در انتظار «بازی گرم» قهرمان و نایب قهرمان/ روزِ استقلال!

در انتظار «بازی گرم» قهرمان و نایب قهرمان/ روزِ استقلال!

خبرگزاری تسنیم: تقابل قهرمان و نایب قهرمان فصل گذشته در هفته دوم چهاردهمین دوره لیگ برتر تنور این مسابقات را در همین ابتدای راه گرمِ گرم خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیش‌ترها که فوتبال کمتر تن به صنعتی شدن داده و بیشتر بر مفهوم لذت‌بخشی استوار بود، بازی‌ها برای سهولت حضور افراد در ورزشگاه‌ها و همچنین امکانی برای خانوادگی‌تر کردن این ورزش صرفاً در تعطیلات آخر هفته برگزار می‌شد. در فوتبال امروز دنیا به دلیل تعدد مسابقاتی‌ که تیم‌های باشگاهی درگیر آنها هستند، امکان برگزاری منظم و دایمی بازی‌های یک فصل لیگ در تعطیلات آخر هفته تقریباً نشدنی به نظر می‌رسد.

سازمان لیگ برای سه هفته نخست هم که شده این روال نوستالژیک را احیا کرده و بعد از برگزاری بازی‌های هفته اول در روزهای پایانی هفته گذشته، حالا مسابقات هفته دوم نیز روزهای پنجشنبه و جمعه پیش رو برگزار خواهد شد.

نفت تهران - راه‌آهن

جدال تیم‌های تهرانی نفت و راه‌آهن در حقیقت رویارویی حریفان هفته نخست پرسپولیس و استقلال است. مردان علیرضا منصوریان مقابل سرخپوشان پرسپولیس به تساوی یک بر یک رسیدند و شاگردان حمید استیلی هم با وجود به ثمر رساندن گل اول بازی در نهایت تن به شکست 2 بر یک مقابل استقلال دادند تا لیگ چهاردهم را با شکست آغاز کرده باشند.

مشکلات قانونی راه‌آهن در حوزه مالکیت هنوز حل نشده است. مزایده دوم هم بدون اینکه منجر به فروش این مجموعه شود، برگزار شد تا سایه بلاتکلیفی بر این باشگاه گسترده‌تر از پیش شود. مرکز ثقل رخدادهای حوزه راه‌آهن، حمید استیلی است. وی بیشترین تأثیرپذیری را از فرایندهای مربوط به تعیین مالکیت باشگاه دارد و این موضوع به طور مستقیم با سطح انگیزشی او در ارتباط است. نفتی‌ها بعد از کسب یک امتیاز راضی‌کننده مقابل نایب قهرمان فصل گذشته، امیدوارند مقابل راه‌آهن راهی را بروند که پیشتر استقلال رفت.

گسترش فولاد - سپاهان

سپاهان را بسیاری از کارشناسان مدعی کسب عنوان قهرمانی می‌دانند که ناگفته پیداست قضاوت زودهنگامی محسوب می‌شود، چرا که فصل قبل شاهد بودیم تیم‌های مانند استقلال با از دست دادن دو سه بازیکن کلیدی خود از کورس قهرمانی خارج شدند. سپاهان امسال خریدهای خیلی خوبی داشته و با فوتبالی هم که مقابل پیکان به نمایش گذاشت نشان داد به دنبال جبران ناکامی فصل گذشته است. 

تساوی یک امتیازی با استقلال خوزستان در هوای گرم اهواز نتیجه قابل دفاعی برای شاگردان مهدی تارتار محسوب می‌شود و حالا نماینده دوم تبریز در لیگ برتر میزبان سپاهانی است که فعلاً صدرنشین است. گسترش فولاد از آن دست تیم‌هایی است که با توجه به استفاده از ترکیبی جوان، انگیزه‌های زیادی دارد.

فولاد - پرسپولیس

تقابل قهرمان و نایب قهرمان فصل گذشته محملی برای جبران ناکامی فولاد و پرسپولیس در هفته اول است. سرخ‌های اهواز بازی اول خود را در تبریز به تراکتورسازی واگذار کردند و پرسپولیسی‌ها هم با تساوی مقابل نفت تهران دو امتیاز ارزشمند خانگی را در گام نخست از دست دادند. با این حساب هم علی دایی و هم دراگان اسکوچیچ فقط به پیروزی می‌اندیشند، چرا که اولین نگرانی یک مربی پس از ناکامی این است که این موضوع برای تیمش تبدیل به عادت نشود.  

فصل مشترک فولاد و پرسپولیس در این دیدار حاشیه‌های متعددی است که حول و حوش هر دو باشگاه دیده می‌شود. فولادی‌ها همچنان درگیر پس‌لرزه‌های کارت‌های پایان خدمت جعلی و زیر سؤال رفتن قهرمانی فصل گذشته هستند و پرسپولیس هم به دلیل عدم هماهنگی مدیران سطوح مختلف این باشگاه و مصاحبه‌هایی که بعضاً علیه یکدیگر می‌کنند، خبرساز می‌شود. در این بین علی دایی از همان ابتدا تا توانسته تیمش را از این مسائل دور نگه داشته و باید دید این روند در نهایت چه تأثیری بر عملکرد فنی سرخ‌پوشان خواهد گذاشت.

موضع‌گیری دایی علیه قانون جدید فدراسیون درباره ممنوعیت اظهارنظر در مورد عملکرد داوران و چالشی که در این زمینه با هوشنگ نصیرزاده، رئیس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال داشت از جمله مواردی است که قابل تأمل به نظر می‌رسد. دایی سؤالات و ابهاماتی منطقی در مورد نصیرزاده مطرح کرد که در نهایت پاسخ قابل قبولی هم از وی نشنید. در هرحال در صورت بروز اشتباهات داوری در این بازی و با وجود جریمه از سوی کمیته انضباطی، احتمالاً بار دیگر شاهد اعتراضات دایی خواهیم بود.

گرمای زیاد ورزشگاه غدیر اهواز حتی از ساعت 10 و 30 دقیقه به بعد یکی از نگرانی‌های جدی دایی برای این بازی است و البته بازیکنانی که قرار است 90 و چند دقیقه بدوند و بجنگند و دنبال کسب حداکثر امتیازات باشند.

پیکان - سایپا

آنچه از پیکان در جام شهدا و بازی با سپاهان دیده شد، فوتبالی پر انتقاد از تیمی بود که آشکارا بالانس نیست و این فرایندی متفاوت با ناهماهنگی‌های معمول همه تیم‌ها در هفته‌های آغازین لیگ است. پیکان خریدهای متنوع و گران‌قیمتی داشته اما هنوز نتوانسته در حد انتظار ظاهر شود. این تیم نیاز به کار مضاعف دارد و این مسئولیت منصور ابراهیم‌زاده را سنگین‌تر از حد معمول می‌کند. پیکانی‌ها بازی نخست خود را در اصفهان با نتیجه 2 بر صفر به سپاهان واگذار کردند تا در دیدار خانگی هفته دوم برابر سایپا ناچار به کسب پیروزی باشند.

زمانی دیدار پیکان و سایپا به دلیل رقابتی که این دو کارخانه در عرصه خودروسازی داشته و دارند، حساسیت ویژه‌ای داشت. حالا شاهد جدال زودهنگام تیم‌هایی خواهیم بود که به اندازه سابق پرفروغ نیستند، دست‌کم در مقطع کنونی. اندک هواداران سایپا منتظرند ببینند مجید جلالی بعد از تساوی خانگی ناامیدکننده مقابل تیم تازه لیگ برتری شده نفت مسجد سلیمان می‌تواند از پس پیکان پرهزینه بر بیاید یا نه؟

ملوان - صبای قم

آن طور که نصرت ایراندوست از تساوی هفته اول مقابل پدیده راضی بود و حریف را مورد تعریف و تمجید قرار داد، چنین برداشت می‌شود که تیم‌های دیگر مقابل نماینده مشهد دچار مشکل جدی خواهند شد اما خب همه ماجرا هم این نیست. از خود ملوان هم با توجه به طیف بازیکنانی که در اختیار دارد انتظار بیشتری می‌رود.

تیم تحت اختیار مربی قدیمی بندرانزلی اولین بازی خانگی خود در لیگ چهاردهم را روز جمعه مقابل صبای قم برگزار خواهد کرد، تیمی که در گام اول ذوب‌آهن را شکست داده است. شاگردان صمد مرفاوی متأثر از آن پیروزی با روحیه بالایی راهی شمال کشور می‌شوند با این امید که دست پر میدان را ترک کنند و شروع خود در لیگ برتر را تداوم بخشند.

ذوب‌آهن - تراکتورسازی

یحیی گل‌محمدی به عنوان یک مربی موفق از نفت تهران به ذوب‌آهن پیوست اما لیگ را با شکستی خارج از خانه آغاز کرد. او و تیمش در گام دوم میزبان تراکتورسازی باانگیزه و قدرتمند هستند. این بدان معناست که گل‌محمدی مقابل رسول خطیبی و تیمش به نوعی در محاق قرار دارد. موقعیت سختی است و اگر قرار بر شکست دوباره سبزپوشان اصفهانی باشد با توجه به بحران‌های فصول اخیر ذوب‌آهن، شاهد اُفت روانی قابل توجه اعضای این تیم خواهیم بود.

تیم محبوب و پرطرفدار تبریزی هفته اول را با بردی ارزشمند و استراتژیک پشت سر گذاشت. یک پیروزی خانگی که ضمن جلب اعتماد هواداران و ایجاد شور و اشتیاق مضاعف در آنها، منجر به کسب سه امتیاز کامل از بازی با تیمی شد که مدافع عنوان قهرمانی و یکی از مدعیان این فصل محسوب می‌شود. رویارویی رسول خطیبی و گل محمدی به عنوان دو مربی جوان به نوعی نمایشی از توان فنی و جسارت‌شان محسوب می‌شود، اگرچه نقش بازیکنان تأثیرگذاری همچون ادینیو هم باید مدنظر قرار بگیرد.

نفت مسجدسلیمان - پدیده

دو تیم از سه تیمی که این فصل لیگ برتری شده‌اند خیل زود به هم رسیدند. نفت مسجدسلیمان و پدیده باید در ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان به مصاف هم بروند تا ورزشگاهی که پیشتر حرف و حدیث‌های مختلفی در مورد عدم استاندارد بودنش برای برگزاری بازی‌های لیگ برتر شنیده می‌شد، خودی نشان دهد. نفتی‌ها هفته قبل یک امتیاز خارج از خانه ارزشمند مقابل سایپا کسب کردند و پدیده نیز به همین ترتیب مقابل ملوان یک امتیاز گرفت. این بازی به فوتبال ایران نشان خواهد داد، نفت و پدیده تا چه حد توانسته‌اند کلاس بازی خود را به سطح لیگ برتر نزدیک کنند.

استقلال – استقلال خوزستان

استقلال برای دومین هفته پیاپی در تهران به میدان می‌رود. بعد از پیروزی شیرین مقابل راه‌آهن، حالا شاگردان امیر قلعه‌نویی پذیرای تیم همنام اهوازی هستند، تیمی که لیگ چهاردهم را با تساوی خانگی یک بر یک مقابل گسترش فولاد آغاز کرد.

حواشی مربوط به مصاحبه جواد نکونام علیه قلعه‌نویی همچنان طی روزهای گذشته ادامه داشته و حتی دامنه آن تا برخی بازیکنان فصول گذشته استقلال هم گسترش یافت. آبی‌پوشان در چنین فضایی تمرینات‌شان را پشت سر گذاشته‌اند و مهیای رویارویی با عبدالله ویسی و بازیکنانش هستند. استقلال اگرچه همچون سایر تیم‌های لیگ برتر به اصطلاح روی غلتک نیفتاده و در آمادگی کامل بسر نمی‌برد اما با توجه به شروع زودهنگام تمریناتش و همچنین برگزاری اردویی کامل در ترکیه تا حدودی منظم‌تر بازی می‌کند. آنارشیسم تاکتیکی قابل مشاهده در سایر تیم‌ها در استقلال به مراتب کمتر است که در این بین قطعاً آمادگی ملی‌پوشانی همچون خسرو حیدری و آندرانیک تیموریان که به تازگی از تجربه حضور در جام جهانی فارغ شده‌اند، تأثیر زیادی دارد.  

قاعدتاً عبدالله ویسی برای بازی باید در درجه اول به فکر نباختن باشد اما این مربی جوان در فصول قبل نشان داده که شجاعت و جسارتی فراتر از پیش‌بینی معقولانه کارشناسان دارد. با این حساب اگر فکر کنیم تیم ویسی برای دفاع کردن به میدان می‌آید احتمالاً اشتباه کرده‌ایم.

به گزارش تسنیم برنامه بازی‌های هفته دوم لیگ برتر به شرح زیر است:

پنج‌شنبه 16 مرداد 93
نفت تهران – راه‌آهن، ساعت 18، ورزشگاه تختی تهران
گسترش فولاد - سپاهان، ساعت 18، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز
فولاد خوزستان - پرسپولیس، ساعت 19:30، ورزشگاه غدیر اهواز
پیکان - سایپا، ساعت 19:30، ورزشگاه شهدای شهر قدس تهران

جمعه 17 مرداد 93
ملوان بندرانزلی - صبای قم، ساعت 18، ورزشگاه تختی بندرانزلی
ذوب‌آهن - تراکتورسازی، ساعت 19:25، ورزشگاه فولادشهر اصفهان
نفت مسجدسلیمان – پدیده مشهد، ساعت 19:30، ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجد سلیمان
استقلال - استقلال خوزستان، ساعت 19:30، ورزشگاه آزادی تهران

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon