تکمیل سد پلرود گیلان ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد


تکمیل سد پلرود گیلان 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

خبرگزاری تسنیم: استاندار گیلان با اشاره به اینکه برای تکمیل راه آهن قزوین رشت به ۶۰۰ میلیارد تومان و برای اتصال آن از رشت به انزلی ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است،‌ گفت: تکمیل سد پلرود به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت،‌ محمدعلی نجفی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی گیلان در سالن شهید انصاری استانداری با اشاره به ویژگی‌های بی‌نظیر گیلان در داشتن جنگل‌های پر تراکم، اراضی مستعد کشاورزی، خط ساحلی زیبا، در اختیار داشتن مرزهای خشکی و آبی، تاریخی کهن و مردمانی با فرهنگ،‌ اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در گیلان دارای بازدهی بیشتر از استان‌های دیگر کشور است.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی عدم یکپارچه‌سازی اراضی و مکانیزاسیون آن باعث افزایش هزینه‌های تولید و غیر رقابتی‌شدن عمده محصولات  به ویژه برنج شده است،‌ افزود: باوجود بارش میانگین سالیانه یک‌هزار و 200 میلی‌متر همه ساله کشاورزی استان در معرض خشکسالی است.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه برای خروج از وضعیت نگران‌کننده اختصاص 400 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سد پلرود، رفع برخی از چالش‌های اداری برای تسریع در اجرای قرارداد فاینانس سد شفارود و اختصاص 130 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل 11 سد لاستیکی در دست اجرا در کوتاه مدت مورد نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: استان گیلان باوجود جمعیت 3/3 درصدی آن در مقایسه با کل کشور جزو ده استان برتر و مدال آور محسوب می‌شود ولی در زمینه امکانات و سرانه اماکن ورزشی در رتبه 23 کشور قرار دارد.

نجفی با اشاره به مسائل زیست محیطی، تصریح کرد: اختصاص اعتبار مورد نیاز برای احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز و تکمیل طرح‌های ساماندهی فاضلاب‌های شهری و روستایی در دستور کار دولت و مجلس قرار باید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برای تکمیل راه آهن قزوین رشت به 600 میلیارد تومان و برای اتصال آن از رشت به انزلی 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: خط آهن مذکور در بخش زیر ساخت دارای 85 درصد و در بخش روساخت و ریل‌گذاری دارای 15 درصد پیشرفت فیزیکی می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه گیلان  آماده سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر بخش دولتی و خصوصی است، گفت: تکمیل پروژه‌های بزرگ ملی مانند راه آهن و آزاد راه‌ها، سدهای در دست احداث، بنادر در حال توسعه، جبران عقب ماندگی در حوزه آب و راه روستایی، یکپارچه‌سازی اراضی و توجه بیشتر به روستاها و شهرها و از جمله ساماندهی پسماندها و فاضلاب شهری و روستایی ضرورت بهرهبری بیشتر منابع ملی در این استان است.

وی تصریح کرد: در حوزه اشتغال گیلان با وجود همه مواهب طبیعی و خدادادی دارای وضعیت نامناسبی است و در سال 1392 با نرخ 6/13 درصد بیکاری در رتبه 5 بیکارترین استان‌های کشور قرار داشته است.

وی با اشاره به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در استان بسیار بالا بوده و جزء 4 استان برتر کشور می‌باشیم، افزود: با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گیلان با وجود تمامی مشکلات در رتبه نخست بهبود شرایط کسب و کار قرار داشته و این رتبه حداقل در یکسال اخیر ثابت بوده است.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گیلان شایسته رسیدگی به اولویت‌های خود را دارد، اذعان کرد:‌ کشاورزان برای تولید برنج و چای دغدغه آب دارند.

محمدمهدی رهبری املشی احداث شفارود و پلرود را ضروری دانست و افزود: اگر مشکل سدهای گیلان درست نشود دغدغه آب کشاورزان برطرف نمی‌شود.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه حدود 140 هزار دانشجو در دانشگاه‌های گیلان حضور دارد، اظهار کرد: 17 هزار دانشجو در دوره‌های روزانه این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

 احمد رضی با تاکید بر اینکه دانشگاه گیلان بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی خطه شمال می‌باشد، گفت: دانشگاه گیلان دارای 500 عضو هیات علمی است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon