا ادامه داد: از طرفی می‌بینیم وقتی زن و شوهر شاغلند خانواده‌ها هم مانند قدیم نیست که زن و شوهر با والدین خود زندگی کنند و نوه‌ها را پدربزرگ و مادربزرگ نگهداری کنند لذا خانواده‌ها برای تربیت فزند خود با مشکل مواجهند.

رئیس کارگروه پژوهشی انجمن مددکاران ایران گفت: در عین حال در سیستم‌های مهدکودک نگاه کنید، اگر والدینی مجبور شوند که فرزندان خود را در مهدکودک نگهداری کنند که البته از نظر سیستم‌های روان‌شناسی تربیتی صحیحی نیست، هزینه‌های مهدکودک‌ها به اندازه یک ترم دکترای دانشگاه آزاد و بلکه بیش‌تر است. این یعنی این‌که سیستم‌ها و زیرساخت‌ها آماده پاسخگویی به این افزایش جمعیت نیست نه از لحاظ سیستم‌های اقتصادی که بخواهد بازار کار و تولیدکنندگی خانواده را افزایش دهد و نه از لحاظ فرهنگی که بتواند خانواده‌هایی که هر دو شاغلند فرزند را در مهد کودک تحت حمایت قرار دهد.

وی افزود: موضوع سومی هم وجود دارد و آن هم خودِ زن‌هاست که الان زنان جامعه ما اقدام به فرزندآوری برای فرزند دوم نمی‌کنند، علت آن هم این است که ورزش، مطالعه و تفریح خودشان را مهم‌تر از فرزندآوری می‌دانند لذا باید این نگرش را تغییر دهیم و این موضوع کار می‌برد.

سروی همپا یادآور شد: از طرف دیگر سیستم‌های ضد بارداری مثل کاندوم را جمع می‌کنیم که این اشتباه است، مگر این روش‌ها فقط برای پیشگیری از فرزندآوری است؟ ما چقدر امروز به کمک این روش‌ها از ایدز و هپاتیت پیشگیری کردیم اما الان می‌خواهیم به علت فرزندآوری کل سیستم‌های پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی را کنار بگذاریم که این غلط است.

رئیس کارگروه پژوهشی انجمن مددکاران ایران در بارهراهکارهای این موضوع نیز خاطرنشان کرد: اول این‌که باید اعتماد مردم را جلب کنیم، امروز وام ازدواج می‌دهیم، 5 میلیون، مرد، 5 میلیون، زن، این‌که گرفتن این وام چقدر پیچیده است بگذریم، به نظر شما این 10 میلیون تومان کدام بخش از هزینه‌های زندگی شروع زندگی زوج جوان را تأمین کند؟ آیا می‌تواند هزینه‌های جهیزیه یک دختر را بدهد؟ آیا می‌تواند هزینه رهن یا اجاره مسکن مورد نظر را تأمین کند؟ آیا می‌تواند هزینه‌های ازدواج و مراسمات را در حداقل‌های ممکن را تأمین کند؟ خیر،خوب ما این مبلغ 5 میلیون، 5 میلیون را از کجا آوردیم؟ آیا مبنای سنجش ما نباید واقعیت‌های روز جامعه باشد؟

سروی همپا گفت: ما می‌خواهیم جلب اعتماد کنیم لذا اول باید سیستم تشکیل خانواده را درست کنیم و حمایت‌های موجود از ازدواج را درست کنیم و مبلغ این وام را افزایش دهیم تا زوجین بتوانند پس‌انداز اولیه را داشته باشد و ما هم بتوانیم تشویق کنیم که زوجین همان سال اول فرزند آورند.

وی افزود: در آموزش زوجین برای ازدواج نیز مشکل داریم، این زوجین در دوره نامزدی باید حداقل در 10 تا 15 جلسه مشاوره شرکت کنند و برای آن‌ها تبیین شود درست است که وجود فرزند در خانواده فشار اقتصادی می‌آورد اما سوال اینجاست ما کجا تبلیغ می‌کنیم که حضور فرزند در خانواده چه کمکی به استحکام روابط زناشویی می‌کند و سلامت روان مادر و سلامت روان پدر و کمک به افزایش بهره‌وری حوزه کاری پدر می‌کند. کجا دیدید برای یک مادر در زمینه آمادگی روانی دوره بارداری 4 جلسه برگزار کنند؟

رئیس کارگروه پژوهشی انجمن مددکاران ایران گفت: در دوره فرزند اول چه حمایت‌هایی باید از خانواده صورت بگیرد؟ آیا پایه حقوق سرپرست خانواده نباید تغییر کند؟ خوب باید هزینه دهیم و هم از لحاظ روانی و هم از نظر اقتصادی کمکشان کنیم. در آلمان فرزند اول که می‌آید میزان دریافتی سرپرست خانواده درصدی افزایش می‌یابد، در فرزند دوم و سوم به همان صورت افزایش می‌یابد، در برخی کشورها سرپرست خانوار بعد از آوردن فرزند چهارم دیگر الزامی برای کارکردن ندارد و به همسرش باید در منزل کمک کند؛ ما این سیستم را نداریم و در حالی که برعکس هم عمل می‌کنیم به گونه‌ای که یارانه و دفترچه بیمه برای فرزند چهارم و پنجم تعلق نمی‌گیرد.

سروی همپا با بیان این‌که سیاست‌های تشویقی را باید اصلاح کنیم خاطرنشان کرد: تا از لحاظ روانی، اقتصادی و خانوادگی این افراد را نتوانیم حمایت کنیم این سیاست غیرقابل اجراست با وجود این‌که نگرانی‌های مطرح‌شده درباره پیرشدن جمعیت و کاهش جمعیت جوان و این‌که از لحاظ اقتصادی و امنیتی در خطریم درست است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon