طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهر مامونیه اجرا می‌شود


طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهر مامونیه اجرا می‌شود

خبرگزاری تسنیم: شهردار مامونیه گفت: زباله که بازیافت آن صرفه اقتصادی قابل توجهی دارد برای همین طرح تفکیک زباله از مبدا در این شهر به زودی آغاز می‌شود.

علیرضا حیدری تفرشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در مامونیه، با بیان این که هم اینک روزانه 5 تن زباله در شهر مامونیه تولید می شود، اظهار کرد: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در مرکز این شهرستان، راهکاری موثر برای رفع معضل پسماند شهری و افزایش بهداشت محیط زیست این شهر است.

وی با بیان این که اجرای این طرح نیازمند مشارکت مردمی و فرهنگ‌سازی عمومی است، افزود: عدم فرهنگ‌‌سازی در بین خانواده‌ها درباره تفکیک زباله‌‌های خشک و تر از جمله مشکلات در این زمینه است که در گام نخست  آموزش و فرهنگ‌‌سازی، خانواده‌ها در اجرای آن مورد توجه قرار گرفته است.

شهردار مامونیه تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به محیط زیست و سلامتی جامعه وارد کند، دفع غیربهداشتی زباله‌ها است که با مدیریت صحیح می‌توان این چالش محیط زیستی را برطرف کرد.

تفرشی با اشاره به این که بخش زیادی از زباله‌های این شهررا زباله‌های خشک تشکیل می‌دهد،  گفت: اجرای این طرح راهکاری برای رفع معضل پسماند شهری و افزایش بهداشت محیط زیست  است.

وی افزود: با اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا بخش زیادی از هزینه ‌های جمع ‌آوری و ساماندهی زباله حذف می ‌شود بنابراین تفکیک زباله از مبدا باید به یک فرهنگ میان شهروندان تبدیل شود.

شهردار مامونیه تصریح کرد:  فرآیند تولید زباله که ناشی از فعالیت انسان شهرنشین مصرف ‌کننده است و هر روز نیز بشریت را به مصرف بیشتر ترغیب می‌ کنند جزو لاینفک زندگی است.

تفرشی با اشاره به ضرورت دفع بهداشتی زباله ها گفت: دفع زباله بصورت غیراصولی و بهداشتی معضلات جبران ناپذیر زیست محیطی را بدنبال دارد که باید با برنامه ریزی هدفمند جلوی این گونه مشکلات را در جامعه سد کرد.

وی افزود: بسیاری از زباله ‌ها مثل پسماندهای غذا، قابل بازگشت به چرخه طبیعت هستند اما برخی مانند شیشه و پلاستیک تجزیه نمی‌ شوند و بعضی دیگر هم مدت زیادی طول می‌ کشد تا به چرخه طبیعت برگردند.

شهردار مامونیه تصریح کرد: برای تولید یک تن کاغذ جدید باید 15 درخت تنومند قطع شود در حالیکه برای تهیه همین مقدار کاغذ از کاغذ بازیافتی، احتیاج به چوب نیست.به گفته وی زباله را می توان طی فرآیندهای به مواد تقویت کننده خاک یا کود (کمپوست) تبدیل کرد که سرشار از مواد آلی و عناصر مورد نیاز گیاه است.

تفرشی با اشاره به اهمیت بازیابی زباله ها گفت: دفن زباله ‌ها صرف ‌نظر از خطرات بهداشتی، زیان‌ های اقتصادی کلانی را نیز در بردارد اما جداسازی زباله ‌های خشک و تر و برگشت آنها در چرخه بازیافت نقش موثری در کمک به اقتصاد کشور دارد.

وی افزود: روحیه جهادی حاکم بر شهرداری موجب تحول در سیستم مدیریت شهری می شود و  ابتکار و خلاقیت را از شاخصه‌های مهم مدیریت جهادی است.

شهردار مامونیه تصریح کرد: هر گونه موفقیتی که با آغاز به کار شورای چهارم و حمایت این نهاد مدنی از مجموعه شهرداری در سیستم مدیریت شهری حاصل شده است حاصل تفکر جهادی است. شهرستان زرندیه دارای پنج شهر مامونیه، پرندک، زاویه، خشکرود و رازقان است و شهر مامونیه مرکز این شهرستان است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon