ستاری: "بودجه دولتی" دانشگاه‌ها را به این کمک‌ها وابسته کرده است

ستاری: "بودجه دولتی" دانشگاه‌ها را به این کمک‌ها وابسته کرده است

خبرگزاری تسنیم: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: متأسفانه بودجه و پول دولتی دانشگاه‌ها را وابسته به این کمک‌ها کرده است. اگر پول دولتی نبود دانشگاه‌ها خود بدنبال کارآفرینی و نوآوری می‌رفتند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به همراه حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد از دانشگاه آزاد واحد پردیس بازدید کردند و در ادامه برای معرفی پتانسیل‌های پارک فناوری پردیس معاونت علمی به این پارک رفتند.

ستاری در خصوص معرفی پارک فناوری پردیس معاونت علمی اظهار داشت: سرمایه راه‌اندازی این پارک 40 میلیارد تومان بوده است و سال گذشته این پارک 1500 میلیارد تومان فروش فناوری داشته است. بیش از 200 عضو هیأت علمی در این پارک مشغول فعالیت هستند و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این پارک رونق گرفته است، البته این شرکت‌ها از تسهیلات دولتی نیز برخوردار می شوند و مورد حمایت قرار می گیرند.

وی همچنین گفت: دانشگاه آزاد در حوزه فرهنگسازی و شکستن برخی تابوها در اقتصاد دانش بنیان می‌تواند راه‌گشا باشد. متأسفانه بودجه و پول دولتی دانشگاه‌ها را وابسته به این کمک‌ها کرده است. اگر پول دولتی نبود دانشگاه‌ها خود بدنبال کارآفرینی و نوآوری می‌رفتند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: مدتهاست که به‌دنبال ارتباط صنعت و دانشگاه هستیم اما این ارتباط جز با مشارکت نهادهای واسط محقق نمی‌شود؛ نهادها و مکان‌هایی مانند پارک‌های علم و فناوری در کشور.

**برنامه ویژه در راستای تحول نظام فکری دانشگاه‌ها**

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه از پژوهشکده‌های دولتی نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود چون این پژوهش‌ها منجر به نتیجه‌‌گیری نمی‌شود، ادامه داد: این موضوع در پژوهش‌های مرز دانش هم مصداق دارد. اگر دانشگاه خود شیرینی درآمدزایی از محصول علمی‌اش را بچشد برای امر پژوهش سرمایه‌گذاری و به حوزه پژوهش اعتقاد جدی پیدا می‌کند. بسیاری از دانشگاه‌های خارج از کشور 70 درصد درآمد‌هایشان از طریق تکنولوژی و ارتباط با صنعت است و دانشگاه باید خودش درآمد‌زایی داشته باشد.

ستاری در راستای تعامل بیشتر با دانشگاه آزاد تصریح کرد: حاضریم الگوی جایزه 5 درصدی را که برای دانشگاه‌های دولتی طراحی کرده بودیم در دانشگاه آزاد هم عملی کنیم. طبق این الگو، دانشگاه به میزان 5 درصد از فروشی که شرکت دانش‌بنیان زیر مجموعه‌اش فروش داشته است از دولت بودجه دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه اصالتاً پژوهش درآمدزاست و هزینه بر نیست، اضافه کرد: در واقع اگر پژوهشی تنها هزینه بر دوش پژوهشگر بگذارد، پژوهش نیست. بنابراین بهتر است دانشگاه آزاد به سمت تجاری‌سازی حرکت کند. ما نیز از اول مهرماه برنامه ویژه‌ای در راستای تحول نظام فکری دانشگاه‌ها در 5 دانشگاه اجرا خواهیم کرد.

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین اضافه کرد: تامین 12 درصد از درآمد دانشگاه آزاد از طریق تاسیس شرکت‌های دانش بنیان هدف‌گذاری درستی است که توسط رئیس دانشگاه آزاد صورت گرفته است، با امکانات گسترده‌ای که این دانشگاه دارد می‌تواند، عاملیت صندوق نوآوری و شکوفایی را داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد دارای یک میلیون و 700 هزار دانشجو و یک سرمایه بزرگ برای کشور است و ما آمادگی همکاری کامل در یک الگوی مناسب با این مجموعه دانشگاهی را داریم.

**میرزاده: شرکت در اقتصاد مقاومتی با زیربنای دانش محوری**

در ادامه حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد با تشکر از فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: بهمن سال قبل بین دانشگاه آزاد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم نامه‌ای به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و تشریک مساعی فی‌ما بین منعقد شد تا به اهدافی در زمینه ایجاد پردیس نوآوری و فناوری دانشگاه برسیم که از جمله مفاد این تفاهم نامه ایجاد فن‌بازار دانشگاه و تامین نیازهای فناور، همکاری و تجاری‌سازی نتایج تحقیقاتی و استفاده از ظرفیت طرفین بود. انتظار داریم با کمک همکاران خود و که با بازدید امروز هرچه سریع‌تر زمینه عملیاتی‌ شدن این تفاهم‌نامه فراهم شود.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه مخاطبان ما و جمعیت دانشجویی کشور به طور عام و دانشگاه آزاد به طور خاص کاهش یافته است، گفت: در عین حال که رقبای ما نیز زیاد شده است، باید راهکار جدیدی در حوزه تاثیر نوآورانه پیدا کنیم که یکی از آن‌ها شرکت در اقتصاد مقاومتی است که زیر بنای آن دانش محوری است.

وی به همکاری دولت تدبیر و امید با دنشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این همکاری فرصتی طلایی به دانشگاه آزاد داد تا در اراضی واحدهای تجمیع شده امکان ایجاد پارک فراهم شود. دانشگاه آزاد در حوزه تهران نیز باید پارک فناوری داشته باشد یکی در منطقه شرق و دیگری در منطقه غرب.

رئیس دانشگاه آزاد یادآور شد: دانشگاه آزاد در استان تهران دارای بیش از 300 هزار دانشجوست که یک پنجم دانشجویان دانشگاه در 32 واحد بزرگ وجامع آن مشغول به تحصیل‌اند و راه اندازی دو مجموعه پارک علمی در این دو منطقه از ضروریات است و یکی از جاهایی که فضای مناسب برای پارک فناوری و سرویس‌دهی مطلوب در آن می‌تواند فراهم شود، زمین وسیعی است که ما در گرمدره داریم.

وی تاکید کرد: نگاه ما باید نگاه ملی باشد و امیدواریم پس از اجرای طرح تجمیع مجموعه بزرگی از مراکز رشد در واحدهای جامع ایجاد کنیم، به طوری که برای هر واحد جامع و بزرگ دانشگاه یک مرکز رشد مستقل داشته باشیم. در حال حاضر دانشگاه آزاد حدود 30 مرکز رشد پراکنده در سراسر کشور دارد، که امیدواریم تعداد این مراکز در یک برنامه چهار ساله به 150 مرکز افزایش یابد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon