ظریف: جنایتکاران رژیم صهیونیستی باید به میز محاکمه کشیده شوند

ظریف: جنایتکاران رژیم صهیونیستی باید به میز محاکمه کشیده شوند

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: زمان آن رسیده مرتکبین جنایت ها در غزه به میز محاکمه کشیده شوند و این کار تنها با اقدام مشترک عملی می شود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزای تسنیم ؛ «محمدجواد ظریف» روز دوشنبه در نشست وزیران امور خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد برای رسیدگی به وضعیت غزه گفت:زمان آن رسیده مرتکبین جنایت ها در غزه به میز محاکمه کشیده شوند و این کار تنها با اقدام مشترک عملی می شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام می کنیم ادامه داد: همچنین با بازماندگان خانواده کشته شدگان این جنگ که در چند هفته گذشته مورد اصابت موشک های رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند همدردی خود را اعلام می کنیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: احساس غرور مشترک خود را در قبال مقاومت بسیار خوب مردم فلسطین اعلام می‌کنیم.

ظریف با بیان اینکه جنایت علیه مردم غزه و جنایت علیه کودکان، زنان و سالمندان و تمامی آنچه که در این مدت انجام شده است جنایت جنگی و علیه بشریت محسوب می شود، اظهار داشت: زمان آن رسیده است که مرتکبان این جنایت به میز محاکمه کشانده شوند و این در یک اقدام مشترک انجام شدنی است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه قاطعانه باید از ملت فلسطین و رهبریت مشترک آن حمایت کنیم، افزود: این موضوع برای ایجاد صلح پایدار و خاتمه دادن به حملات وحشیانه اهمیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه مردم غزه باید این حق را داشته باشند تا از کمک های انسان دوستانه برخوردار شوند، گفت: کشاورزان غزه باید کار کشاورزی خود را ادامه دهند و براساس تجربیاتی که در هفته های گذشته داشته ایم افرادی هنوز متوجه نبودند که زندگی عادی در غزه وجود ندارد.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: مرزها بسته شده و مردم بیکار شده اند و با گذشت یک ماه می توانیم با اعلام آتش بس مجددا حیات را تا حدودی زنده کنیم و از مردم بی دفاع فلسطین دفاع کنیم.

وزیر امور خارجه به کشته شدن مردم بی گناه فلسطین و غزه و آوارگی آنها در طی سال های گذشته اشاره کرد و گفت: باید ریشه های این اقدام که در خاورمیانه و فراتر از آن وجود دارد، بررسی شود.

به گفته رییس دستگاه دیپلماسی حق تعیین سرنوشت برای مردم فلسطین و داشتن سرزمینی مستقل با پایتخت قدس شریف یکی از مسایل مهمی است که قواعد بین الملل باید آن را به رسمیت بشناسد.

وی تاکید کرد: کشورها نباید حق مسلم مردم فلسطین را نادیده بگیرند و باید به خواسته های آنها احترام بگذارند.

وزیر امور خارجه بی تفاوتی سازمان های بین المللی برخی کشورها را شرم آور توصیف کرد و گفت: باید اقدامات جمعی برای پایان خشونت ها به عمل آید. به همین دلیل است که جنبش عدم تعهد امروز نشست اضطراری برگزار کرده است.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در این برهه زمانی حساس باید ما به صورت جمعی دست به عمل بزنیم تا ویرانی های غزه را که توسط رژیم اسراییل ایجاد شده بازسازی کنیم و بتوان شرایط بهتری را برای مردم غزه فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه مسوولیت خطیری به عهده دارند خاطر نشان کرد: به طور واضح و آشکار شورای امنیت سازمان ملل در محکوم کردن این فاجعه انسانی و اقدام جهت جلوگیری از تجاوزات بیشتر عاجز بودند.

ما از شورای امنیت سازمان ملل می خواهیم تا به وظایف و مسوولیت های خود عمل کند و ضمن خشونت های فراوان در غزه نسبت به جلوگیری از گسترش آن اقدام کند.

ظریف همچنین به پیشنهاد برخی از شرکت کنندگان در جلسه مبنی بر تشکیل مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین بررسی جنایات رژیم صهیونیستی در دادگاه های جنایی اشاره کرد و گفت: ما باید از همه امکانات و فرصت ها استفاده کنیم و اقدام مناسب در این زمینه را پیش بگیریم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: در بحبوحه این بحران لازم است به نکته مثبتی اشاره کنم و آن اینکه بدون تردید زمان به نفع مردم فلسطین است و شکی نیست که اسراییل روز به روز به انزوای سیاسی بیشتر دچار می شود.

به گفته رییس دستگاه دیپلماسی ایران ، مردم فلسطین گزینه درستی را انتخاب کردند و برای دفاع از سرزمین شان تلاش می کنند. ما نیز حمایت کامل خود را از آنها اعلام می کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: ابتکار عمل ها و پیشنهادهای مختلفی در طول نشست امروز مطرح شد که توقف سریع تحریم ها، آزادی زندانیان سیاسی، کمک های امدادی و انسانی اضطراری و بازسازی زیرساخت ها مثل مساجد، بیمارستان ها و مدارس و همچنین معرفی عاملان این اقدامات خشونت آمیز به عنوان جانیان جنگی از جمله درخواست های شرکت کنندگان در این نشست بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان