خط ۸ هزار میلیاردی توسعه مکانیزاسیون کشور راه‌اندازی می‌شود


خط 8 هزار میلیاردی توسعه مکانیزاسیون کشور راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور از راه‌اندازی خط هشت هزار میلیاردی توسعه مکانیزاسیون کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، کامبیز عباسی در افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی و نهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مرغداری، دامپروری و شیلات استان همدان نمایشگاه همدان را یکی از بهترین نمایشگاه‌های کشور برشمرد و اظهار کرد: در دو سال اخیر در حوزه مکانیزاسیون کشور سرمایه‌گذاری بسیار مطلوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در سال 92 یک خط اعتباری 7 هزار میلیارد ریالی تشکیل شد که بیش از 95 درصد از این خط بعد از هفت ماه جذب شد افزود: در دومین سال پیاپی خط اعتباری هشت هزار میلیاردی توسعه مکانیزاسون راه‌اندازی شد یعنی در کمتر از یک سال بیش از هزار و 550 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون کشور کارگزاری شد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور به جذب 95 درصدی تصحیلات مکانیزاسیون کشاورزی اشاره کرد و گفت: این دوران را می‌توان به عنوان دوران طلایی سرمایه‌گذاری مکانیزاسیون کشاورزی نام برد.

وی به رکود حوزه‌های تأمین، تولید و توزیع ادوات کشاورزی اشاره کرد و افزود: در حوزه مکانیزاسیون برنج کشور بیش از 700 کمباین برنج به عرصه شالیزارهای برنج کشور ورود پیدا کردند این در حالی است که از بین 600 هکتار مزارع کشاورزی کشور 200 هکتار عملیات برداشت برنج را با کمباین برداشت برنج انجام می‌دهند.

عباسی اذعان کرد: در حوزه نشاءکاری برنج بیش از 600 دستگاه نشاکار وارد عرصه کار شدند و در عرصه مکانیزه غلات کشور بیش از هزار و 500 دستگاه انواع دستگاه تأمین و تولید شد و به عرصه بازار ورود پیدا کرد.

باید به دنبال مصرف آب کمتر و تولید بیشتر بود

وی با بیان اینکه رویکردهای حوزه مکانیزاسیون و تولید محصولات کشاورزی در کشور در دو فاکتور پایداری تولید، کم آبی است اظهار کرد: ایران کشوری با شرایط اقلیمی خشک است که یک سوم برابر جهانی بارندگی و سه برابر جهانی تبخیر دارد و این مهم یعنی 6 برابر از منابع آب جهانی عقب افتاده‌ایم.

عباسی با تأکید بر اینکه باید حوزه صنعت کشور به صنعت ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی با یک نگاه جدیدی نگاه شود، تصریح کرد: با تکنولوژی‌های نوین‌ و روش‌های جدید باید اقدام به تولید شود.

وی با بیان این رویکرد که باید به دنبال مصرف آب کمتر و تولیدات بیشتر باشیم، گفت: باید به دنبال ارتقای بهره‌وری از عوامل و منابع تولید باشیم تا این نگرش‌ها در بخش ساخت و تولید نمایان شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به خط اعتباری هشت هزار میلیاردی اشاره کرد و افزود: این سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زراعت، باغبانی، دام، طیور، آبزیان و شیلات و جنگل‌ها و تمامی حوزه‌های مکانیزاسیون صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در بحث ماشین‌ها و ادوات کشاورزی سه فاکتور کیفیت و استاندارد بودن ماشین‌ها و ادوات کشاورزی، خدمات پس از فروش جامع، قیمت و توجه به فناوری‌های نوین باید مورد نظر قرار بگیرد.

ترویج کشت نشایی و انتقال کشت بهاره با پاییز راه‌ مقابله با کم آبی کشاروزی

عباسی بر ترویج کشت نشایی تأکید کرد و با بیان اینکه باید کشت‌های بهاره را به پاییز انتقال داد تا از منابع آبی استفاده شود، در مورد تدوین طرح جامع مکانیزاسیون کشور در قالب یک برنامه 12 ساله افزود: هیچ محدودیتی در منابع اعتباری و تسهیلاتی مکانیزاسیون کشاورزی وجود ندارد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی بیان کرد: سالانه نیاز به سرمایه‌گذاری 24 هزار میلیاردی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی است که این موضوع نیز باید مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در استان همدان 36 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون بوده که 95 درصد آن جذب شده، افزود: امسال 44 میلیارد تومان به حوزه مکانیزاسیون استان همدان تخصیص یافته است.

عباسی با اشاره به اینکه کمتر از یک سال بیش از 80 میلیارد تومان در امر توسعه مکانیزاسیون کشاورزی حادث شده که نشان از تعامل و تدبیر دولت دارد، اذعان کرد: در برخی از ماشین آلات، حوزه صنعت کشور پاسخگوی نیازهای صنعت کشاورزی نیست.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور با بیان این مهم که در بخش تولید ادوات کشاورزی تکیه بر ادوات و ماشین آلات تولید داخل است تأکید کرد: در حوزه‌های زراعت برنج، باغبانی، عملیات کشاورزین نازمند تأمین ماشین آلات کشاورزی هستیم و از وارداتی حمایت می‌شود که با برنامه بومی‌سازی و با کیفیت همراه باشند.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان همدان نیز اظهار کرد: یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی و نهمین نمایشگاه صنعت مرغداری، دامپروری و شیلات با حضور 112 واحد مشارکت کننده شامل 48 واحد مرتبط در حوزه کشاورزی، 25 واحد مرتبط در حوزه دام، ظیور و آبزیان و 39 واحد مرتبط با حوزه آبیاری، نهاده‌ها و گلخانه‌ها به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی همدان افتتاح شده است.

اختصاص زمین 20 هکتاری برای سایت جدید نمایشگاه بین‌المللی همدان

حسین الماسی افزود: این نمایشگاه در 78 واحد تولیدی صنعتی داخلی از 16 استان کشور از جمله تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، مازندران البرز، همدان و غیره و 34 واحد از نمایندگی‌های تولیدات خارجی از جمله کشورهای ترکیه، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، اسپانیا، کانادا، بلژیک و غیره امروز آغاز شد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه نوین‌ترین و جدیدترین صنایع، تولیدات، تجهیزات و خدمات مختلف حوزه‌های کشاورزی، دام، طیور و شیلات را به عرضه گذاشتند.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان همدان افزود: ادوات کشاورزی شامل تراکتور، گاوآهن، کمباین، کودپاش، دیسک، ریگ چیزل و غیره، در حوزه دام و طیور شامل خورک دام، طیور، آبزیان، دستگاه‌های جوجه‌کشی، اتوماسیون مرغداری، تجهیزات مزارع پرورش ماهی، تجهیزات کنستانتره و غیره اشاره کرد.

وی ابراز کرد: برنامه‌های جانبی از جمله کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف و تورهای بازدید از کشاورزان، مرغداری‌هاه و دامپروران در دستور کار است.

الماسی از اختصاص زمین 20 هکتاری در باغ میوه برای ساخت سایت جدید نمایشگاه بین‌المللی خبر داد و گفت: این سایت دارای سالن‌های مجزایی است که می‌توان نمایشگاه‌های مدرن را در آن برگزار کرد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon