رمان «تذکره اندوهگینان» بزودی منتشر می‌شود

رمان «تذکره اندوهگینان» بزودی منتشر می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مطهری، نویسنده رمان «کلت ۴۵» با اشاره به پایان یافتن نگارش رمان «تذکره اندوهگینان» گفت: این کتاب برای بررسی به یک ناشر جدید سپرده شده است. تا نهایی‌شدن کار اسمی از ناشر برده نمی‌شود.

حسام الدین مطهری، نویسنده رمان «کلت 45» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به مجموعه داستان «مزمزه کلمات» که در سال 92 آماده شده بود و امسال نیز کارهای دیگری مانند ویراستاری و طراحی جلد آن انجام شده است، گفت: این کتاب اکنون در مرحله اخذ مجوز از اداره کتاب وزارت ارشاد قرار دارد. امیدوارم بر اساس قول وزارت ارشاد، تکلیف کتاب من در یک ماه مشخص شود.

وی افزود: مجموعه‌ای از یادداشت‌های حوزه کتاب خود را که به نوعی دنباله کتاب «حاشیه بر کتاب» است را با رویکردی متفاوت آماده کرده‌ام که محصول یادداشت‌نویسی‌های من از سال 92 تا 93 است. این کتاب نیز اوایل مرداد ماه تحویل وزارت ارشاد شد است. امیدوارم که در شهریور وضعیت این کتاب‌ها مشخص شود.

‫مطهری درباره کتاب سوم خود گفت: سومین کتاب، «راهنمای کتاب» نام دارد که به عنوان یک هندبوک شناخته می‌شود که برای کسانی که به تازگی می‌خواهند کتابخوانی را شروع کنند مناسب خواهد بود. این هندبوک در راستای انتخاب مناسب، خرید و لذت بردن از کتاب تدوین شده است. این کتاب نیز در اختیار ناشر قرار گرفته و قرار است که پس از انجام کارهای فنی، راهی وزارت ارشاد شود. ناشر هر سه این کتاب‌ها «نشر آرما» خواهد بود.

‫نویسنده رمان «کلت 45» با اشاره به رمان «بیرون افتاده از کفن» که در سال 92 نوشته شده و درون‌مایه‌ای آخرالزمانی دارد، گفت: به دلایلی تصمیم گرفتم که این رمان را به شکل دیجیتال منتشر کنم که اکنون از طریق سایت شخصی من قابل دانلود است.

وی افزود: در واقع می‌خواستم که یکبار بدون واسطه ناشر کاری را عرضه کنم که ضمن برآورد مالی بفهمم که وضعیت استقبال مردم از کتاب دیجیتال چگونه است. این رمان بیشتر یک نوع تجربه بود، تجربه‌ای در یک درون‌مایه و یک ژانر.

مطهری با اشاره به اینکه من همواره در داستان‌هایم به خانواده اهمیت می‌دهم، گفت: «بیرون افتادن از کفن» درباره نابودی خانواده است. گناه این نابودی خودخواسته، گریبان مردم را می‌گیرد. مردم در این رمانم با واقعه‌ای هولناک رو به رو می‌شوند که خود آنها بذر آن را کاشته‌اند. مردم در این رمان به جای جبران به دنبال تلاش مذبوحانه برای زنده ماندن هستند. من قصد داشتم که یک ژانر و درونمایه را امتحان کنم. باید دید که مخاطب چه موضعی در قبال این اثر می‌گیرد.

این نویسنده با اشاره به اینکه بعد از این کتاب به سراغ نوشتن رمان «تذکره اندوهگینان» رفته، گفت: بیشترین امید من به این رمان است. داستان این رمان در دورهٔ غزنویان  و در اوج دوه تاخت و تاز حکومت غزنوی می‌گذرد. داستان از حیرانی یک جوان شروع می‌شود و با عشق جوان و سرگردانی او در پی عشق خودش ادامه می‌یابد و این سرگشتی سرانجام عجیب و اسرارآمیز می‌یابد.

نویسنده رمان «کلت 45» با اشاره به پایان یافتن نگارش رمان «تذکره اندوهگینان» گفت: این کتاب نیز برای بررسی به یک ناشر جدید سپرده شده است و تا نهایی‌شدن کار اسمی از ناشر برده نمی‌شود.

در بخشی از رمان «تذکره اندوهگینان» آمده است:

شیخ گفت:
- آدمیان بر چند گونه‌اند عبدالله!

اغلبِ مردم با غم عجین‌اند. می‌پندارند خدایی هست و آن را آن‌گونه که دوست دارند در نظر می‌آرایند. با ایمان بدین خدای ذهن‌شان آرام و قرار دارد و با همین ساخته‌ها به جنگِ غم‌ها می‌روند. تا جایی که توان داشته باشند هماوردی می‌کنند و وقتی آثارِ هزیمت پدیدار شد، به خدایی که در ذهن ساخته‌اند پناه می‌برند و کمک می‌طلبند. چون سنگ‌پشت باورشان را با استشمامِ بوی خطر پنهان می‌کنند. نیازِ این مردمان حقیر و طلب‌شان بسیار است. تلاش‌شان اندک و بینش‌شان ضعیف است. اینان ساده‌ترین آدمی‌زادگان‌اند.

فوجِ دیگر غمی سهمگین‌تر دارند و خدایی بزرگ‌تر. و اینان تا ابد در کشاکشِ حفظِ ایمانِ خود برابرِ هر تندبادند.

جمعیتِ دیگر مردمی اندوهگین‌اند. اینان اندوهِ یافتن و رسیدن دارند. غمِ جهان بر دوش‌شان آوار است و در دل‌شان اندوه بیداد می‌کند. هر چه می‌کنند برای رسیدن است. اینان نیز گروه گروه‌اند و هر کدام رتبه‌ای در اندوه دارند. بدان که غم با اندوه فاصله‌ای بسیار دارد. غم برخاسته از نیازهایی بشری است و اندوه آن غلغلهٔ درونیِ الهی است که در دلِ بشر است. و دل خانهٔ خدا است و جوانمرد باید که غم و اندوهِ خود بپذیرد.

من و تو نیز پرچمی از جمعیت دوم به دوش داریم. ما، از اندوهگینانیم...

این نویسنده در پایان گفت: متاسفانه حق‌التالیف‌ها عادلانه نیست و کفاف زندگی یک نویسنده را نمی‌دهد. از طرفی دیگر نوشتن برای مجلات هم مشکلاتی دارد چرا که تسویه حساب‌ها بسیار دیر انجام می‌شود. وضعیت نویسنده بسیار نگران کننده است و فقط کسانی می‌توانند در این عرصه ادامه دهند که یا شغل دوم دارند و یا رو به سفارش نویسی می‌آورند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران