فروپاشی جهان عرب و لزوم یک راه‌حل منطقه‌ای

فروپاشی جهان عرب و لزوم یک راه‌حل منطقه‌ای

خبرگزاری تسنیم: دیپلمات سابق ایرانی معتقد است زمان آن فرا رسیده که با طرح یک ژئواستراتژی جدید چالش‌های کنونی منطقه که می‌توانند دولت-‌ملت‌های جهان عرب را با خطر فروپاشی مواجه سازند، عبور کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛ سید حسین موسویان، دیپلمات سابق ایرانی، در مقاله‌ای در پایگاه خبری تحلیلی المانیتور به بررسی بحران‌های فزاینده‌ای که اکنون منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را در نوردیده‌اند پرداخته و بر ضرورت مقابله با این چالش‌ها که می‌توانند نظم دولت-ملت حاکم بر منطقه را تا آستانه فروپاشی به پیش برند، تأکید می‌کند. وی با اشاره به بحران‌هایی که گریبانگیر کشورهای عربی از جمله عراق، سوریه، لیبی، مصر و یمن شده است و همچنین خصومت‌هایی که بین این کشورها و همچنین داخل شورای همکاری خلیج فارس رخ داده و نیز شکست طرح سازش بین فلسطینی‌ها و اسرائیل معتقد است که جهان عرب در سراشیبی از هم گسیختگی قرار گرفته است. تکفیری‌های تروریست که روزگاری از کمک‌های مالی سخاوتمندانه شیخ‌نشین‌های عربی برای مبارزه با دولت شیعه عراق برخوردار بودند اکنون تبدیل به تهدیدی جدی برای خود آنها گشته‌اند.

موسویان تأثیرگذاری آمریکا را نیز در منطقه در ورطه افول می‌بیند. "موقعیت هژمونیک آمریکا در منطقه نیز در آستانه فروپاشی قرار دارد. به دلیل بحران‌های کنونی در منطقه، واشنگتن نمی‌تواند بر روی متحدین عرب خود حساب باز کند و متحدین آمریکا نیز نمی‌توانند به عنوان ابرقدرتی که در مواجهه با چالش‌های پیش رو می‌تواند به آنها کمک کند، بر روی واشنگتن حساب باز کنند."

به نوشته این دیپلمات سابق در حالی که بازیگران محلی – مصر، عربستان سعودی و پاکستان – با چالش‌های داخلی مواجه هستند، یک ژئواستراتژی جدید با عناصر زیر ضروری به نظر می‌رسد:

1. قدرت‌های آسیایی، یعنی چین و هند، باهمکاری روسیه و ایران باید نقش فعال‌تری ایفاء کنند.

2. ایران و ترکیه دو ستون ثبات آینده باید مسؤولیت‌های بیشتری بر عهده بگیرند.

3. آمریکا باید یک تغییر بزرگ در رویکرد خود نسبت به ایران اتخاذ کرده و به چرخه دشمنی‌ها پایان دهد.

4. پرونده هسته‌ای ایران که بحرانی غیرضروری و ساختگی است، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسته شود.

5. گفتمانی پیرامون بحران‌های منطقه‌ای باید بین تهران و واشنگتن ایجاد شود.

6. جنگ علیه تروریسم باید در رأس برنامه‌های کاری قدرت‌های کلیدی منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

7. یک سیستم همکاری منطقه‌ای بین ایران، عراق و شورای همکاری خلیج فارس برای برقراری صلح، امنیت و ثبات در منطقه خلیج [فارس] ایجاد شود.

8. یک ساختار جدی برای صلح و ثبات منطقه فورا ایجاد شود.

موسویان در ادامه می‌نویسد: "ایران به صورت مداوم درباره تهدید بالقوه و فرا مرزی جهادگراهای سلفی به جامعه بین‌المللی هشدار داده است. ظهور تهدیدهای وجودی در برابر سوریه و عراق، موج تغییری که توسط بهار عربی ایجاد شد، ظهور تروریسم، جنگ‌های داخلی و فرقه‌ای در خاومیانه (و آفریقا)، عقب‌نشینی آمریکا از عراق و احتمالا افغانستان، تبدیل داعش به یک دولت اسلامی و اعلام خلافت و تعداد فزاینده افراط‌گراها می‌تواند عرصه ژئوپولوتیکی خاورمیانه را تغییر داده و نظم دولت-ملت را در جهان عرب و منطقه به آستانه فورپاشی برساند."

"تمهیدات تأثیرگذار برای ممانعت از بروز چنین سناریویی باید تبدیل به اولویت جامعه بین‌المللی گردد. ایران و آمریکا می‌توانند و باید نقش عمده‌ای را در این راستا ایفاء کنند."

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان