ذخایر آب شهرستان لارستان در وضعیت بحرانی قرار گرفته است


ذخایر آب شهرستان لارستان در وضعیت بحرانی قرار گرفته است

خبرگزاری تسنیم: مدیر جهادکشاورزی لارستان با بیان اینکه براساس آمار غیررسمی نزدیک به ۹۰ درصد آب‌های کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: بحران کمبود آب در لارستان جدی است و سفره های زیرزمینی در حال خشک شدن است.

حسن هوشمند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در لارستان، با بیان اینکه مهم‌ترین و اساسی‌ترین عنصر در فعالیت‌های کشاورزی آب است، اظهار کرد: بدون این مایع حیات بخش هیچ گیاهی حتی قادر به جوانه زدن نیست.

وی افزود: در هر نقطه‌ای از جهان که آب بیشتری وجود دارد اگر سایرعناصر مثل خاک، آفتاب و غیره به مقدارکم وجود داشته باشد باز می‌توان فعالیت کشاورزی انجام داد.

مدیر جهادکشاورزی لارستان مهم‌ترین راهکار برای رفع کم‌آبی استفاده مفید و بهینه از آب دانست و تصریح کرد: در هر نقطه از جهان که از آب استفاده مناسب می‌شود مشکلات نیز کمتر است.

وی بیان کرد: ذخیره‌سازی سیلاب‌های فصلی دومین اقدامی است که می‌توان از آن در راستای رفع کمبود آب بهره برد و هر منطقه‌ای که ساکنان آن توانسته‌اند از سیلاب‌های فصلی استفاده بیشتر ببرند در موقع خشکسالی مشکلات آنها کمتر است.

هوشمند با اشاره به استفاده از شیوه آبیاری نوین و برشمردن مزایای آن، گفت: استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری همچون قطره‌ای و بارانی می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای بسیار مناسب برای استفاده کمتر از آب و همچنین ذخیره‌سازی آن مورد استفاده قرار گیرد.

هوشمند با بیان گوشه‌هایی از اقدامات صورت گرفته در ذخیره‌سازی سیلاب‌های فصلی در سطح لارستان، افزود: لارستان یکی از نخستین شهرستان در اجرای ذخیره‌سازی آب و استفاده مفید از سیلاب‌های فصلی دارای سابقه 30 ساله است.

وی تأکید کرد: بهترین راهکار ذخیره‌سازی آب بازگرداندن سیلاب‌ها به سفره‌های آب زیرزمینی است تا نسل‌های آینده نیز از آن استفاده کنند.

هوشمند افزود: هیچ منبعی مانند سفره‌های زیرزمینی ظرفیت نگهداری آب به میزان زیاد را ندارد مگر اینکه آنها را به خزانه زیرزمینی بسپاریم و در آنجا نگهداری کنیم.

مدیر جهادکشاورزی لارستان با ابراز نگرانی از خشکسالی‌های پی‌در‌پی سالیان اخیر در منطقه لارستان، خاطر نشان کرد: هر چند میزان تولید محصولات زراعی لارستان در اثر استفاده از امکانات پیشرفته استحصال آب از دل زمین کاهش نداشته است، اما خسارتی که به سفره‌های آب زیرزمینی وارد می‌کند در دراز مدت خود را نشان می‌دهد که متاسفانه جبران آن بسیار مشکل است.

وی با هشدار نسبت به میزان مصرف عظیم آب در بخش کشاورزی، عنوان کرد: براساس آمار غیررسمی، قریب به 90 درصد آب‌های کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

هوشمند از کشاورزان خواست تا با رجوع به ارگان‌های مرتبط با کشاورزی، راهنمایی‌ها و آموزش‌های لازم را فراگیرند و با استفاده صحیح از این نعمت خدادادی آینده خود و آیندگان را تضمین کنند.

وی با ابراز خرسندی از نحوه پیشرفت علم نوین استفاده بهینه از آب در لارستان، تصریح کرد: خوشبختانه در لارستان این نگاه که سی سال پیش مبنی بر استفاده بهینه از آب شکل گرفته، همچنان ادامه دارد و سعی و تلاش بر این بوده که در همه امورکشاورزی استفاده مفید از آب در راس امور قرار گیرد.

مدیر جهادکشاورزی لارستان اظهار کرد: در سال‌های اخیر با اجرای آبیاری قطره‌ای، بارانی و "سوپردریپ" به صورت جدی فرهنگ استفاده مناسب از آب در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon