پای مهمترین لابی ضد ایرانی در آمریکا به دادگاه کشیده شد

پای مهمترین لابی ضد ایرانی در آمریکا به دادگاه کشیده شد

خبرگزاری تسنیم: تاجر یونانی از مهمترین لابی ایرانی در آمریکا به اتهام افترا علیه خود شکایت کرد؛ موضوعی که می تواند به افشای اسرار دولت آمریکا منجر شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از نیویورک تایمز، اخیرا پای یک میلیاردر فعال در بازار وال استریت به یک پرونده در حال رسیدگی علیه یکی از تاثیرگذارترین گروه های ضد ایرانی آمریکا کشیده شده است، پرونده ای که در آن دولت اوباما ادعا کرده، این گروه به اسرار مهم دولتی دسترسی پیدا کرده است.

ماجرای این پرونده از این قرار است که ویکتور رستیس تاجر یونانی از گروه اتحاد علیه ایران هسته ای به اتهام افترا شکایت کرده و مدعی شده که این گروه در سال گذشته وی را به همکاری با تهران متهم کرده است. اکنون آقای رستیس، پای میلیاردر، توماس کاپلان را به پرونده باز کرده و از دادگاه فدرال خواسته است تا به وی دستور دهد اسنادی را که احتمال می دهد با این پرونده مرتبط باشد را در اختیار دادگاه قرار دهد.

رستیس چندی پیش به اتهام همکاری با ایران در زمینه فروش نفت هدف تحریم های دولت آمریکا قرار گرفت.

این پرونده از آن جهت اهمیت بیشتری یافته است که ممکن است منجر به افشای اسرار دولت آمریکا شود. این جدال حقوقی همچنین می تواند اقدامات گروه اتحاد علیه ایران هسته ای را که توسط مقامات سابق دولت آمریکا اداره می شود و برای وضع ترحیم های سختگیرانه علیه دولت ایران با اعضای کنگره لابی می کند، را علنی سازد.

دولت آمریکا موقتا انتشار اسناد داخلی این گروه را ممنوع کرده و مدعی شده که این اسناد ممکن است حاوی اسرار دولتی باشد. هنوز مشخص نیست که یک گروه غیردولتی چگونه توانسته به اسرار دولتی دست یابد، اما به گفته یک مقام قضایی فدرال که نخواست نامش فاش شود، ظاهرا وزارت دادگستری آمریکا به حدی از این افشاگری نگران است که وکلای دولت آمریکا بدون سر و صدا در حال انجام مذاکرات مصالحه هستند تا این پرونده را هر چه زودتر مختومه کنند.

وکیل شاکی پرونده در این باره گفت، دخالت غیرمنتظره وزارت دادگستری آمریکا در این پرونده، سوالاتی را در مورد ارتباط بین دولت آمریکا و گروه اتحاد علیه ایران هسته ای مطرح می سازد.

اما در عین حال، بر اساس روند کار رسیدگی به این پرونده، ظاهرا هیچ کدام از طرفین تمایلی به مصالحه ندارند. وکلای رستیس از دادگاه فدرال خواسته اند تا دستور دهد کاپلان، رئیس گروه مالی تیگریس، اسناد در اختیار خود را ارائه دهد. مارک والاس، مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته ای، مدیر اجرایی گروه مالی تیگریس نیز می باشد.

وکلای رستیس می گویند، به دلیل اینکه خانواده همسر کاپلان یکی از سرمایه گذاران اصلی گروه اوورسیز شیپ هولدینگ، یک شرکت بزرگ اداره کننده تانکرهای حمل نفت است، خانواده وی از وارد کردن اتهامات به شرکت انترپرازز شیپینگ اند تریدینگ، متعلق به آقای رستیس که رقیب این شرکت تانکری است سود می برد.

انتهای پیام/ 95

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه