۶۱ اثر میراث معنوی استان سمنان در فهرست آثار ملی ثبت شد


61 اثر میراث معنوی استان سمنان در فهرست آثار ملی ثبت شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: تعداد ۶۱ اثر میراث معنوی استان سمنان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، به نقل از روابط ‌عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، محمدحسین بحرالعلومی در نخستین جشنواره میراث معنوی استان سمنان اظهار کرد: 61 اثر معنوی استان شامل مراسم معنوی، صنایع دستی، فنون سنتی و مواردی از این دست در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: مراسم گل غلتان نوزاد در دامغان، نذر سمنو پزان در سمنان، تهیه آب دعا در شاهرود، آئین‌های مرتبط با ازدواج در استان، نخل‌گردانی در مهدی‌شهر و شهمیرزاد از جمله مراسم معنوی ثبت شده در فهرست ملی است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان بیان کرد: مفرش‌بافی پاده، دست‌بافته های سنتی امیریه، نظام آبیاری دامغان و سمنان، جاجیم‌بافی در سمنان، مهارت شماره‌دوزی سنگسری، مهارت فن لاک‌تراشی کالپوش و موارد این‌چنینی نیز از جمله صنایع دستی و فنون سنتی استان سمنان است که به ثبت آثار ملی رسیده است.

بحرالعلومی با بیان اینکه در سال 2004 نخستین کمیته بین المللی برای حفاظت از میراث معنوی تشکیل شد، گفت: تا کنون 327 اثر معنوی از کشورهای جهان در فهرست میراث معنوی به ثبت جهانی رسیده است.

وی گفت: نخستین"جشنواره میراث معنوی با تاکید بر نقش و مشارکت زنان" در استان سمنان برای معرفی هر چه بیشتر میراث معنوی استان و انتخاب و اعزام برترین‌ها به اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس که از شانزدهم تا بیستم مهر ماه امسال در اصفهان برگزار می‌شود، برگزار شده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان افزود: در این جشنواره، میراث معنوی استان در قالب کمیته‌هایی شامل آئین‌های پهلوانی، موسیقی سنتی، نوروزخوانی، مهارتهای سنتی، شاهنامه خوانی و دیگر برنامه‌ها معرفی می‌شود.

‌انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon