راه‌اندازی قطب مطالعات علمی در اصفهان تا ۳ سال آینده


راه‌اندازی قطب مطالعات علمی در اصفهان تا 3 سال آینده

خبرگزاری تسنیم: رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان گفت: در برنامه جاری خود تبدیل جهاد به قطب مطالعات علمی را داشته که برای این کار برنامه ریزی‌های اولیه انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مرتضی تیموری ظهر امروز در نشست خبری جهاد دانشگاهی که به مناسبت 16 مرداد سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: در پی فرمان حضرت امام در 23 خرداد سال 59 که فرمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را داده بودند و بعد از آن که این ستاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر یافت، نهاد جهاد دانشگاهی تشکیل یافت.

وی جهاد دانشگاهی را یک نهاد غیر دولتی که بهره کمی از بودجه دولتی دارد معرفی و افزود: جهاد دانشگاهی یک نهاد علمی و فرهنگی است که به طور عمده در حوزه مباحث علمی، تحقیقاتی و فناورانه و همزمان فرهنگی فعالیت می‌کند و از سال 68 فعالیت آموزشی و از سال 79 نیز وظیفه جدید به نام همیاری و اشتغال فارغ التحصیلان نیز به مجموعه فعالیت‌های جهاد اضافه شد.

رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی 3 پژوهشگاه معتبر در کشور دارد، تصریح کرد: پزوهشگاه رویان، پژوهشگاه فناوری نوین در علوم سلولی یا ابن سینا و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی از جمله این پژوهشگاه‌ها بوده و همچنین جهاد بیش از 10 پژوهشکده در حوزه‌های مختلف فنی مهندسی و علوم انسانی دارد که پزوهشکده‌ها در واقع قطب علمی جهاد به حساب می‌آیند.

وی بیان کرد: در استان اصفهان 4 مجموعه مستقل دز ذیل جهاد داریم، واحد صنعتی اصفهان، واحد دانشگاه اصفهان، پژوهشکده زیست فناوری که یکی از پژوهشکده‌های پژوهشگاه رویان است و مجموعه گیاهان دارویی شهید مدرس که در حال حاضر به دلیل مسائل مالی در رکود بوده و در صدد هستند که به زودی آن را احیا کنند تا در چرخه گیاهان دارویی و مواد غذایی دارویی ادامه فعالیت دهد.

تیموری با بیان اینکه اوج افتخارات جهاد دانشگاهی مربوط به دوران دفاع مقدس بوده، افزود: در زمان جنگ دفتر پشتیبانی جنگی جهاد را در اهواز تاسیس و نیازهای فنی مهندسی جنگ را دریافت کرده و در پشت جبهه‌ توسط کارشناسان جهاد به آنها پرداخته می‌شد که ثمره آن بیش از 50 طرح کاربردی در حوزه جنگ و دفاع مقدس است و جهاد افتخار تقدیم 4 شهید به مردم شریف و انقلابی ایران را دارد.

وی گفت: بعد از جنگ در حوزه پژوهشی بیشتر فعالیت‌ها معطوف به برطرف کردن نیاز شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی شد و تا به حال ده‌ها پروژه برای شرکت‌های مختلف نظیر مجتمع فولاد و ذوب آهن و دیگر صنایع استان انجام شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان با معرفی اقدامات پژوهشی و سبک اختراع جهاد اظهار کرد: دستگاه سرعت سنج بلور که در اختیار صنایع دفاعی کشور قرار گرفته، دستگاه کالیبر سنج قطب داخلی با دقت 5 میکرون و دستگاه بروسکوب که درون ادوات را برای پیدا کردن ضایعات بررسی می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه در کمبود آب هستیم در بحث اتوماسیون برای گلخانه‌ها می‌توان با نصب و طراحی نرم افزار مورد نیاز نور، آب و تمام نیاز گلخانه را بررسی کرده تا به مقدار مورد نیاز آبیاری را انجام دهد و در صنایع دیگری مانند سنگ بری و کوره‌های آجر پزی و صنایع خرد، متوسط و کلان این گروه آمادگی دارد تا برنامه ریزی برای انجام کارها به صورت اتوماسیون با بهره‌وری بیشتر از امکانات انجام دهد.

تیموری بیان کرد: در حوزه ژئو شیمی بحث شناسایی ذخایر زیر زمینی و کانی شناسی مطرح بوده که در حال حاضر در منطقه چوپانان بررسی جامعی برای ذخایر وجود دارد و مرکز خدمات تخصصی شیمی و مهندسی شیمی برای مشکل کمبود آب فولادمبارکه تا کنون 10 پروپوزال ارائه کرده است.

وی با اشاره به تهیه اطلس ملی سرمازدگی، دستگاه دمنده هوای گرم و دستگاه اتوماتیک سینی نشا برنج مع از دیگر محصولات و اختراعات جهاد دانشگاهی اصفهان است، تصریح کرد: به دلیل مشکل کم آبی که در 17 استان داریم آمادگی داشته تا این ادوات را برای تولید انبوه در اختیار قرار دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: در بخش خصوصی تنها مرکز ادوات کشاورزی هستیم که مشغول به فعالیت بوده و مرکز آزمونی داریم که نمونه اولیه ادوات را دریافت، تست‌های لازم را انجام و بعد از تایید جهاد از طریق مراجع ذی‌ربط مجوز تولید انبوه به آنها داده می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل کمبود آب، راه اندازی قطب مطالعات آب در برنامه پنجم توسعه جهاد قرار گرفته، گفت: ما در برنامه جاری خود تبدیل جهاد به قطب مطالعات علمی را داشته که برای این کار برنامه ریزی‌های اولیه انجام شده است.

تیموری اظهار کرد: با توجه به اینکه شاید ضرورتی برای توسعه صنایع در استان نداشته باشیم تصمیم بر این شده که به توسعه گردشگری پرداخته شود، بنابراین پس از خراسان رضوی و سمنان سومین پژوهشکده گردشگری را در استان افتتاح می‌کنیم و صدا و سیما در صدد راه اندازی شبکه ملی گرشگری بوده که اعلام آمادگی همکاری خود را به صورت مکتوب و حضوری برای مباحث علمی و فناوری این شبکه اعلام کردیم.

وی از طراحی طرح دریچه کسب و کار خبر داد و تصریح کرد: این طرح را جهاد دانشگاهی طراحی کرده تا فرد برای گرفتن کسب مجوز کسب و کار تنها به یک نقطه مراجعه کند اما این طرح اجرایی نشد چرا که ما تنها طراح آن بودیم و مسئولیت اجرای آن بر عهده مقامات اجرایی استان است.

رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان با اشاره به تشکیل شرکت‌های دانش بنیان را رویکرد جدید جهاد خاطرنشان کرد: بعد از اینکه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها به عهده نهادهایی مانند بسیج، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و جامعه اسلامی سپرده شد، جهاد به فعالیت‌های جدیدی روی آورد که یکی از آنها تفکر راه اندازی خبرگزاری غیر دولتی بوده که ایسنا نمونه نخست آن است.

وی گفت: مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران، سازمان دانشجویان ایران، خبرگزاری قرآنی ایکنا و انتشارات جهاد دانشگاهی از جمله دیگر کارهای فرهنگی جهاد بوده و سال گذشته 3 عنوان کتاب از جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی کتاب برگزیده استانی شد.

تیموری در حوزه آموزشی نخستین موسسه آموزشی عالی غیر انتفاعی استان اصفهان را مربوط به جهاد دانست و اظهار کرد: این موسسه در سال 72 راه اندازی و تبدیل آن به دانشگاه غیر انتفاعی از جمله برنامه‌های توسعه پنجم جهاد دانشگاهی است و مرکز آموزش عالی علمی کاربردی نیز که در سال 77 راه اندازی شددر 40 رشته تحصیلی دانشجو دارد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon