لایحه خروج غیرتورمی از رکود با ۳ قانون بالادستی تضاد دارد

لایحه خروج غیرتورمی از رکود با 3 قانون بالادستی تضاد دارد

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که لایحه خروج غیر تورمی از رکود با برنامه پنجم توسعه، اصل ۴۴ و قانون بودجه سال ۹۳ در تضاد است در عین حال گفت: این لایحه اگر به طور کامل اجرا شود می‌تواند در بهبود اقتصاد کشور موثر باشد.

لایحه خروج غیرتورمی از رکود به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و یک فوریت آن به تصویب رسیده  است. دولت قصد دارد با اتخاذ اقداماتی که در این طرح پیشنهاد کرده است شرایط اقتصاد کشور را بهبود ببخشد و بدون افزایش تورم، اقتصاد کشور را به رشد بازگرداند. موسی الرضا ثروتی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم به تشریح جزئیات این لایحه و دیدگاه های خود در این زمینه پرداخته است:
تسنیم: آقای ثروتی آیا شما لایحه دولت در خصوص خروج غیرتورمی از رکود را مطالعه کردید؟
ثروتی: بله. یک فوریت این لایحه با 175 رای مثبت در مجلس به تصویب رسید. به نظر من به طور کلی مجلس با این لایحه موافق است. البته در جزییات باید بررسی شود.

تسنیم: نظر حضرتعالی در خصوص این لایحه چیست؟
ثروتی: در این لایحه موارد متعددی از برنامه‌های دولت برای خروج از رکود مطرح شده است. این لایحه می‌تواند در بهبود اقتصاد کشور موثر باشد. به طور کل در این لایحه به حل مشکلات بانک ها، افزایش سرمایه بانک ها و فروش اموال مازاد آنان، پرداخت بدهی دولت به بانک ها و بخش خصوصی، معافیت های مالیاتی پرداخته شده است. اگر این موارد در اجرا عمل شود بسیار می تواند برای اقتصاد کشور راه گشا باشد.

تسنیم: این لایحه نقایص هم دارد؟
ثروتی: بله در مواردی نیز با مشکلاتی همراه است. به طور مثال در برخی از موارد، لایحه در تضاد با قوانین است.

تسنیم: مثلا کدام قوانین؟
ثروتی: به طور مشخص این لایحه با برنامه پنجم توسعه، اصل 44 و قانون بودجه سال 93 در تضاد است.

تسنیم: اگر ممکن است مصداق بفرمایید.
ثروتی: به طور مثال در بودجه سال 1393، مقرر شده 29 درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود. این در حالی است که دولت در لایحه خروج غیرتورمی از رکود خود، این سهم را به 20 درصد تقلیل داده است.

تسنیم: قرار است این 9 درصد در کجا هزینه شود؟
ثروتی: این مشخص نیست ولی به احتمال زیاد خرج امور عمرانی و تولید می گردد. دولت مصمم است بعد از تصویب لایحه خروج از رکود، برای قانون بودجه 93، اصلاحیه ای را ارائه کند.

تسنیم: چه تناقضی با برنامه پنجم توسعه دارد؟
ثروتی: در چندین مورد با برنامه پنجم مغایرت دارد. مثلا در خصوص همین صندوق توسعه ملی، بایستی طبق برنامه پنجم هرسال 3 درصد بر میزان واریزی به صندوق توسعه افزوده شود. در حالی که همان طور که اشاره کردم دولت در این لایحه سهم صندوق را به 20 درصد کاهش داده است. مواردی از این دست مغایرت ها باعث لغو برخی از قوانین دیگر می شود. برای این موارد، بایستی قانون جدید تصویب شود وگرنه خلاف قانون است.

تسنیم: سوالی مهمی که در خصوص این لایحه مطرح است این می باشد که چرا با وجود اینکه کشور مشکلی از نظر قانون ندارد دولت لایحه دیگری را به مجلس ارائه می کند. به بیان دیگر در حالی که ما در کشور اسناد بالادستی مهمی از جمله سند چشم انداز، برنامه پنجم توسعه، سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، قانون بودجه داریم، ولی شاهدیم دولت باز به دنبال تصویب قانون دیگری است. این رفتار دولت آیا به معنای آن است که دولت اعتقادی به اسناد بالادستی ندارد و یا دلیل دیگری دارد؟ مشکل کجاست؟
ثروتی: دولت برای حل اقتصاد به نظرش آمده که لایحه ای ارائه نماید. خیلی هم این لایحه بی تاثیر نیست. بالاخره در روند بهبود اقتصاد کشور تسریع خواهد بخشید. اگر مواردی از این لایحه با قانون در تضاد است باید قانون جدید به تصویب برسد. البته به طور کل باید گفت مشکل اصلی در کشور، عمل نکردن به قانون است. دولت ها نشان داده اند که قانون گریز هستند. من با شما موافقم که در کشور قانون به اندازه کافی وجود دارد ولی عمل به قانون همیشه مغفول مانده است.

تسنیم: دولت جدید در عمل به قانون موفق بوده است؟
ثروتی: نه متاسفانه. این دولت هم در طول عمر خود به قانون به طور صددرصد عمل نکرده است. مثلا همین قانون هدفمندی یارانه ها هنوز هم طبق قانون اجرا نمی شود. یا قانون بانکداری بدون ربا و... مواردی متعددی وجود دارد که به آن عمل نمی شود.

تسنیم: اگر این طور باشد، به فرض اینکه این لایحه نیز قانون شود، بعید است به طور کامل عملیاتی گردد. آیا شما قبول دارید؟
ثروتی: میزان موفقیت بسته تحلیلی دولت برای خروج از رکود بستگی به میزان عمل دولت دارد. اگر به طور کامل اجرا شود امیدوارکننده است در غیر این صورت اوضاع اقتصاد تغییری نخواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه