نصرالله: منطقه با خطر واقعی روبه‌رو است/ آماده مبارزه‌‌ایم/ «مبارزه مسلحانه» تنها راه مقابله با اسرائیل

نصرالله: منطقه با خطر واقعی روبه‌رو است/ آماده مبارزه‌‌ایم/ «مبارزه مسلحانه» تنها راه مقابله با اسرائیل

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به‌مناسبت سالگرد پیروزی مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه گفت که هدف اسرائیل از جنگ سال ۲۰۰۶ محو مقاومت در لبنان، سوریه و غزه بوده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی به‌مناسبت سالگرد پیروزی مقاومت لبنان در جنگ 33روزه گفت: امروز در سالگرد عزیز و گرانقدری با یکدیگر دیدار می‌کنیم، در سالگرد پایداری، پیروزی و جنگی تاریخی. در این یادبود باید شکرگزاری مجددی را از خداوند متعال به‌دلیل پیروزی بزرگ در مقابل تهدیدی که به لبنان، ملت لبنان، مقاومت لبنان، ارتش لبنان و به تمام امت داد، انجام دهیم.

تقدیر از مقاومت شامخ شهدا و درود به روح شهدا

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنرانی خود که از شبکه تلویزیونی المنار پخش می‌شد، گفت: شکر دائم از نعمت‌های خداوند که نمی‌توان آنها را برشمرد و باید به ارواح شهدایی که همچنان با شهامت جان خود را فدا می‌کنند، درود بفرستیم.

وی افزود: درود به تمامی شهدای مقاومت از تمامی جنبش‌ها و حزب‌ها، شهدای ارتش و نیروهای امنیتی و دفاع شهری و رسانه‌ها و تمامی مجروحان و تمامی مهاجران. درود به تمام خانواده‌های شریفی که مقاومت کردند و به تمام کسانی که این پیروزی‌ را  ایجاد کردند.

تقدیر از ایران و سوریه به‌دلیل خلق پیروزی جنگ 33روزه

سید حسن نصرالله همچنین در این سخنرانی از "ایران" و "سوریه" به‌دلیل مشارکت در ایجاد این پیروزی تشکر و قدردانی کرد.

وی همچنین از تمام گروه‌های مقاومت که در تمامی موقعیت‌ها پایداری و تمامی طرح‌های دشمن را خنثی کردند و جنگ را به زمین دشمن منتقل کرده با وجود درندگی دشمن ضعفی از خود نشان ندادند تشکر و قدردانی کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد که گروه‌های مقاومت کسانی بودند که باعث شدند دشمن از آقای خود، یعنی آمریکا درخواست کمک کند.

وی گفت که باید تمامی شهدای مقاومت، به‌خصوص سید عباس الموسوی، شیخ راغب حرب و حاج عماد مغنیه و تمام کسانی این مقاومت را نسل در نسل بنا نهادند و همچنین امام مؤسس این مقاومت "سید موسی صدر" را یاد کنیم.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنان خود افزود: مطالب زیادی درباره جنگ تموز (33روزه) گفته شده و سخنرانی‌ها، درس‌ها و کتاب‌های زیادی در این باره انجام شده است. دوست و دشمن در منطقه و جهان عبرت‌های زیادی از این جنگ گرفته‌اند و این جنگ و نتایج آن مورد بحث و تحقیق و بررسی قرار گرفته است چون جنگ کوچکی نبوده بلکه جنگی واقعی بوده که ابعاد و اهدافی داشته که از لبنان، فلسطین و تمامی منطقه فراتر بوده  بلکه ابعادی بین‌المللی داشته و باید آن چیزی را که "کاندولیزا رایس" درباره درد زایمان خاورمیانه جدید مطرح کرد به یاد بیاوریم.

حمله به لبنان بخشی از یک سلسله طرح و هدف بود

دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار کرد: تمام اطلاعاتی که بعد از پایان جنگ ارائه شده چه کتاب‌ها، چه مصاحبه‌های رسانه‌ای و یادداشت‌هایی که برای رؤسا و رهبران دولت‌ها و وزیران امور خارجه منتشر شده به‌خصوص مقامات آمریکایی، تأکید کرد که حمله به لبنان بخشی از یک سلسله طرح و هدف بود.

هدف جنگ 33روزه نه‌تنها خلع سلاح مقاومت بلکه محو مقاومت بود

سید حسن نصرالله گفت: به‌کمک این جنگ می‌خواستند نه‌فقط مقاومت را خلع سلاح کنند بلکه می‌خواستند مقاومت را محو کنند. می‌خواستند به‌کمک این جنگ ارکان، رهبران و مجاهدان مقاومت را نابود کنند. در آن زمان در حال بازسازی زندانی در شمال فلسطین اشغالی یا در مرکز آن بودند که بتوان 10 هزار نفر را در آنجا نگهداری کرد.

وی گفت: می‌خواستند بعد از جنگ 33روزه به سوریه حمله و نظام سوریه را به‌دلیل حمایت از مقاومت سرنگون کرده متحد اسرائیل در این کشور را بر سر کار بیاورند و بخش سوم از این جنگ حمله به مقاومت فلسطین در غزه بود، قرار بود تمامی این اقدامات در سال 2006 انجام شود.

اسرائیل در جنگ 33روزه دست به دامن آمریکا شد

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: این مسیری است که مقاومت آن را در لبنان، ناکام گذاشت و با ایستادگی اسطوره‌ای در جنگ 2006، پیروزی را از آن خود کرد و نشان این پیروزی این است که سمت و سوی صحنه نبرد اسرائیل را مجبور کرد که فریاد کمک‌خواهی سر دهد، به این معنی که وقتی  به جایی رسید که دیگر قادر به کاری نبود و دریافت که به‌سمت فاجعه نظامی در حرکت است، دست به دامن آمریکا شده از آن برای متوقف کردن جنگ درخواست کمک کرد.

وی اظهار داشت: با وجود مشکلات موجود، ایستادگی نیروهای مقاومت در صحنه نبرد و مقاومت مردمی و سیاسی تا آنجا ادامه یافت که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و نیز اروپایی‌ها به‌اضافه شورای امنیت از شروطی که در روزهای نخست حمله اسرائیل به غزه مطرح کرده بودند، دست برداشته کوتاه آمدند.

سید حسن نصرالله افزود: نتیجه این شرایط این بود که مقاومت در لبنان باقی مانده بیش از پیش نمود یافته قدرت گرفت، به‌اضافه اینکه دامنه جنگ به سوریه نرسید و حمله به غزه که قرار بود در سال 2006 صورت بگیرد تا  آخر سال 2008 به تأخیر افتاد. از این گذشته نتیجه مقاومت از این نیز فراتر رفته مقاومت عراق نیز در برابر اشغالگران آمریکایی قد علم کرد و در نتیجه آمریکایی‌ها از خاک عراق خارج شده و پس از آن نومحافظه کاران در انتخابات طعم شکست را چشیده و در نهایت راهی که آمریکا برای تحقق اهداف مورد نظر خود در پیش گرفته بود، مسیر به‌طورکامل ناکام ماند.

آمریکا از اهداف خود در منطقه دست برنداشت

دبیرکل حزب‌الله گفت: البته این به این معنی نیست که آمریکا از اهداف خود در منطقه دست برداشته است، زیرا واشنگتن برای تحقق اهداف خود راههای متعددی را در نظر گرفته و آماده دارد، بنابراین تا زمانی که طرح آمریکایی ــ اسرائیلی برپا باشد، واشنگتن با توجه به امکانات موجود به‌دنبال تحقق اهداف مورد نظر خود است.

وی در ادامه گفت: حمله اسرائیل به غزه به شکست منتهی شد و ما تأکید داریم که قادریم به رویارویی خطراتی که پیشِ‌روی ماست، رفته هرگونه طرح توطئه آمیز علیه مقدسات و ملت و سرزمین خود  را ناکام بگذاریم.

به‌گفته نصرالله جنگ و تجاوزات کنونی اسرائیل علیه غزه، بخشی از مسیر جدیدی است که آمریکا در پی ناکامی‌های قبلی در پیش گرفته است و هدف از آن تحقق همان اهداف قبلی یعنی تسلط بر منابع نفت و گاز و نیز دفاع از اسرائیل و سلطه‌جویی آن است.

وی گفت: این مسیر پیش از جنگ علیه غزه آغاز شد و من به‌صراحت می‌گویم که با خطر وجودی روبه‌رو هستیم.

«مبارزه مسلحانه» تنها رویکرد صحیح در مقابله با اسرائیل است
دبیرکل حزب‌الله لبنان در این سخنرانی خود که به‌مناسبت جنگ 33روزه انجام شد ضمن اشاره به این موضوع که نباید به مجامع بین‌المللی و عربی برای مقابله با اسرائیل دل بست گفت که تنها رویکرد صحیح در مقابله با اسرائیل مبارزه مسلحانه است.

به گزارش تسنیم، سید حسن نصرالله در ادامه سخنان خود تصریح کرد: روند جدید دشوارتر و خطرناک‌تر از روند سابق است، زیرا روند فروپاشی رژیم‌ها و تأسیس حکومت‌های جدید نیست بلکه یک روند تخریبی و ویرانگر برای کشورها، ارتش، ملتها و رژیم‌هاست و دلیل آن هم حوادثی است که اکنون رخ می‌دهد و هدف از آن نیز ایجاد یک نقشه جدید برای منطقه روی اجساد تکه و پاره شده است و منظور نه‌تنها اجساد افراد نیست بلکه اجساد ملتها و دولت‌هاست و اینکه روی ویرانه‌ها و ذهنهای سرگردان آن را بنا کنند و اینها نتیجه حوادثی است که رخ می‌دهد و یا طرحهایی است که قرار است رخ دهد، اینکه روی قلبهای لرزان ساخته شود، می‌توان این صحنه را دید زمانی که بالگردهای آمریکایی کودکان و زنان را از کوه‌های سنجار از روی زمین جمع‌آوری و آنها را خارج می‌کنند، این صحنه را به یاد بیاورید و زنان و کودکان خود را نیز به یاد بیاورید.

بدترین چیز این است که دشمن به یک منجی تبدیل شود

نصرالله افزود: هدف این است که همه ما در منطقه به یک فاجعه برسیم و برای اینکه از این فاجعه رهایی یابیم ما برای پذیرش هر امری آماده هستیم و بدترین چیز این است که دشمن اصلی به یک منجی تبدیل شود، عناصر اصلی در این روند جدید، اسرائیلی‌ها برای ضربه زدن به مقاومت هستند و عنصر دیگر نیز چیزی موسوم به جریان تکفیری است که امروز آشکارترین جلوه آن داعش است.

وی تأکید کرد: غلبه بر این روند جدید ممکن است و من به همه ملتهای منطقه می‌گویم که این امر ممکن است همان‌گونه که در روند قبلی رخ داد اما این امر با تمنا و آرزو محقق نمی‌شود بلکه با تلاش و اقدام عملی است که محقق خواهد شد.

تهدید حقیقی منطقه را تهدید می‌کند

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنرانی خود به‌مناسبت سالگرد پیروزی مقاومت لبنان در جنگ 33روزه اظهار داشت: ما در درجه اول باید بفهمیم، درک کنیم و باور کنیم که یک تهدید حقیقی وجود دارد که همه ما را تهدید می‌کند و هرکس می‌گوید که خطر وجود ندارد، از واقعیت بی‌خبر است، نباید امور را بزرگ‌نمایی کنیم تا روحیه شکست به‌دلیل ترس و وحشت سرایت نکند آن‌گونه که در ایام یورش مغول در منطقه رخ داد.

وی گفت: ما باید خطر، حجم آن و توانایی‌هایش را درک کرده می‌بایست به‌دنبال مقابله با این تهدید و پایان بخشیدن به آن و شکست دادنش باشیم و نباید به توهم و گزینه‌های شکست خورده مراجعه کنیم و باید به کمک تجربه‌ها به گزینه‌های موفقیت‌ آمیز روی بیاوریم.

وی اضافه کرد: به‌کمک این رویکرد می‌توان دشمن را شکست داد. به‌کمک این تجربه و آن چیزی که بر منطقه طی چند دهه پیش روی داده، تجربه دردناک، ناراحت‌کننده‌ای را تجربه کردیم که بر ملت‌ها، نسل‌ها و ملت‌ها بسیار سخت بود و آن تجربه اسرائیل و پروژه صهیونیست بود. در ابتدای قرن بیستم زمانی که صهیونیست‌ها شروع به مهاجرت به فلسطین کردند تعدادشان ناچیز بود و زمانی که گفته می‌شد آنها به‌دنبال ایجاد یک کشور هستند، کسی باور نمی‌کرد، در نتیجه برآورد واقعی از این خطر انجام نشده بود.

سید حسن نصرالله افزود: از اساس، زمانی که این خانواده‌ها آمدند و در شهرک‌هایی با وظایف امنیتی و سیاسی تقسیم شدند، برخی از مردم می‌دانستند که چه اتفاقی در حال افتادن است اما اغلب مردم این موضوع را درک نکردند. زمانی که به سال 1948 رسیدیم نیز خطر را درک نکردند و همچنین در سال 1967 نیز برخی از اعراب بهانه‌ای برای اقدامات اسرائیل می‌‌آوردند و می‌گفتند که آن اقدامی که اسرائیل بدان مبادرت ورزید جنگی پیشگیرانه‌ به‌دلیل آماده‌سازی اعراب برای جنگی سرنوشت‌ساز بود.

وی ادامه داد: به‌دلیل عدم درک از تهدید و حجم آن، به این نتیجه رسیدیم و در بررسی موضوع دوم، به گزینه‌های اشتباهی روی آوردند. برخی بودند که بر جامعه بین‌ الملل و مداخله بین‌المللی حساب بازکردند و برخی نیز بر اتحادیه عرب و استراتژی عربی یکپارچه حساب باز کردند، برخی بر سازمان جهان اسلام حساب بازکردند و ما امروز بیش از 70 سال است که منتظر هستیم. پس از آن روی سازمان حقوق بشر حساب باز گردند اما تنها گزینه‌ ای که درست بود، روی آوردن به مبارزه مسلحانه بود، چون گروه‌های مسلح بودند سرزمین فلسطین را اشغال کرده و ملت فلسطین را آواره کردند و واکنش صحیح آن بود که امت برخیزد و همه در راستای بیرون راندن اشغالگران کار کنند و این راه صحیح بود.

تمام منطقه در برابر خطری بزرگ و واقعی قرار دارد

دبیر کل حزب‌ الله لبنان گفت: تجربه‌ ای است که درباره پرونده اسرائیل حاصل شود و امروز اگر کسی به غزه، ملتش و آن چیزی که انجام داد حساب باز کرده به این دلیل بوده چون آنها به این گزینه روی آوردند و نخواستند که به دشمن اسرائیلی تسلیم شوند و امروز همه می‌دانند که این مسیر صحیح است.
سید حسن نصرالله گفت: اما در مورد نمونه دوم و با توجه به تمام چیزهایی که ارائه شد و همچنین تمام رویدادهایی که در سال‌های گذشته بود و برآوردها و اختلافاتی که در دیدگاه‌ها بوده، می‌بایست تمامی این موارد را به کناری بگذاریم چون نفعی برای ما ندارد و در حال حاضر خطر واقعی برای ما، دولت‌های ما، زنانمان و فرزندانمان وجود دارد و هم اکنون زمان بازگشت به عقب نیست چون تمام منطقه در برابر خطری بزرگ و واقعی قرار داد.
آمریکایی‌ها برای منافع خود در عراق مداخله نظامی کردند
دبیر کل حزب الله لبنان گفت هنگامی که داعشی ها به اربیل رسیدند؛ شهری که آمریکا و غرب در آنجا منافعی دارند، به خاطر منافع خود مداخله کردند در حالی که گویی کشتار اهل تسنن و شیعه مجاز است و نسل کشی آنان اشکالی ندارد.

به گزارش تسنیم، سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود افزود: امروز داعش گروهی است که بخش گسترده ای از خاک سوریه و عراق که بسیار بزرگتر از برخی کشورهای منطقه است، به اشغال در آورده و منابع انرژی و رودهای اصلی را تحت تسلط درآورده و مقادیر فراوانی سلاح در اختیار دارد به اضافه اینکه نفت را به فروش می رساند و برخی این روند را تسهیل کرده و از آن نفت خریداری می کنند.

وی گفت: این گروهی است که مرتکب جنایت می شود و هرکس که با آن هم عقیده نباشد را از دم تیغ می گذراند و جان آنان را در برابر دوربین ها می گیرد که البته این اقدامات بخشی از جنگ روانی است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد که جنایت هایی که داعش مرتکب می شود، در درجه نخست در حق اهل تسنن و کُردها است همانطور که به هیچ یک از شیعیان، اهل تسنن و مسیحی ها و پیروان ادیان و مذاهب و نژادهای مختلف رحم نکرده است و در تلاش است شیوه زندگی مورد نظر خود را به زور سلاح بر تمام مردم تحمیل کند و این روشی است که هیچ ارتباطی با اسلام و پیامبر (ص) و قرآن کریم ندارد.

وی افزود: رخدادهای کنونی و اقدامات داعش، صحنه ای است که امروز به وضوح شاهد آن هستیم و به مثابه خطر واقعی است نه شوخی و خطرناک تر از همه اینکه داعش در تمام کشورهای عربی حامیانی دارد که تفکر آنان را تایید می کنند در حالی که تکفر این گروه هیچ ارتباطی با اسلام ندارد.

آمریکایی‌ها زمینه لازم برای اقدامات داعش را فراهم کردند

سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه کسانی که این رخدادها را جدی نمی دانند، در دنیای دیگری به سر می برند و حتی نمی توانند مسئولیت خانواده خود را برعهده بگیرند، افزود: برخی کشورهای منطقه و آمریکا حامی داعشی ها هستند و زمینه را برای اقدامات آنان فراهم کردند تا از آن بهره برداری کنند و در مورد دست داشتن آمریکا در اقدامات داعش، تردیدی نیست.

وی گفت: از تمام مردم لبنانی، فلسطین، عراق، سوریه و مردم  خلیج فارس می خواهم با خود خلوت کرده و تعصب را کنار بگذارند و بپرسند که آیا این خطری است که همه را تهدید می کند یا فقط حزب الله را؟ و آیا خطری علیه شیعه و علوی ها یا مسیحی ها است یا فقط دروزی ها؟

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد که این خطری است که در درجه نخست همه را تهدید می کند و این جنگ مذهی یا طایفه ای نیست بلکه جنگ داعش و تکفیری ها علیه کسانی است که به مقابله با آنان برخاسته اند و در تلاش هستند تمام تاریخ منطقه را از بین ببرند بنابراین خطری برای همه به شمار می آیند.

وی در ادامه اظهار داشت: ما باید حجم  خطری که همه ما را تهدید می کند دریافته و در مورد چگونگی مقابله با آن، بر یکدیگر پیشی بگیریم.

جامعه جهانی علیه موصل در داعش دخالت نکرد

دبیر کل حزب الله سپس ادامه داد: آیا باید از تجربه مقابله با خطر صهیونیست ها استفاده کنیم؟ آیا باید به جامعه جهانی مراجعه کنیم؟ چرا باید جامعه جهانی در این خصوص مداخله کند در حالی که هنگامی که داعش به موصل و چند شهر دیگر عراق یورش برده و مرتکب جنایت شد، دخالتی نکرد، چرا هنگامی که داعشی ها علیه مسیحیان مرتکب جنایت شدند، جامعه جهانی کاری نکرد؟

سید حسن نصرالله گفت: به مسیحیان لبنان می گویم نکته مهم این است که اکنون در پی هر تهدیدی علیه شما، آمریکا و غرب از شما حمایت خواهند کرد همانطور که درمورد مسیحیان عراق شاهد بودیم.

وی افزود: هنگامی که داعشی ها به اربیل رسیدند؛ شهری که آمریکا و غرب در آنجا منافعی دارند، به خاطر منافع خود مداخله کردند در حالی که گویی کشتار اهل تسنن و شیعه مجاز است و نسل کشی آنان اشکالی ندارد اما اربیل اهمیت ویژه ای دارد.

سید حسن نصرالله این سوال را مطرح کرد که آیا در این شرایط باید به جامه جهانی یا اتحادیه عرب و راهبرد یکپارچه عربی اطمینان کرد.

صر الله گفت: در رابطه با لبنان ما اگر اتفاق نظر داشته باشیم که این خطر وجود دارد و خطری قریب الوقوع است، همه چیز ممکن است یک شبه و در هر لحظه اتفاق بیفتد، از لحاظ منطقی این یک تهدید برای عراق و سوریه است اما در واقع تهدیدی برای همه کشورهای منطقه است و بنابراین ما باید بررسی کنیم که چه باید بکنیم و اینجاست که ما به گفت وگوی ملی فرانمی خوانیم زیرا به نتیجه نمی رسیم بلکه ما به گفت وگوهای دوجانبه و داخل حزبی دعوت می کنیم.

نصر الله اظهار داشت: برخی ها خواهان خروج حزب الله از سوریه هستند اما اگر حزب الله از سوریه عقب نشینی کند در آن صورت آیا خطر از لبنان رفع می شود و برخی از مسئولان لبنانی به نزد ابو بکر البغدادی رفته و می گویند که 10452 کیلومتر از نقشه عقب نشینی کند.

معادله ارتش، ملت و مقاومت از لبنان حمایت می‌کند نه قطعنامه‌های بین المللی

وی سپس تاکید کرد: اینگونه بحث و جدل ها هرگز به نتیجه نمی رسد، امروز خطر وجودی و حقیقی وجود دارد و مسئولیت ملی به ما می گوید که بیایید از کشور و ملت حمایت کنیم، آیا عقب نشینی ما از سوریه، لبنان را حمایت می کند یا اینکه باقی ماندن ما در سوریه مایه حمایت لبنان است؟ برخی ها خواهان توسعه قلمرو اجرای قطعنامه 1701 هستند و می گویند که این قطعنامه در تامین امنیت جنوب لبنان سهیم بوده است و این افراد باورشان این است که تامین امنیت جنوب لبنان نتیجه عملکرد یونیفل است و این قطعنامه های بین المللی است که از لبنان حمایت می کند اما آنها به چه کسی می خندند؟ یونیفل کسی را می خواهد که از آن حمایت کند و آنها نمی توانند از هیچ احدی حمایت بعمل آورند و آن کسی که از جنوب لبنان حمایت می کند، معادله ارتش، ملت، مقاومت، قدرت مقاومت و دکترین مبارزه ارتش است نه چتر بین المللی و یونیفل و اگر گفته شود که حمایت از لبنان از طریق استقرار نیروهای یونیفل در مرز بوده، هیچ کس به لبنانی ها نمی خندد، ما می گوئیم که این امر در راستای روند بین المللی است و بروید و از همپیمانان خود سوال کنید اما با این حال ما مانعی برای بررسی این امر نمی بینیم.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین تصریح کرد: در طول سال های گذشته برخی ها می گفتند که بی طرفی ما باعث می شود که لبنان در امان بماند، فرض را بر این بگیریم که داعش بر سوریه سیطره پیدا کرده و مرزها را گرفته آیا خطری وجود نخواهد داشت؟ آیا در این صورت نیز بی طرفی مایه حمایت از لبنان خواهد بود؟ آیا این عملا یک رویکرد جدی است؟ ارتش لبنان و سربازان آن کشته و بازداشت می شوند و کسانی هستند که به بی طرفی و عدم سخن گفتن از سوریه فرامی خوانند.

لبنان با خطر وجودی روبرو است

نصر الله همچنین تاکید کرد: این کشور در خطر است و ما به دنبال راه حل هایی برای حمایت جدی از کشور هستیم، منطق، عقل، دین، اخلاق و تجربه به ما می گوید هر جامعه ای زمانی که در معرض خطر قرار دارد، اولویت آن رویارویی با این خطر موجودیتی است و هر کس اقدام به این کار نکند خانواده و خویشاوندان خود را در معرض قتل، ذبح و خطر قرار داده است.

وی افزود: من از لبنانی ها می خواهم که درک کنند جامعه آنها در معرض خطر حقیقی قرار دارد و هر کس نمی خواهد باور کند، مشکل خود اوست، برای رویارویی با این خطر موجودیتی باید جدیت، ایثار، فداکاری داشته و اختلافات سیاسی و طایفه ای را کنار بگذاریم و به دنبال عناصر قدرت و جمع کردن آن برای مقابله با این خطر باشیم.

از حمایت ارتش لبنان استقبال می‌کنیم
خبرگزاری تسنیم: دبیر کل حزب الله لبنان گفت ما هرگز از مسئولیت فرار نخواهیم کرد و به هیچ نقطه ای از دنیا مهاجرت نخواهیم کرد، بلکه در کشور باقی مانده و سر خود را بالا نگاه خواهیم داشت.

به گزارش تسنیم، سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود تاکید کرد: اولین موضوع ارتش لبنان  و نیروهای امنیتی هستند و اصل این است که این دولت است که مسئولیت را برعهده دارد نه حزب الله و یا کس دیگری. ما از هرگونه حمایت ارتش لبنان استفبال می کنیم و می خواهیم که سلاح واقعی را به دست گیرد، زیرا ارتش و نهادهای امنیتی دست اندر کار تامین امنیت مردم هستند و البته ارتش باید از حمایت مردمی و رسمی و نیز حمایت معنوی و مادی برخوردار باشد و این دولت است که مسئول تامین حمایت مادی و معنوی  و امنیت مردم است و امروز اولویت آزادی افسران و سربازان ربوده شده است و هر ساعت تاخیر در این خصوص، سرشکستگی به دنبال دارد و مسئولان لبنان باید این پرونده را با حفظ شرافت و جایگاه ارتش و نیروهای امنیتی حل کرده و اتهامات وارده به آن را رد کنند.

وی افزود: ارتش ابزاری در دست حزب الله نیست، بله درست است که هیچ مشکلی بین ما  وجود ندارد و همه می دانند که ارتش ابزاری در دست حزب الله نیست، بلکه ارتش ملی کشور است که وظیفه دفاع را برعهده دارد و همین منطق در مورد تمام گروههای امنیتی نیز صادق است و باید از ارتش حمایت شده و در هر لحظه خطرناکی همه ما در کنار آن و نیروهای امنیتی هستیم.

باید از هرگونه اقدامات تحریک آمیز اجتناب کرد

سید حسن نصرالله گفت: دوم اینکه باید تا زمان انتخاب ریاست جمهوری و برگزاری انتخابات پارلمانی جدید، دولت کنونی را حفظ کرد.

سوم اینکه باید هر گونه اقدامات تحریک آمیز متوقف شود زیرا تحریک علیه حزب الله در جریان نبرد عرسال چه سودی داشت. امروز شنیدیم که یکی از افرادی گروه احرار السنه بازداشت شد و او نیز باید مانند تمام کسانی که در لبنان فتنه انگیزی می کنند، مورد بازخواست و محاسبه قرار بگیرد و پس از آن باید آشتی منطقه ای تحقق یابد و اهالی مناطق مختلف به یکدیگر نزدیک شوند .

دبیر کل حزب الله خطاب به اهالی عرسال گفت: باید کسی ابتکار عمل را به دست گرفته و آشتی را برقرار کند زیرا این اقدام از ما در برابر خطرات موجود محافظت می کند؛ خطراتی که اولین کسانی که بهای آن را می پردازند، اهالی عرسال هستند.

وی افزود: در هر منطقه اختلالات و ناآرامی هایی وجود دارد که باید در آنجا  آشتی تحقق یابد و تمام رهبران و مراجع و نیز احزاب برای تحقق آن تلاش کنند.

درخواست برای حل پرونده آوارگان سوری

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در خصوص حل و فصل پرونده آوارگان سوری نیز باید با سوریه همکاری کرد زیرا همه قبول دارند که این موضوع مهم و خطرناک است، اما باید پرسید راه حل آن چیست؟ و برای حل آن منتظر چه هستیم؟

دبیر کل حزب الله ادامه داد: دلیلی برای لجبازی وجود ندارد، بلکه باید با برادران سوریه گفت‌وگو کرد و ما به دور از کنفرانس های مطبوعاتی تحریک آمیز، آماده حل این موضوع هستیم.

ارتش لبنان قادر به کنترل مرزها نیست

وی گفت: اگر این موضوع را جدی بگیریم خواهیم دید که مشکل آوارگان از طریق نشستن بر سر میز گفت‌وگو با نظام سوریه، حل و فصل می شود و آنجا می توانید بگویید که از نظام سوریه چه می خواهید و با مسئولان در مورد پرونده آوارگان صحبت کنید و سپس موضوع مرزها را مطرح کنید زیرا قطعنامه 1701 چیزی برای عرضه ندارد و ارتش لبنان با امکانات موجود قادر به کنترل تمام مرزها نیست.

تصمیم گیری در پرونده ریاست جمهوری از خارج ممنوع

سید حسن نصرالله در مورد انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت همه می دانند که برای حل این موضوع باید با چه کسی صحبت کنید. در داخل  جریان هشت مارس هیچ یک از ما میانجی نیست بلکه گروهی هستیم که از نامزدی محدود حمایت می کنیم و هر کس در این خصوص بحثی دارد می داند با چه کسی باید گفت‌وگو کند و به هر حال نباید منتظر ماند در خصوص این موضوع از خارج تصمیم گیری شود.

وی تاکید کرد: این مجموعه افکار اولیه ای است که آن را مطرح کرده و قابل بحث و بررسی می دانیم و بر این باوریم که همه ما باید به دنبال بررسی و رایزنی جدی و مسئولانه بوده و آماده جانفشانی باشیم، ما در این نبرد شهید و مجروح داده ایم و چیزی را از ملت و مقدسات خود دریغ نمی کنیم، زیرا این نبرد بر سر شرافت است و ما آماده ایثار در آن هستیم.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: اگر لبنانی ها در این خصوص منتظر اجماع ملی بماندند، بی تردید اسرائیل وارد بیروت و طرابلس می شود و من به همه می گویم که داعش و کسانی که  پشت آن هستند، می توانستند به سادگی آن را شکست دهند زیرا بخشی از نبرد، تضیف روحیه است.

آماده مبارزه هستیم

وی تصریح کرد: این طرح را می توان با مسئولیت پذیری همه، ناکام گذاشت اما اگر سرمان را زیر برف فرو ببریم، پیروزی نصیب داعش وحامیان آن می شود از همین رو  همه را به اتخاذ موضع ملی و عربی و مسئولیت پذیری فرامی خوانم، زیرا همه ما قدرت و شایستگی محافظت از کشور را داریم و می توانیم آن را قدرتمند و سرافراز نگاه داریم و مساجد و کلیساهای آن را حفظ کنیم .

سید حسن نصرالله همچنین اظهار داشت: هر کس از مسئولیت های خود شانه خالی کند، ما هرگز از مسئولیت فرار نخواهیم کرد و به هیچ نقطه ای از دنیا مهاجرت نخواهیم کرد، بلکه در کشور باقی مانده و سر خود را بالا نگاه خواهیم داشت و اگر مجبور شویم، مبارزه کرده و پیروز می شویم و به شهادت می رسیم. اکنون آماده مبارزه ایم زیرا وطن با خطر روبه رو است و با مبارزه خون شهیدانی را که در چنین روزهایی به شهادت رسیده اند حفظ می کنیم.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان