اعلام نتایج المپیاد علمی دانشجویی در نیمه دوم شهریور/ ظرفیت رشته‌های پزشکی بیش از ۶ هزار نفر

اعلام نتایج المپیاد علمی دانشجویی در نیمه دوم شهریور/ ظرفیت رشته‌های پزشکی بیش از 6 هزار نفر

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان سنجش آموزش کشوربا اشاره به برگزاری نوزدهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور گفت: نتایج المپیاد علمی دانشجویی نیمه دوم شهریورماه اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در حاشیه برگزاری نوزدهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور که در دانشگاه تربیت‌مدرس برگزار شد، در جمع خبرنگاران در خصوص این آزمون، گفت: شرکت‌کنندگان در این المپیاد علمی از دو طریق پذیرش می‌شوند و به طور کلی 827 داوطلب در این المپیاد شرکت کرده‌اند که 274 نفر آنها از طریق المپیاد متمرکز و آزمون کارشناسی‌ارشد و 550 نفر دیگر از قطب‌های هشت‌گانه دانشگاهی هستند که در 17 رشته با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی درباره نحوه پذیرش این شرکت‌کنندگان، گفت: در المپیاد متمرکز 15 نفر اول آزمون کارشناسی‌ارشد در رشته‌های المپیاد بدون احتساب معدل در نظر گرفته شدند و در المپیاد غیرمتمرکز نیز از هر قطب دانشگاهی تیم 5 نفره‌ای که دانشجویان آن 60 درصد نمره کل نفر اول آن قطب را داشته باشند به مرحله نهایی راه می‌یابند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: دانشجویان شرکت‌کننده در این آزمون از 63 دانشگاه دولتی سه واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد و 5 واحد دانشگاهی پیام‌نور هستند و شرکت‌کنندگان سه رشته ریاضی آمار و شیمی پس از اعلام نتایج المپیاد داخلی که در هفته آینده صورت می‌گیرد برای شرکت در المپیاد بین‌المللی بین روزهای 20 و 25 مردادماه در شیراز با حضور تیم‌های خارجی  المپیاد بین‌المللی شرکت می‌کنند.

خدایی درباره تسهیلاتی که در اختیار این بخش از دانشجویان قرار می‌گیرد، تصریح کرد: سه نفر اول تمامی رشته‌های این المپیاد عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند و هر تسهیلاتی که این بنیاد می‌گیرند مانند تسهیلات بورس و سربازی را دریافت می‌کنند و 15 نفر اول همه رشته‌ها بدون آزمون وارد دوره کارشناسی ارشد می‌شوند.

وی تأکید کرد: نتیجه کلی این آزمون در نیمه دوم شهریورماه اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تبلیغات صورت گرفته در فضای کشور در خصوص انتخاب رشته کنکور سراسری، گفت: یکی از اقداماتی که امسال صورت گرفته فراهم کردن انتخاب رشته به شکل مجازی در سایت سازمان سنجش است که دانشجویان و علاقمندان می‌توانند با استفاده از این پکیج به راحتی از آن استفاده کنند و از نتایج آن بهره‌مند شوند. با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه موضوع انتخاب رشته‌های تضمینی که در سطح کشور مطرح می‌شود، معنایی ندارد.

خدایی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی که به نظر امسال متفاوت‌تر از سال گذشته شده است، افزود: سال گذشته در سه رشته پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی هفت هزار و 300 نفر ظرفیت وجود داشت که امسال وزارت بهداشت در ابتدا ظرفیت را 5 هزار و 900 نفر اعلام کرد که البته شب گذشته در اصلاحیه‌ای 300 نفر به این ظرفیت اضافه کرد و در کل امسال در این سه رشته شش هزار و 100 نفر پذیرش می‌شوند که نسبت به سال گذشته حدود هزار نفر کاهش داشته است.

وی درباره انتخاب رشته دانشگاه آزاد اظهار داشت: انتخاب رشته دانشگاه آزاد از 21 مردادماه آغاز می‌شود و تا اول شهریورماه ادامه خواهد داشت. در کارنامه دانشجویان کد مربوطه در این زمینه درج شده که داوطلبان برای انتخاب رشته می‌توانند با استفاده از این کد نسبت به انتخاب رشته در سایت مرکز آزمون اقدام کنند. هزینه این انتخاب رشته نیز از طریق اطلاعیه‌ دانشگاه آزاد اعلام می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان گفت: 98 درصد ظرفیت دانشگاه آزاد بدون آزمون است و تنها در برخی از رشته‌های خاص آزمون برگزار می‌شود و کلا تمامی داوطلبانی که حتی در کنکور سراسری ثبت‌نام نکردند و در جلسه آزمون غایب بودند می‌توانند در مهلت انتخاب رشته نسبت به انتخاب رشته‌هایی که پذیرش آنها بدون آزمون است اقدام به انتخاب رشته کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon