نیویورک تایمز: نظامیان اسرائیل غافلگیر تونل‌های پیشرفته حماس شده‌اند

نیویورک تایمز: نظامیان اسرائیل غافلگیر تونل‌های پیشرفته حماس شده‌اند

خبرگزاری تسنیم: نیروهای حماس بر خلاف سال ۲۰۰۸، جنگ را به تونل های پیشرفته‌ای منتقل کرده‌اند که نظامیان اسرائیل فاقد استراتژی و تجربه لازم در زمینه آن هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی به درگیری نیروهای حماس و نظامیان صهیونیستی در تونل های پیچیده حماس در غزه پرداخته است.

 اسرائیل در آخرین جنگ خود با حماس مجهز به تسلیحات پیشرفته، نیروهای اطلاعاتی و حمایت گسترده داخلی  است اما روز جمعه نظامیان اسرائیل غافلگیر شدند و  طی درگیری در یک تونل دو نفر کشته و یک نظامی اسیر شد.

 در حالی که امید به موفقیت اسرائیل برای تضعیف حماس کاهش می یابد؛ برخی کارشناسان جنگی معتقدند نظامیان اسرائیل یک نقشه راه قدیمی را پیش می برند و کاملا برای مقابله با یک رقیب پیشرفته تر و مبارزه جو آماده نشده اند.

این موضوع تنها به بحث تونل ها منحصر نمی‌شود بلکه به شیوه ای که رزمندگان حماس آموزش داده شده اند تا از تونل ها به گونه‌ای استفاده کنند که کارشناسان آن را «جبهه 360 درجه ای» می نامند.

اسرائیل زیو، یک ژنرال بازنشسته و از فرماندهان قبلی حمله به غزه می گوید:«حماس دکترین خود را تغییر داده و از تونل ها به عنوان مهم ترین شیوه عملیات استفاده می کند. این موضوعی است که ما در حین جنگ فهمیدیم.»

 از 32 تونلی که نظامیان اسرائیل تاکنون کشف کرده اند، دست کن 11 تونل به سمت اسرائیل حفر شده است. دیگر تونل ها بخشی از یک هزارتوی زیرزمینی به سمت غزه است که به ساختمان ها، زاغه مهمات و پایگاه های شلیک راکت وصل می شود.

نظامیان اسرائیل از صحنه هایی روایت می کنند که  مبارزان حماس در یک خانه مانند جادوگر غیب می شوند و ناگهان از سمت خانه دیگری شروع به تیراندازی به آنها می کنند. در حالی که نیروهای حماس قادر به  استفاده از این تونل ها برای غافلگیر کردن دشمن از پشت سر هستند، نظامیان اسرائیل ناچار با خطا و آزمایش حرکت می کنند.

در جنگ سال 2008 تلفات اسرائیل 10 سرباز بود که 4 نفر از آنها با تیر خودی کشته شدند اما این بار تاکنون 63 نظامی کشته شده اند که بیشتر آنها در میدان نبرد بوده و یک نفر هم اسیر شده است.

یک تحلیلگر امور نظامی می گوید علی رغم آگاهی اسرائیل از تونل ها،‌ برنامه ریزان ارتش دکترین جدیدی برای آن تهیه نکردند. در این جنگ اسرائیل از تجهیرات نظامی پیشرفته تری استفاده کرد اما حماس نیز به تجهیزات پیشرفته ای دست یافته است و علاوه بر 3000 موشکی که تاکنون پرتاب کرده است، بیش از 4000 موشک و راکت دیگر نیز در اختیار دارد. بعلاوه اسرائیل علیرغم حملات وسیع نتوانسته است رهبران ارشد حماس را هدف قرار دهد.

موضوع جدید دیگر تمایل مبارزان حماس برای درگیر شدن با نظامیانی است که به نظر می رسد آمادگی چنین رویارویی را نداشته اند. درطی جنگ اواخر سال 2008 نیروهای حماس از درگیری مستقیم اجتناب می کردند و در درون ساختمان ها سنگر می گرفتند اما این بار آنها آماده مبارزه شده اند.

اتی شلاچ، یکی از فرماندهان سابق یگان رزمی مهندسی اسرائیل می‌گوید نقشه های عملیاتی حماس شگفت زده ام کرده است. تونل ها تبدیل به یک چالش شده اند، پس از سالها تحقیق، همچنان راه حل های علمی برای کشف و نابودی این سیستم باستانی از راه دور وجود ندارد. این هزارتوی زیرزمینی از زیر ساختمان ها می گذرد و ما قادر به دیدن آنها از آسمان نیستیم و مجبوریم خانه به خانه را تفتیش کنیم.

 در حالی که استراتژی اسرائیل در سالهای اخیر مشهور به «دکترین ضاحیه» بوده- یعنی  به قدری خسارتی وارد کرد که طرف مقابل درگیری را به صرفه نداند- این استراتژی در مورد غزه و حماس کارایی ندارد.  رهبری حماس در یک نقطه متمرکز نیست و رهبر آن خالد مشعل نیز در قطر مستقر است.

حماس اعلام کرده برای رفع محاصره غزه می‌جنگد و یکی از موضوعات مهم در صورت آغاز مذاکرات آتش بس در قاهره خواهد بود. با این حال اسرائیل به دنبال ممانعت از تسلیح مجدد حماس و احتمالا خلع سلاح غزه است.

انتهای پیام/1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان