تکمیل شناسنامه سلامت شرط ورود به اول دبستان/۱۴۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور

تکمیل شناسنامه سلامت شرط ورود به اول دبستان/141 هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور

خبرگزاری تسنیم: حمایت از دانش آموزان ناتوان مالی توسط خیران، اعلام شرایط جهش تحصیلی دانش آموزان، وجود ۱۴۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل و آغاز سنجش کلاس اولی‌ها برخی از مهم‌ترین اخبار آموزش و پرورش در هفته اخیر بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، قاسم مستقیم مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ثبت نام دانش آموزان از 15 خرداد شروع و تا 15 تیر ادامه دارد،‌اظهار داشت: طرح سنجش سلامت کلاس اولی‌ها از خرداد شروع شده است و تا 15 تیر برای سنجش سلامت جسمانی و ثبت نام دانش آموزان کلاس اولی فرصت وجود دارد.

وی عنوان کرد: مدارس در طول هفته یعنی از روز شنبه تا چهارشنبه برای ثبت نام دانش آموزان دایر هستند که برای ثبت نام دانش آموزان در پایه‌های میانی نیازی به حضور والدین نیست و ثبت نام آنها توسط مدرسه انجام می‌شود.

مستقیم ادامه داد:  تمام دانش‌آموزان دوره متوسطه و هنرستان تا 15 تیر ماه باید در مدارس ثبت‌نام شوند و  مدارس موظفند نتایج را تا خرداد اعلام کنند همچنین تیم‌های بازرسی به صورت محسوس و نامحسوس روند ثبت‌نام دانش آموزان را بررسی می‌کنند و هیچ مدرسه‌ یک از مدارس دولتی اجازه دریافت وجه به جز هزینه بیمه و کتاب را ندارند.

** شرایط جهش تحصیلی دانش آموزان چیست؟

فرناز بیگی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش تهران با اشاره به اینکه دانش آموزانی که در امتحانات پایان سال در تمام دروس گزینه خیلی خوب را کسب کرده باشند می‌توانند ضمن ارائه درخواست جهش تحصیلی پس از شرکت در آزمون مربوطه به پایه بالاتر بروند.

وی در پاسخ به این پرسش که شرایط جهش تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی اظهار داشت:‌جهش تحصیلی در مقطع ابتدایی برای دانش آموزان پایه دوم به بالا اماکن پذیر است به این صورت که با جهش تحصیلی دانش آموز پایه دوم به چهارم و دانش آموز پایه سوم به پنجم می‌رود ضمن اینکه برای پایه ششم ابتدایی نیز جهش تحصیلی نداریم.

بیگی در پاسخ به این پرسش که کدام گروه از دانش‌آموزان می‌توانند از جهش تحصیلی استفاده کنند؟ افزود: با توجه به اینکه نمرات دانش آموزان پایه ابتدایی به صورت توصیفی است دانش آموزانی که در امتحانات پایان سال در تمام دروس گزینه خیلی خوب را کسب کرده باشند می‌توانند با استفاده از جهش تحصیلی به پایه‌های بعدی بروند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه والدین دانش آموزان پس از اعلام نتایج امتحانات می‌توانند ضمن مراجعه به مدرسه درخواست جهش تحصیلی دانش آموز را ارائه کنند: اداره آموزش و پرورش استثنایی از دانش آموزانی که درخواست جهش تحصیلی دارند آزمونی را گرفته و با سنجش سطح استعداد تحصیلی آنها با درخواست گروهی که شرایط لازم را دارند موافقت می‌شود.

** ورود یک رشته جدید به جمع المپیادها/المپیاد علوم زمین 14 اردیبهشت برگزارمی‌شود

باشگاه دانش پژوهان جوان با صدور اطلاعیه‌ای از برگزاری نخستین المپیاد علوم زمین در تاریخ شنبه 14 اردیبهشت 92 با همکاری ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها خبر داد.
این المپیاد در راستای گسترش کیفی و کمی المپیادهای علمی کشور و با توجه به ارتباط مستقیم امر توسعه با شناخت،حفظ محیط زیست، لزوم دستیابی به انرژی‌های پاک و بهره‌برداری مطلوب از منابع غنی معدنی موجود در کشور برگزار می‌شود.

نخستین المپیاد علوم زمین در 6 استان تهران، اصفهان، فارس، لرستان، خراسان رضوی و مازندران برگزار می‌شود که این آزمون فقط در یک مرحله و به صورت چند گزینه‌ای است و به دلیل آزمایشی بودن به شرکت کنندگان  امتیازی تعلق نمی‌گیرد و صرفاً به نفرات اول تا هشتم تقدیر نامه و جوایزی اهدا خواهد شد.

سه رشته جدید قرآن، علوم زمین و جغرافیا به جمع رشته های المپیادی کشور اضافه شده‌اند که بر این اساس تعداد رشته‌های المپیادی کشوربه 10 رشته می‌رسد، تا سال‌های قبل المپیادهای کشوری در رشته‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، نجوم، کامپیوتر، زیست شناسی و ادبیات برگزار می‌شد.

** حمایت خیران از دانش‌آموزان ناتوان مالی در پایه ابتدایی

محمرضا حافظی، رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور گفت: جامعه خیرین مسئولیت شرعی دارد که از دانش‌آموزان ناتوان مالی حمایت کند و برنامه این است که پس از تصویب نهایی این کار دانش‌آموزانی که امکانات مالی ضعیفی دارند از دوره ابتدایی تحت پوشش قرار گیرند.

وی با اشاره به میزان تعهدات خیرین در سال گذشته تصریح کرد: در سال 1391 مبلغ تعهد خیرین در سطح کشور 1084 میلیارد تومان بود که حدود 60 درصد از این تعهدات تحقق پیدا کرده است.

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در پاسخ به این پرسش که آیا خیرین مدرسه‌ساز از دانش‌آموزانی که تمکن مالی نداشته باشند حمایت می‌کنند، تصریح کرد: هدف ما در ابتدا مدرسه‌سازی بود و مدارس در 16 سال گذشته 4 نوبته بود که با حضور خیرین باعث شد مدارس یک نوبته شود. همچنین خیرین در موضوع هوشمندسازی مدارس سرمایه‌گذاری می کنند تا در آینده تمام مدارس کشور هوشمند باشند.

حافظی اضافه کرد: جامعه خیرین مسئولیت شرعی دارد که این سرمایه‌ها و دانش‌آموزان را حمایت کند و برنامه این است که پس از تصویب نهایی این کار بچه‌هایی که امکانات مالی ضعیفی دارند از دوره ابتدایی تحت پوشش قرار گیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خیرین در پروژه‌های نیمه تمام آموزش‌وپرورش نیز مشارکت خواهند داشت یا خیر؟ گفت: در سال جاری تصمیم گرفتیم پروژه‌های نیمه تمام دولت را به اتمام برسانیم و این موضوع در اولویت هدف خیرین قرار گرفته است.

** 141 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در کشور

یوسف نوری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش گفت: 141 هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد که در گروه سنی 6 تا 11 سال بوده و به مدرسه نمی‌روند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد، اظهار داشت: مبنای آمار ما برای استخراج تعداد افراد بازمانده از تحصیل قانون آموزش و پرورش است که شورای عالی آموزش و پرورش آن را تعیین می‌کند.

نوری افزود: بر اساس این قانون افرادی که در گروه سنی 6 سال تا 11 سال تمام به مدرسه نمی‌روند جزء گروه بازماندگان از تحصیل به حساب می‌آیند، آمارگیری ما بر این اساس است که چه تعداد از دانش آموزان در مقطع ابتدایی به مدرسه نمی‌روند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در دی ماه سال 91 آماری از کودکان بازمانده از تحصیل ارائه کردیم که تعداد آنها 159 هزار نفر بود، گفت: اسامی برخی از این افراد که باسواد شده‌اند در بانک اطلاعاتی آموزش و پرورش وجود داشت که در بانک اطلاعاتی ثبت و احوال نبود بنابراین پس از تصحیح تعداد بازماندگان از تحصیل 141 هزار نفر اعلام شد.

نوری ادامه داد: بعضی از این دانش‌آموزان که در کلاس درس نیستند چرا که معلول بوده،‌فوت کرده یا به خارج از کشور رفته‌اند اما اسامی آنها جزء دانش آموزان بازمانده از تحصیل اعلام می‌شود بعضی هم دانش‌آموزان کلاس اولی روستایی هستند که هنوز به مدرسه وارد نشده‌اند و خانواده‌های آن‌ها با پایان شش‌سالگی تمام آن‌ها را به مدرسه نفرستاده‌اند و عمدتا در اواسط هفت‌سالگی یا پایان هفت‌سالگی این کودکان به مدرسه فرستاده می‌شوند.

** آغاز سنجش سلامت کلاس اولی‌ها/ثبت نام در مدرسه با تکمیل شناسنامه سلامت

الهه حسن پور با اشاره به آغاز سنجش تحصیلی دانش آموزان بدو ورود به دبستان اظهار داشت: سنجش سلامت دانش‌آموزان بدو ورود به دبستان از اول خرداد آغاز شده است و تا پایان تابستان ادامه دارد  همچنین از 20 فروردین مربیان را برای اجرای موفقیت آمیز این طرح آموزش داده‌ایم.

وی افزود: در طرح سنجش سلامت نوآموزان،‌وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان مدارس استثنایی با یکدیگر همراهی می‌کنند تا شناسنامه سلامت دانش‌آموزان تکمیل شود.

رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش تهران با اشاره به اینکه در شناسنامه سلامت نوآموزان ورود به دبستان قد، وزن، فشار خون، بهداشت دهان و دندان،‌پوست و مو و هوش و استعداد تحصیلی دانش آموزان بررسی می‌شود، گفت: پزشک عمومی باید دانش‌آموزان بدو ورود به دبستان را معاینه کرده، اطلاعات در شناسنامه سلامت دانش آموز درج شود و دانش‌آموزی که شناسنامه سلامت آن مهر تائید اخذ کند،  می‌تواند در مدارس عادی تحصیل کند.

حسن پور بیان کرد: اگر دانش‌آموزی به عنوان مثال ضعف بینایی یا مشکلاتی همچون بیماری قلب داشته باشد به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شود و در صورت پیگیری ارجاع،‌ثبت نام  در مدارس ممکن است مثلا اگر ضعف بینایی دارد باید با مراجعه به چشم پزشک عینک تهیه کند و پس از آن برای ثبت نام در مدرسه اقدام شود.

** پایانی بر آموزش‌وپرورش تقلیدی؛ویژگی‌های دانش‌آموز ایرانی پس از‌ تحول بنیادین

حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در تحول بنیادین تلاش می‌کنیم تا آموزش و پرورش بهتر از دیروز باشد، اظهار داشت: تحول در آموزش و پرورش به دو دلیل ضروری است چرا که آموزش و پرورش ما دیروزی است و لازم است دانش آموزان برای فردا تربیت شوند.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش فعلی را فکر و اندیشه ایرانی اسلامی نساخته است،‌عنوان کرد:‌مدل و مبنای آموزش و پرورش فعلی تقلیدی است، این نوع از تعلیم و تربیت ثمره و میوه‌اش باب مذاق ما نیست.

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: مقام معظم رهبری معتقد بودند که تحول در نظام آموزش و پرورش باید اتفاق بیفتد و فرمودند نخست باید فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تدوین شود و این فلسفه باید مبتنی بر اندیشه و هویت اسلامی باشد؛ مقام معظم رهبری ویژگی‌های خروجی آموزش و پرورش را پس از 12 سال درس خواندن برشمردند که بخشی از آن ویژگی در سند تحول بنیادین به عنوان چشم انداز مدرسه مطرح شده است.

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon