رشد فرهنگی و سیاسی صحیح با تبعیت از مقام معظم رهبری به‌دست می‌آید

رشد فرهنگی و سیاسی صحیح با تبعیت از مقام معظم رهبری به‌دست می‌آید

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری گفت: رسانه‌ها تلاش کنند که رشد فرهنگی و سیاسی صحیح کشور که تبعیت از مقام معظم رهبری است در جامعه تبلور یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، آیت‌الله حسن ممدوحی در دیدار مدیر خبرگزاری تسنیم در استان کرمانشاه با وی پیرامون فعالیت‌های خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: رشد هر منبع خبری و فرهنگی مرهون ملتی است که در دایره فعالیت‌های آن رسانه بکار گرفته می‌شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه منبع خبر مهمترین بخش و علت انتشار یک رویداد یا گفتگو است افزود: منبع خبری آگاه و تحلیل‌گر، صحت و سقم خبر را تشخیص می‌دهد و با توجه به بینش وی ارزش‌های بیشتری برای خبر بوجود می‌آید و از سوی دیگر تنها به ظواهر رویدادها توجه نمی‌شود.

آیت‌الله ممدوحی با اشاره به لزوم تعقل در انتشار اخبار گفت: رعایت برخی مسائل در هر رویدادی که شرایط لازم را برای انتشار عمومی دارد همچون کارکرد آن خبر در جامعه، ضروری است و درک این مسئله که انتشار این خبر چه کمکی به فرهنگ می‌کند اساس اطلاع‌رسانی را شکل می‌دهد.

وی با انتقاد از توجه رسانه‌ها به کمیت در انتشار اخبار گفت: این رویکرد در برخی رسانه‌ها "اطلاع‌رسانی انبار پنبه‌ای" است که حجم وسیعی از انبار را اشغال می‌کند ولی این حجم اخبار کارکرد مناسب و اثربخشی در جامعه ندارد و سوای تاثیر این رویه زمان و هزینه‌ای که برای این شیوه اختصاص می‌یابد برای کشور مشکل‌ساز است.

نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رسانه‌ها می‌بایست تلاش کنند حالت تورمی نداشته باشند افزود: در این شیوه خبرنگار به دنبال این نیست که "از چه کسی" و "چه چیزی بپرسد" که درمانی بر مشکلات جامعه باشد و بلکه تنها توجه به تولید تعداد بیشتری خبر دارد.

نظام کارکرد خبرگزاری تسنیم در جهت رشد سیاسی و فرهنگی جامعه باشد

آیت‌الله ممدوحی با اشاره به برخی مشکلات رسانه‌ها که از گذشته در این عرصه وجود داشته گفت: در پیش از انقلاب پرداختن به مسائل واهی و تلف کردن وقت خوانندگان وضعیت نامناسبی برای نشریات رقم زده بود به‌طوری که نشریات آن زمان مملو از گزارش رویدادهای مختلف بود که چندان به رشد بار علمی و فرهنگی جامعه کمک نمی‌کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تقدیر از توجه خبرگزاری تسنیم به برخی حوزه‌های مغفول مانده افزود: خبرگزاری تسنیم در این مدت کوتاه فعالیت، سابقه خوبی از خود بر جای گذاشته است و به مرور جای خود را در عرصه رسانه‌ای کشور پیدا می‌کند که امیدوارم نظام کارکرد خبرگزاری تسنیم در جهت رشد سیاسی، فرهنگی و علمی جامعه باشد.

آیت‌الله ممدوحی با بیان اینکه در دنیای امروز اخبار فهم و شعور سیاسی جامعه را بالا می‌برند گفت: خودداری از دروغ پردازی، دوری از طرح مسائلی که سبب گمراهی سیاسی مردم می‌شود از الزامات فعالیت یک رسانه خبری در نظام جمهوری اسلامی است.

نماینده کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری یکی از آفات رسانه‌های کشور را تولید شخصیت‌های کاذب برای جامعه دانست و افزود: توجه بیش از حد به برخی منابع خبری سبب شده شخصیت‌های کاذبی در کشور به وجود بیایند که انجام برخی حرکات خارج از قاعده از سوی این افراد هزینه‌های بسیاری برای کشور در بر داشته است.

معرفی شخصیت‌های علمی و فرهنگی در رسانه‌ها مغفول مانده است

آیت‌الله ممدوحی با بیان اینکه رسانه‌ها وظیفه‌ای سنگین در برابر جامعه دارند گفت: رشد فرهنگی و سیاسی جامعه، ممتاز ساختن حرف‌های صحیح از غلط، معرفی شخصیت‌های علمی برای ایجاد خودباوری در جوانان بر عهده رسانه‌ها از جمله خبرگزاری‌ها است که مبحث آخر در خبرگزاری‌ها غایب است زیرا افراد لایق فرهنگی بسیاری در کشور وجود دارند که جای آنها در رسانه‌ها خالی است.

وی وجود شخصیت‌هایی همچون امام خمینی(ره) و آیت‌الله گلپایگانی را در رشد مناطقی همچون خمین یا گلپایگان بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: مردم مطلع می‌شوند و رشد پیدا می‌کنند که افرادی در مجاورت آنها وجود دارد که به مدارج بالایی در بخش‌های مختلف رسیده‌اند و معرفی شخصیت‌های علمی و آگاه به مسائل چنین کارکردی در جامعه دارد.

وی با توصیه به خبرگزاری تسنیم برای استفاده از نیروهای حزب‌الهی گفت: بخش دیگر کار رسانه‌ها را خبرنگاران تشکیل می‌دهند که بتوانند از منابع خبری خود اصل خبر را اخذ کنند و در ادامه با آگاهی از باطن کار، خبر را براساس تاثیری که باید بر جامعه بگذارد تنظیم کنند.

وی آموزش تخصصی و هدایت نیروها را بخش مهم دیگر کار خبرگزاری‌ها بیان کرد و افزود: در خبرگزاری‌ نیروها نیازمند هدایت هستند و همانگونه که جوانان این کشور در دوران دفاع مقدس رشادت‌ها از خود بروز دادند، امروز نیز در عرصه‌های گوناگون آماده حضور هستند که باید زمینه این حضور آماده شود.

خبرگزاری تسنیم زمانی را به بررسی و ارزیابی فعالیت‌های خود اختصاص دهد

وی به خبرگزاری تسنیم توصیه کرد هر چند وقت یک بار، زمانی را برای ارزیابی فعالیت‌های خود اختصاص دهد و همچون اجزای یک موتور که نیازمند بازیابی و در برخی موارد تعمیر هستند فعالیت بخش‌های مختلف خبرگزاری را بررسی کنند که در این بررسی سود و احیانا ضرر کارهایی که انجام شده مشخص می‌شود.

وی یکی دیگر از مشکلات رسانه‌ها را سیاست بازی دانست و گفت: امروزه در برخی رسانه‌ها مشاهده می‌شود که به تبعیت از یک مقام مسئول و آنطور که سیاست در آن برهه ایجاب می‌کند در مقابل گروهی قرار می‌گیرند و فردا با تغییر سیاست‌ها از این گروه حمایت می‌کنند و باید آگاه باشیم که این شیوه موفقیتی به دنبال ندارد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها تلاش کنند رشد فرهنگی و سیاسی صحیح کشور که تبعیت از مقام معظم رهبری است در جامعه بروز یابد افزود: آگاهی نسبت به افراد، اطلاع از مسائل سیاسی و شناسایی خط صحیح و داشتن معیار از جمله سایر ویژگی‌های اصلی و مورد نیاز خبرنگاران است.

وی با بیان اینکه بسیاری از فناوری‌های غربی که به کشور وارد شده‌اند نیازمند اسلامی و ایرانی شدن هستند گفت: آنچه که در غرب به‌عنوان روزنامه‌نگاری مطرح می‌شود مصداق "تعمیه" است که بتوانند مردم را کور کنند تا از حقیقت ماجرا اطلاع پیدا نکنند و در این شیوه با کورسازی جلوی رشد و فهم مردم گرفته می‌شود تا داستانی خلاف جایگزین مطالب حقیقی و اصلی بشود.

وی با تشبیه کار خبرگزاری به ساختمان سازی که نیازمند مهندسان، طراحان و معماران متعدد و کارکشته است گفت: کار خبرگزاری یک کار تخصصی است که با تفکر بسیار و عمل دقیق می‌توان کار صحیح را انجام داد و توجه به بخش‌های مختلف مورد نیاز یک خبرگزاری زمینه موفقیت را فراهم می‌کند.

شمارش معضلات جامعه دردی از مردم درمان نمی‌کند

وی با بیان اینکه تنها نقل برخی شاخص‌های منفی استان کرمانشاه همچون بیکاری، طلاق و غیره فایده‌ای برای جامعه ندارد افزود: هر کاری که می‌کنیم باید برای حل مسائل باشد والا شمارش معضلات دردی از جامعه درمان نمی‌کند و تمرکز رسانه‌ها بر بیان راهکارهایی برای برون رفت از وضعیت موجود باشد که در این راه کارشناسان خیرخواه جامعه و نظام یاریگر رسانه‌ها خواهند بود.

وی بخشی از بازگشت وضعیت خوب یا بد جامعه را به افراد آن دانست و افزود: هر کس نسبت به بخشی از وضعیت جامعه خود دارای وظیفه‌ای است که چنانچه در انجام این امور کوتاهی کند آن قسمت از جامعه دارای مشکل می‌شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون تزریق امید و آفاق روشن به نسل جوان جامعه گفت: امروزه تزریق امید به جامعه و نسل جوان بسیار مهم و حساس است و به اعتقاد بنده رسانه‌ها در کنار ایجاد احساس امید در میان مردم با ارتقاء فرهنگ، آمادگی جامعه را در برابر شدائد بالا ببرند.

جایگزینی بایسته سالاری به جای شایسته سالاری سبب رکود در کشور می‌شود

وی با بیان اینکه ایجاد حزب‌های متعدد راهکاری موفقی برای کشور نخواهد بود افزود: تحزب آنگونه که در غرب وجود دارد نیز اجازه دخالت در اصول سیاسی کشور را ندارد ولی در کشور ما چنانچه یک حزب سیاسی در راس کار قرار بگیرد تمامی امور در اختیار این گروه قرار می‌گیرد که مشکلاتی همچون تغییرات فله‌ای در کشور زاییده این تفکر است.

وی تصریح کرد: چنانچه شایسته سالاری به بایسته سالاری تغییر کند بسیاری از امور کشور به هم می‌ریزد و سبب رکود در وضعیت کشور می‌شود.

وی در مورد مسائل حاشیه‌ای به‌وجود آمده در استان کرمانشاه گفت: بهترین موضع در قبال اینگونه مسائل صراط مستقیم امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری است زیرا اگر هر کس در مسائل سیاسی دنباله رو مقام معظم رهبری باشد از اشتباه سیاسی به دور خواهد بود.

وی با اشاره به رویکرد کشورهای خارجی در قبال ایران گفت: آنچه که از مواضع و سخنان آنها برداشت می‌شود موضع تهاجمی این کشورها در قبال ایران اسلامی است که بنا به فرمایش مقام معظم در برابر برخی مسائل موجود در کشور و بنا به برخی مصلحت‌ها برای حفظ انقلاب فعلا سکوت اختیار کرده‌ایم.

با وجود توطئه دشمنان، وحدت سیاسی در جامعه عراق و سوریه محقق شد

وی با اشاره به وضعیت مقاومت در شرایط امروز گفت: سیدالشهدا(ع) می‌فرمایند که شکرگذار خداوند هستیم که دشمنان ما را احمق آفریده است و امروز نیز با توطئه آمریکا و صهیونیست، مردم و گروه‌های سیاسی در کشورهای عراق و سوریه به وحدت سیاسی خوبی رسیده‌اند و در غزه نیز با وجود جنایات بسیار رژیم صهیونیستی مردم و گروه‌های سیاسی با کنار گذاشتن اختلافات در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه توطئه‌های دشمن دارای غرامت است افزود: با وجود غرامتی که برای توطئه‌ها و فتنه‌های دشمن پرداخت می‌شود ولی مشاهده می‌کنیم که کسی تصور نمی‌کرد سوریه به کشوری تبدیل شود که با تکیه بر نیروهای داخلی بتواند با دشمنان بجنگد ولی امروز با گذشت چند سال در برابر دشمنان داخلی و خارجی مقاومت کرده زیرا جنگ سبب قدرت گرفتن دولت و ملت سوریه شده است.

وی گفت: در کشور عراق نیز به دلیل وجود تعداد بسیار زیاد قبائل و مکتب‌های مختلف در طول تاریخ هیچ‌گاه مصالحه‌ای رخ نداده بود ولی فتنه گروهک داعش و خرج‌های میلیاردی آمریکا سبب وحدت سیاسی و مردمی جامعه عراق شده است و با وجود خرابی‌ها و قربانیان رشد فکری مردم بالا رفته است.

هر کشوری که به ایران حمله کند در 5 دقیقه نخست پشیمان می‌شود

وی خاطرنشان کرد: در گذشته نیز در ایران اسلامی با حمله‌ای که به این کشور شد به یک قدرت نظامی برتر تبدیل شد و این قدرت برتر به اندازه‌ای است که هر قدرتی که با ما وارد جنگ شود در پنج دقیقه نخست جنگ پشیمان می‌شود و این آب‌دیدگی کشور در هشت سال دفاع مقدس به دست آمد و امروز نیز با ورود دشمن به عرصه جنگ اقتصادی مردم به مقاومت و سازماندهی رسیده‌اند.

وی افزود: کارهای دشمنان علیه جهان اسلام به میخی شباهت دارد که هر چقدر محکم ضربه بخورد در دیوار محکم‌تر قرار می‌گیرد و دشمنان در منطقه خاورمیانه چند ارتش را علیه خود برانگیخته‌اند که موجبات قدرت این ارتش‌ها با فتنه دشمن مهیا شده است.

وی با اشاره به لغزش برخی کشورهای منطقه در برابر تحرکات دشمن گفت: یکی از کشورهایی که در برابر حوادث اخیر منطقه لغزید کشور مصر بود و مطمئنا سال‌ها طول خواهید کشید که اعتبار این کشور برای ملت‌های مسلمان منطقه دوباره افزایش یابد.

در این دیدار همچنین یک جلد کتاب "طلوع آفتاب" که شامل زندگینامه امام‌خامنه‌ای(مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی است به آیت‌الله ممدوحی نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری اهدا شد.

کتاب "طلوع آفتاب" در سه فصل تالیف شده که شامل زندگینامه در 16 صفحه، دهه اول انقلاب در 22 صفحه و دوران رهبری امام خامنه ای(مدظله العالی) در 36 صفحه است که با همکاری خبرگزاری بین‌المللی تسنیم و به قلم علی‌اکبر ولایتی و برگرفته از دائرة المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon