«لاله» منتظر حکم رضاداد است

«لاله» منتظر حکم رضاداد است

خبرگزاری تسنیم: طباطبائی‌نژاد، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به اینکه منتظر حکم رضاداد برای مشخص شدن تکلیف پروژه «لاله» است، گفت: ما مکلف به اجرای نظر حَکم هستیم، امیدواریم نیک‌نژاد نیز این وظیفه قانونی را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم نشست خبری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی امروز با حضور محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل این مرکز و مرتضی رزاق‌کریمی قائم مقاوم و معاون فرهنگی مرکز و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز گسترش برگزار شد. 

در ابتدای این نشست که از مجموعه نشست‌های طراحی شده سازمان سینمایی بود، طباطبایی‌نژاد گفت: ما این زمان را برای برگزار مناسب نمی‌دانستیم زیرا بهتر است که نشست خبری در نزدیکی زمان برگزاری سینما حقیقت برگزار شود زیرا در آن زمان تولیدات سینمایی ما نیز به نتیجه رسیده است. 

وی ادامه داد: از همان ابتدای کار با تلاش دوستان و مشاوره آقای رزاق‌کریمی تلاش ما این بود که در سینما استانداردهای جهانی و شرایط عادلانه برای تولید و نظارت بر آثار را دنبال کنیم. از روز ورود شورایی مخصوص پروژه‌های عقب مانده تشکیل شد که جلسات آنها به صورت تمام وقت برگزا می‌شد. از اول دی‌ماه طبق تعهدات شورای فیلم داستانی و انیمیشن را راه‌اندازی کردیم. از ابتدای سال 93 نیز شورای سینمایی راه‌اندازی شد.

طباطبایی‌نژاد در خصوص فیلم‌های اول سینمایی گفت: چند طرح از سال پیش مانده بود. تاکنون 20 فیلم بررسی شده که چهار تای آنها تصویب شده و یکی از این فیلم‌های سینمایی قراردادش منعقد شده است. 

وی در خصوص فیلم‌های مستند گفت: در سال 92، قرارداد 22 فیلم منعقد شد. از ابتدای سال 93 تاکنون نیز 44 فیلم مستند مصوب شده است که تعدادی از آنها آماده انعقاد قرارداد هستند. در حوزه فیلم انیمیشن نگاه سختگیرانه‌تری داشتیم زیرا تلویزیون و حوزه هنری نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند. ما در این بخش دنبال الگوسازی بودیم. در این بخش تعداد تولیدات و قراردادهای حدود 4 الی 5 فیلم است. 

مدیر عامل مرکز گسترش در ادامه گفت: در حوزه فیلم داستانی تفکیکی بین ما و انجمن سینمای جوانان انجام شده است. فیلمسازانی که برای تمرین و تربیت فیلمساز فیلم بلند، فیلم می‌سازند در مرکز گسترش مورد حمایت قرار می‌گیرند. تاکنون بالغ بر 70 فیلمساز اول درخواست کار سینمایی کردند. که تا شهریور ما 20 نفر دیگر هم به آنها اضافه می‌شوند. وجود این تعداد افراد پرانرژی برای سینما بسیار خوب است اما همه آنها توانایی ورود به سینمای حرفه‌ای را ندارند، برای همین حمایت‌های مرکز گسترش برای ساخت فیلم داستانی می‌تواند کمکی به آنها باشد. مرکز گسترش تاکنون مجوز تولید 20 فیلم کوتاه را گرفته که از بین یکی از آنها در مرحله انعقاد قرارداد است. رویکرد ما در این بخش آموزش و حرفه‌ای سازی افراد است.

وی با اشاره به فعالیت‌های بخش پژوهش مرکز گسترش گفت: تاکنون 14 عنوان کتاب مخصوص سینما مستند در حال آماده‌سازی است. برخی در حال چاپ و برخی در حال ویراستاری هستند. طالب‌نژاد نیز اخیرا در مورد چاپ کتابی با مرکز صحبت کرده که در مجموع 15 کتاب به مرحله قرارداد رسیده است. 

طباطبایی ‌نژاد با اشاره به دیگر فعالیت‌های معاونت پژوهشی گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی یکی از کارهای این معاونت است. فصل‌نامه سیما حقیقت که پیش از این منتشر شد به عنوان یکی از اولویت‌های ما در خصوص انتشار نشریه تخصصی سینما مستند مورد توجه قرار گرفت. شماره بهار این نشریه چند روز پیش منتشر شد. امیدواریم فصل‌نامه‌ها دیگر در اول فصل منتشر شود. 

وی ادامه داد: در این دوره سینما مستند بیشترین حضور بین‌المللی را داشت. یکی از فیلم‌ها ما در 40 جشنواره و دیگری در 44 جشنواره حضور داشت. جوایز متعددی نیز در این جشنواره‌های بین‌المللی کسب کردیم. ارتباط ما با فضای بین‌الملل خوب است. قرار است در سال 2015 مرکز گسترش میزبان بزرگترین جشنواره مردم‌شناسی فیلم مستند جهان باشد.

در ادامه مرتضی رزاق‌کریمی معاون فرهنگی مرکز گسترش سینما تجربی و قائم مقام این مرکز با اشاره به طراحی فرم‌هایی برای دریافت طرح مستندسازان از سراسر کشور گفت: در سال 92، 289 طرح دریافت کردیم که 22 طرح از آنها تصویب شد. در سال 93 نیز 231 طرح دریافت کردیم که تاکنون 205 طرح از آنها مورد بررسی قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: تاکنون طرح 20 فیلم سینمایی اول توسط مرکز دریافت شده است که 16 فیلم بررسی شده و 4 فیلم مورد تصویب قرار گرفته است. در زمینه انیمیشن نیز 95 طرح دریافت شده که 5 تا از آنها سینمایی و 90 فیلم کوتاه است. تاکنون 6 طرح انیمیشن مصوب شده است که یکی از آنها فیلم بلند است. 

قائم مقام مرکز گسترش اضافه کرد: تاکنون 197 طرح فیلم داستانی کوتاه دریافت کرده‌ایم که 178 طرح مورد بررسی قرار گرفته است. از این مجموع 40 طرح به شکل مشروط مورد تصویب قرار گرفته که حدود 10 فیلم از آنها مورد تصویب نهایی قرار می‌گیرد. 

طباطبایی‌نژاد در خصوص بدهی‌های پروژه‌های قبلی مرکز گسترش گفت: بدهی‌های سنواتی که از بخش‌های مدیریتی قبل به جای مانده است یکی از بخش‌های ذاتی فعالیت‌های ماست و حذفش محال است. در حال بررسی این بدهی‌ها هستیم. برای بررسی بدهی‌ها جلساتی برگزار کردیم تا به راهکار مشترکی با فیلم‌سازان برسیم. چندی پیش نیز یک حکم حقوقی در مورد یکی از بدهکاران گرفتیم که مربوط به ضبط اموال فیلمساز بود اما دست نگه داشتیم تا راه دیگری برای برخورد با هنرمندان پیدا کنیم. 

رزاق‌کریمی گفت: از سال 84 تاکنون بدهی‌هایی وجود دارد. ما با مکاتبات با فیلم‌سازان سعی کردیم این مشکلات را برطرف کنیم اما مشکل اصلی مشکل معیشتی افراد سینماست. مخصوصا مستندسازان و فیلم کوتاه‌سازان که خیلی مورد غفلت قرار گرفته‌اند. مطمئنا راه حل‌هایی برای صاف کردن این بدهی‌ها وجود دارد. ما نباید بگذاریم که این معوقات تبدیل به عادت شود. البته یکی، دو پروژه خیلی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است که نباید آنها توجیهی برای بدهی‌هایی با مبالغ کمتر باشد. 

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: من کارمند رسمی صدا و سیما هستم .یکسال به من ماموریت داده شد و امسال این حکم تمدید شد. 3 سال ماموریت من پر شده است و این دست مدیران رسانه ملی است که بگذارند من در وزارت ارشاد فعالیت کنم. اما من تا پایان سال 93 مامور هستم. 

وی با اشاره به استانداردسازی جشنواره سینما حقیقت برای رفع معایب جشنواره‌های موضوعی گفت: جشنواره شهید آوینی زمانی راه‌اندازی شد که سینما حقیقت وجود نداشت و به نوعی اولین جشنواره سینمای مستند ما بود که به نام شهید آوینی متبرک بود. با آمدن سینما حقیقت این جشنواره به صورت دو سالانه برگزار شد و تنها اهدای جوایز آن رفع تکلیفی بود که به دوش مدیران سینما وجود داشت. اینکه نام شهید و مقاومت بر روی یک جشنواره باشد برایبرگزاری آن توجیه کافی نیست. با اقدامات جدید جشنواره آوینی به صورت سالانه و در کنار جشنواره سینما حقیقت برگزار می‌شود و یک جایزه مخصوص به بهترین فیلم و یک جایزه برای بهترین کارگردان دارد. ما 3 جایزه نیز مختص به فیلم‌های شهری داریم که توسط سازمان زیباسازی شهری اهداء می‌شود. 3 فیلم نیز در زمینه صنایع دستی با همکاری میراث فرهنگی انتخاب می‌شود. امسال سینمای اصفهان مورد توجه سینما حقیقت است. بخش‌های مردم‌شناسی و فیلم‌های مستند ژاپن بخش‌های ویژه جشنواره سینما حقیقت است. 

مدیرعامل مرکز گسترش با اشاره به پروژه لاله گفت: ما جلساتی با حضور پرتو و نیک‌نژاد برگزار کردیم تا این پروژ‌ه با هزینه‌های معقول به پایان برسد ولی نیک‌نژاد ادعاهایی داشت که به نظر من نامعقول است. او در مورد حق مالکیت فیلم که به صورت شفاهی به او قول داده شده است صحبت می‌کرد. به همین دلیل فیلم لاله که اساسا دو ماه بود متوقف شده بود را تعلیق کردیم. دو ماه توقف لاله به دلیل برنامه‌ریزی‌های اشتباه بود. آنها بخش اصلی فیلم را فیلمبرداری نکرده بودند. ما برای نگهداری اتومبیل‌ها و تجهیزات این فیلم هزینه گزافی را به صورت ماهانه می‌دادیم برای همین اتومبیل‌ها به سوله معاونت سینمایی منتقل شد و اموال به دفتری در مرکز گسترش انتقال داده شد.

وی افزود: باتوجه به اینکه حق ساخت فیلم در مورد «لاله صدیق» در انحصار شرکت «داریو» نیک‌نژاد بود، آنها باید این حق رایت را به ما می‌دادند تا بتوانیم پروژه را به اتمام برسانیم. اما با توجه به اینکه نیک‌نژاد ادعا می‌کرد 20 درصد از فروش داخلی و 30 درصد از فروش خارجی این فیلم متعلق به اوست و هیچ مکتوبی در این زمینه نداشت نمی‌توانستیم پروژه را ادامه دهیم. طبق اسناد 10 درصد فروش داخلی و 40 درصد فروش خارجی این فیلم درصورت تامین تمام هزینه های پست پروداکشن متعلق به نیک نژاد است.

طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: با علی‌اکبری گفت‌وگوهایی داشتیم تا این پروژه حل و فصل شود. به پیشنهاد علی‌اکبری، نیک‌نژاد نامه‌ای به ایوبی زد که در آن به بندی از قرارداد اشاره شده بود که در صورت بروز اختلاف حکمی تعیین شود تا مسئله مورد بررسی قرار گیرد. هم اکنون رضاداد در حال بررسی این پروژه است و ما منتظر اعلام نظر وی هستیم. ما مکلف به اجرای نظر حکم حکم هستیم و امیدواریم نیک‌نژاد این وظیفه قانونی را انجام دهد. 

وی در خصوص برآورده شدن اهداف کمی سند راهبردی سازمان سینمایی در مورد فیلم‌های مربوط به مرکز گسترش گفت: تمام تلاش ما این است کیفیت آثار تولیدی‌مان مطلوب باشد اما ممکن است از لحاظ کمی به اهداف مورد نظر نرسیم، هر چند که تاکنون 64 فیلم مستند مورد حمایت مرکز گسترش قرار گرفته است که با هدف که 80 فیلم است فاصله چندانی ندارد. البته در حوزه سینمایی ممکن است به اهداف نرسیم چون به جای 5 میلیارد تومان 3.5 میلیارد بودجه مصوب شده داریم که 30 درصد آن مربوط به پرداخت دستمزدها است. به همین خاطر یا باید در کارهای سینمایی مشارکت کنیم یا تعداد فیلم‌ها را کاهش دهیم. ما مکلف نیستم که همه فیلم‌هایی که پروانه ساخت گرفتند را حمایت کنیم. با توجه به بودجه‌ای که داریم فیلم‌هایی که کیفیت بالایی دارند و فیلمسازان آنها دارای سوابق بیشتری هستند را مورد حمایت قرار می‌دهیم. البته در جلسه مشترک با پورمحمدی از ایشان قول گرفته‌ایم تا فیلم‌های مربوط به حوزه قضا را با حمایت وی تولید کنیم. ما تلاش می‌کنیم از این دست همکاری‌ها بهره ببریم. البته فضای سینمای مستند فضای آرتیستیک  است و حامیان تجاری کمتر به آن علاقه دارند. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که مربوط به اموال پروژه لاله می‌شد، گفت: کل ارزش ماشین‌های پروژه لاله 250 میلیون تومان است که بخش کوچکی از 7 میلیارد تومان بودجه خرج شده برای این طرح است. ضمن اینکه قرار است طبق قراردادی این ماشین‌ها به پیست اتومبیلرانی اهدا شود. در مورد همکاری مدیران سینمایی در این فیلم و گرفتن پول‌های کلان از قبل پروژه لاله هیچ سندی وجود ندارد. 

طباطبایی‌نژاد در پایان گفت: در حوزه فیلم مستند کتابهای کمی چاپ شده است که تعداد آنها درحدود 50 جلد می‌شود. ما سعی می‌کنیم درتولید کتابهای جدید از تکرار بپرهیزیم، همچنین برنامه‌های برای انتشار PDF برخی از کتابها داریم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران