فرجی‌دانا بیست‌و‌دومین وزیر استیضاح‌شده و هفتمین وزیر برکنارشده + جدول

فرجی‌دانا بیست‌و‌دومین وزیر استیضاح‌شده و هفتمین وزیر برکنارشده + جدول

خبرگزاری تسنیم: مجلس شورای اسلامی صبح امروز رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم را استیضاح و او را از سمت خود برکنار کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، رضا فرجی‌دانا که در پنجم آبان سال گذشته با کسب 159 رأی موافق، 70 رأی مخالف و 32 رأی ممتنع از مجموع 221 آرای مأخوذه،  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم شد، صبح امروز پس از گذشت ده ماه از فعالیت خود در جلسه استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و مجلس رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم را استیضاح و او را از سمت خود برکنار کرد.

رضا فرجی دانا بیست‌و‌دومین وزیری است که در تاریخ انقلاب اسلامی با استیضاح نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد، پیش از وی نیز 21 وزیر استیضاح شده بود که دو دولت احمدی‌نژاد رکوردار استیضاح شدگان را در اختیار دارد.

دولت موقت استیضاح را به‌دلیل عمر کوتاهی که داشته، تجربه نکرد اما «شهاب‌الدین گنابادی»، وزیر مسکن و شهرسازی «علی‌اکبر ناطق‌نوری»، وزیر کشور و «بهزاد نبوی» وزیر صنایع سنگین سه وزیری بودند که در دوره نخست‌وزیر میرحسین موسوی استیضاح، اما همگی ابقا شدند.

** فاضل اولین وزیر استیضاح و برکنارشده در دولت هاشمی‌رفسنجانی

اما «ایرج فاضل» اولین وزیری بود که در دولت هاشمی‌رفسنجانی در بیست و سوم دی ماه 69 و در جلسه 320 مجلس سوم، با حضور 203 نماینده به‌ریاست مهدی کروبی با محورهایی نظیر سوء مدیریت و عدم کفایت وزیر بهداشت، حل مسائل درمان، دارو، بهداشت، آموزش و حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب در سطح وزارتخانه و دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های منطقه‌ای در سراسر کشور، استیضاح و با عدم رأی اعتماد مجدد نمایندگان از کابینه دولت سازندگی برکنار شد. فاضل وزیر بهداشت دولت اول هاشمی به حساب می‌آمد.

محمدعلی نجفی وزیر آموزش و پرورش در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه 1370 و در جلسه شماره 358، حسین محلوجی وزیر معادن در جلسه شماره 90 در تاریخ 11/12/71 و محمد سعیدی‌کیا وزیر راه و شهرسازی در تاریخ 23/09/73 در دولت «هاشمی» استیضاح شدند اما نمایندگان رأی لازم به استیضاح وی ندادند.

با روی کار آمدن دولت اصلاحات، عبدالله نوری نخستین وزیری بود در مجلس پنجم که در جلسه شماره 201 و در تاریخ 31/03/77 توسط نمایندگان مجلس با موضوع ایجاد تشنج در جامعه به‌جای ایجاد امنیت و ثبات در کشور مورد استیضاح موفق نمایندگان قرار گرفت. در این استیضاح از مجموع 265 نماینده حاضر 137 رأی سفید، 117 رأی کبود و 11 رأی زرد به دست آمد و بدین ترتیب وزیر کشور دولت دوم خرداد به‌عنوان دومین وزیر در تاریخ انقلاب توسط نمایندگان ملت از سمت خود کنار گذاشته شد. نمایندگان در جلسه استیضاح پاسخ‌های لازم را نگرفتند و او را برکنار کردند.

احمد خرم وزیر راه و ترابری دولت محمد خاتمی نخستین وزیر در مجلس هفتم بود که در جلسه سی و پنجم و در تاریخ 12 مهرماه 1383 به‌ریاست غلامعلی حداد عادل با محورهایی نظیر مسائل مربوط به مفاسد مالی و اقتصادی، عزل و نصبها، ترجیح خارجیان به نیروهای متخصص داخلی و بی‌توجهی به سرمایه‌های فیزیکی، مالی، انسانی، حیف و میلها، ریخت و پاشها و اسراف‌ها در بیت المال و گزارش‌های اغراق آمیز و خلاف واقع مورد استیضاح نمایندگان مجلس قرار گرفت و با 188 نفر موافق، 58 نفر مخالف و 9 نفر ممتنع رأی عدم اعتماد نمایندگان مجلس عنوان سومین وزیری که از ابتدای انقلاب استیضاح می‌شود، نصیب احمد خرم شد.

عطاءالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شماره 273 و در تاریخ 11/02/78، علی عبدالعلی‌زاده وزیر مسکن و شهرسازی در جلسه 228 در تاریخ 12 خرداد ماه 1381، مسعود پزشکیان وزیر بهداشت در جلسه 332 در تاریخ 27 خرداد 1382، مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش در جلسه 355 در تاریخ نهم شهریور ماه 1382 و احمد معتمدی وزیر پست و تلگراف در جلسه 371 در تاریخ 14 آبان ماه 1382 از دیگر وزرای دولت اصلاحات بودند که استیضاح شدند اما رأی اعتماد مجدد را از مجلس گرفتند.

** 7 وزیر استیضاح‌شده در دو دولت احمدی‌نژاد/ سه وزیر برکنار شدند

محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم نخستین وزیر احمدی‌نژاد بود که با استیضاح نمایندگان اصولگرای مجلس روبه‌رو شده بود. اسکندری اما توانست رأی اعتماد نمایندگان را به خود جلب کند تا همچنان بر کرسی ریاست وزارتخانه جهاد کشاورزی تکیه بزند.

محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش در جلسه 324 در تاریخ 26 اردیبهشت 1386 و مجید نامجو وزیر نیرو دو وزیر دیگر احمدی‌نژاد بودند که استیضاح شدند اما رأی اعتماد مجدد از مجلس گرفتند تا همچنان در کابینه احمدی‌نژاد باقی بمانند.

مرحوم کردان وزیر کشور، حمید بهبهانی وزیر راه و شیخ‌الاسلام وزیر کار از دیگر وزرای استیضاح شده دولت احمدی‌نژاد بودند که برکنار شدند.

اما حالا و با روی کار آمدن دولت یازدهم و با گذشت یک سال از عمر این دولت اولین وزیر کابینه حسن روحانی با استیضاح نمایندگان مواجه شده و فرجی‌دانا امروز چهارشنبه و در غیاب رئیس‌جمهور به مجلس رفت و دفاعیات خود را برای کسب رأی اعتماد مجدد نمایندگان در غیاب رئیس‌جمهور مطرح کرد اما در نهایت با 145 رأی موافق، 110 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع استیضاح و برکنار شد.

در این بین محمد خاتمی بیشترین حضور را در مجلس شورای اسلامی برای دفاع از وزرای استیضاح شده داشته است و اولین وزیر استیضاح و برکنار شده ایرج فاضل و آخرین آن رضا فرجی‌دانا وزیر علوم دولت تدبیر و امید بود که صبح امروز 29 مرداد استیضاح و برکنار شد.

پیش از فرجی‌دانا،‌ ایرج فاضل، عبدالله نوری، احمد خرم، مرحوم کردان، بهبهانی و شیخ‌الاسلام از وزرایی بودند که با استیضاح مجلس شورای اسلامی برکنار شده بودند.

 وزیر استیضاحشده

وزارت

 دولت

 مجلس 

رأی مجلس

نتیجه

شهاب‌الدین گنابادی

مسکن و شهرسازی

سوم

اول

مخالف برکناری 101/ موافق برکناری 75 /ممتنع 12

ابقای وزیر

علی‌اکبر ناطق نوری

کشور

سوم

اول

مخالف برکناری 146/ موافق برکناری 72 / ممتنع 13

ابقای وزیر

بهزاد نبوی

صنایع سنگین

چهارم

سوم

مخالف برکناری 132/ موافق برکناری73 / ممتنع 21

ابقای وزیر

ایرج فاضل

بهداشت

پنجم

سوم

مخالف برکناری 114/ موافق برکناری 115/ ممتنع17

برکناری وزیر

محمدعلی نجفی

آموزش و پرورش

پنجم

سوم

مخالف برکناری197/ موافق برکناری 17/ ممتنع11

ابقای وزیر

محمد سعیدی‌کیا

راه و ترابری

پنجم

چهارم

مخالف برکناری 121/ موافق برکناری 121

ابقای وزیر

حسین محلوجی

معادن و فلزات

ششم

چهارم

مخالف برکناری142/ موافق برکناری98

ابقای وزیر

عبدالله نوری

کشور

هفتم

پنجم

مخالف برکناری117/ موافق برکناری 137/ ممتنع11

برکناری وزیر

عطاءالله مهاجرانی

ارشاد

هفتم

پنجم

مخالف برکناری135/ موافق برکناری121

ابقای وزیر

علی عبدالعلی‌‌زاده

مسکن و شهرسازی

هشتم

ششم

مخالف برکناری114/ موافق برکناری119/ ممتنع12

ابقای وزیر

مسعود پزشکیان

بهداشت

هشتم

ششم

مخالف برکناری170/ موافق برکناری60/ ممتنع5

ابقای وزیر

مرتضی حاجی

آموزش و پرورش

هشتم

ششم

مخالف برکناری 159/ موافق برکناری67/ ممتنع 10

ابقای وزیر

احمد معتمدی

پست و تلگراف و تلفن

هشتم

ششم

مخالف برکناری142/ موافق برکناری 61/ ممتنع 11

ابقای وزیر

احمد خرم

راه و ترابری

هشتم

هفتم

مخالف برکناری59/ موافق برکناری188/ ممتنع 9

برکناری وزیر

محمدرضا اسکندری

جهاد کشاورزی

نهم

هفتم

مخالف برکناری142/ موافق برکناری 98

ابقای وزیر

محمود فرشیدی

آموزش و پرورش

نهم

هفتم

مخالف برکناری139/ موافق برکناری82/ ممتنع 17

ابقای وزیر

عوضعلی کردان

کشور

نهم

هشتم

مخالف برکناری45/ موافق برکناری188/ ممتنع14

برکناری وزیر

حمید بهبهانی

راه و ترابری

دهم

هشتم

مخالف برکناری 78/ موافق برکناری147/ ممتنع9

برکناری وزیر

مجید نامجو

نیرو

دهم

هشتم

مخالف برکناری102/ موافق برکناری101/ ممتنع6

ابقای وزیر

شمس‌الدین حسینی

اقتصاد و دارایی

دهم

هشتم

مخالف برکناری114/ موافق برکناری93/ ممتنع10

ابقای وزیر

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی

دهم

نهم

مخالف برکناری 56/ موافق برکناری 192/ممتنع 24

برکناری وزیر

رضا فرجی‌دانا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

یازدهم

نهم

مخالف برکناری110/ موافق برکناری 145/ممتنع15

برکناری وزیر

 
 گزارش از احسان آریا

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon