شورش فرگوسن، زخم فقری که سر باز کرد

شورش فرگوسن، زخم فقری که سر باز کرد

خبرگزاری تسنیم: وقوع یک هفته درگیری و اعتراض در شهری بیرون از سنت لوئیس آمریکا در اعتراض به کشته شدن یک نوجوان سیاه پوست به دست پلیس این کشور، نشان می دهد که فقر با چه سرعتی در حاشیه شهرهای آمریکا در حال رشد است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، وقوع یک هفته درگیری و اعتراض در شهری بیرون از سنت لوئیس آمریکا در اعتراض به کشته شدن یک نوجوان سیاه پوست به دست پلیس این کشور، نشان می دهد که فقر با چه سرعتی در حاشیه شهرهای آمریکا در حال رشد است و حومه شهرها به محل زندگی بخش قابل توجهی از جمعیت فقیر این کشور تبدیل شده است.
در شهر فرگوسن در ایالت میسوری که دارای جمعیتی 21 هزار نفری است، نرخ فقر از سال 2000 به این طرف دو برابر شده و موجب برانگیخته شدن خشم شهروندان نسبت به تبیعض های نژادی و نابرابری های اقتصادی شده است. اعتراضات گسترده به کشته شدن یک نوجوان سیاه پوست در روز 9 آگوست، توجه جهانیان را به سمت طبقه فقیر حومه سنت لوئیس معطوف کرده است.
بر اساس گزارش موسسه بروکینز، چنین چالش هایی منحصر به شهر فرگوسن نیستند و سرعت رشد جمعیت فقیر در حاشیه شهرهای آمریکا دو برابر مرکز شهرهاست. از میامی گرفته تا دنور، حومه های فقیر نشین را می توان در همه جا مشاهده کرد.
الیزابت نیبون، نویسنده گزارش موسسه بروکینز در این باره می گوید: «در این جوامع، ما شاهد مسائلی نظیر کاهش استانداردهای سلامت، کمبود مدارس و افزایش میزان جرم و جنایت هستیم.»
در شهر فرگوسن که اکثریت آن را سیاه پوستان تشکیل می دهند، شهروندان معترض به مرگ میشائیل براون 18 ساله، همچنین به نبود شغل و عدم توجه مقامات شهر به تفاوت های جامعه شهری اعتراض دارند. ساکنان این شهر، که از سال 2000 تاکنون بیش از 40 درصد جمعیت سفید پوست خود را از دست داده است، می گویند، مدتهاست که احساس می کنند توسط اکثریت سفید پوست حاکم بر شورای شهر و نیروی پلیس شهر، از حقوق خود محروم شده اند.
جی نیکسون، فرماندار ایالت میسوری به خبرنگاران گفت، مرگ براون درست مثل «زخمی کهنه بود که مجددا سر باز کرده است.»
کاهش جمعیت سفیدپوست شهر فرگوسن از سال 2000، با افزایش فقر همزمان شده است. این دوره همچنین شامل 18 ماه رکود اقتصادی ای بوده که تا ژوئن 2009 به طول انجامیده است.
در حالی که متوسط درآمد مردم شهر فرگوسن در سال 2000 با متوسط ایالت میسوری در آن سال برابر بود، اما درآمد ساکنان این شهر از آن زمان به بعد رو به کاهش گذاشته است. بر اساس آمارهای دولتی، میزان متوسط درآمد این شهر در سال 2012 به 37 هزار و 500 دلار رسید، در حالی که متوسط درآمد در ایالت میسوری 47 هزار و 300 دلار بود.
نرخ فقر در فرگوسن در سال 2012 به 22 درصد رسید، در حالی که این رقم در سال 2000، 10.2 درصد بود.
انتهای پیام/ 83
 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه