راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس ۱۳ ساله شد

راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس 13 ساله شد

خبرگزاری تسنیم: منطقه ویژه اقتصادی سلماس در سال ۸۰ از سوی دولت جمهوری اسلامی مصوب شده اما چیزی که تا کنون از این منطقه نصیب شهروندان سلماسی شده فقط وعده و وعید بوده، اما به تازگی اقداماتی در حوزه اجرا نیز کلید خورده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، به تازگی قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی که اعتقاد ویژه‌ای به سرمایه گذاری، توسعه صنعتی و بازرگانی این استان دارد پس از بررسی پرونده قطور منطقه ویژه اقتصادی سلماس، ترتیباتی را فراهم آورده که بالاخره این منطقه که سالها فقط سوژه خبری رسانه ها و نقطه محوری وعده های کاندیداهای مجلس، فرمانداران و مدیران آذربایجان غربی بوده از سکون به در آمده و به یک منطقه حقیقتاً ویژه اقتصادی تبدیل شود.

وقتی شیوه آغاز عملیات اجرایی این منطقه ویژه اقتصادی دقیق تر مورد بررسی قرار می گیرد مشخص می شود که این بار عزم مدیران استان آذربایجان غربی برای بالفعل کردن این ظرفیت مغفول کاملا جدی است.

شهرداری سلماس تازه ترین متولی راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی

قربانعلی سعادت چندی پیش به کش و قوس های فراوان و چندین ساله درباره شیوه آغاز عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سلماس پایان داد و راه اندازی این مجموعه را از شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی که بودجه ای در اختیار نداشت باز پس گرفت و به شهرداری سلماس که یک نهاد عمومی غیر دولتی و درآمد زاست سپرد تا با ظرفیت هایی که در این نهاد وجود دارد یک سر و شکل تازه ای به منطقه ویژه اقتصادی سلماس داده شود.

جدیت مدیریت ارشد استان آذربایجان غربی در این باره آنقدر جدی است که قربانعلی سعادت در نشست اخیر خود با خبرنگاران از پیگیری نشدن موثر این منطقه ویژه اقتصادی در سال های اخیر به شدت انتقاد کرد تا جائیکه این انتقاد منجر به ابراز دیدگاه نماینده مردم سلماس در مجلس درباره مشروح پیگیری های چندین ساله اش، چنان شد تا روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی اصلاحیه ای به اخبار نشست خبری استاندار بزند و بر پیگیری های علی اکبر آقایی نماینده سلماس در مجلس شورای اسلامی در مسیر راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس مهر تائید بزند.

مشارکت شهروندان سلماس در راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی

فاز اول این منطقه در یک هزارو 100 هکتار زمین احداث می شود که تا چندی پیش فقط برای 250 هکتار از آن سند به نام منطقه ویژه صادر شده است، اما با تدبیر جدید استاندار آذربایجان غربی مقرر شده ترتیباتی فراهم آید تا بدون هزینه کرد مبالغ کلان از جیب خالی دولت برای خرید زمین، خود اهالی منطقه در توسعه این مجموعه اقتصادی ویژه مشارکت داده شده و از مزایای آن برخوردار شوند.

راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس مصوب سال 80 هیات محترم وزیران است که با بهره برداری از آن تحول بزرگی در سلماس و شمالغرب کشور ایجاد می شود.

منطقه ویژه اقتصادی سلماس و حل مشکل اشتغال

منطقه ویژه اقتصادی سلماس در کنار خط آهن سراسری ایران به اروپا و شاهراه اصلی زمینی آذربایجان غربی به مرکز کشور و پایانه مرزی بازرگان در ماکو و پایانه مرزی رازی در خوی قرار گرفته بنابراین راه اندازی این منطقه صادرات، واردات، ترانزیت کالا به داخل و خارج کشور را تسهیل می کند و تحرک جدی اقتصادی در شهرستان سلماس در حوزه بازرگانی، اشتغال و صنعت پدید می آورد.

هم اینک در آذربایجان غربی بیش از 118 هزار جوان تحصیلکرده بیکار وجود دارد که جویای کار هستند و اغلب تمایل دارند هر کار مجازی که درآمدش بتواند چرخ زندگی آنان را بچرخاند را انجام دهند اما به سبب فقدان استفاده از ظرفیت های اقتصادی آذربایجان غربی از سوی نهادهای دولتی آنان نیز از بهره مندی از این همه ظفیت دستشان کوتاه مانده است.

راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس می تواند امیدهای بسیاری از جوانان این منطقه برای اشتغال را دوباره زنده کند.

یادداشت از محمد آقایی‌پر

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon