یکم شهریور، روز ملی ویزیت رایگان

یکم شهریور، روز ملی ویزیت رایگان

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان داوطلبان از برنامه ملی ویزیت رایگان در روز یکم شهریور به مناسبت روز پزشک در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، فرحناز رافع در نشست خبری به مناسبت روز پزشک و فعالان داوطلب عرصه سلامت که در هلال‌احمر خدمت می‌کند، اظهار داشت: به مناسبت اول شهریور روز پزشک مراسمی جهت قدردانی از 300 نفر از پزشکان داوطلب سازمان داوطلبان در روز 30 مردادبرگزار می‌شود و این افراد کسانی هستند که در قالب کاروان‌های سلامت در مناطق محروم خدمت داوطلبانه ارائه کرده‌اند. 

* روز ملی ویزیت رایگان

رافع با اشاره به اینکه براین اساس در روز پزشک اول شهریور به مناسبت تولد ابن‌سینا بر نامه روز ملی ویزیت رایگان را نیز به اجرا درخواهیم آورد، گفت: براساس این برنامه اعضای داوطلب پزشک سازمان داوطلبان در مطب‌ها و خانه‌های داوطلب به ارائه خدمت ویزیت رایگان می‌پردازند.

وی ادامه داد: بهترین هدیه اعضای داوطلب پزشک این سازمان در مناطق محروم هدیه سلامت به مردم است و علاوه بر خدمت ویزیت رایگان کارهای آموزشی برای ارتقای سلامت به مردم ارائه می‌شود و در یک سال گذشته نیز بیش از 17 هزار پزشک عمومی و متخصص با سازمان داوطلبان همکاری کردند. 

رئیس سازمان داوطلبان هلال‌ احمر تصریح کرد: با توجه به آمار سازمان نظام پزشکی بالغ بر 214 هزار پزشک و پیراپزشک در کشور به ثبت رسیده است، بالغ بر 3.9 درصد از آنان عضو جمعیت هلال‌احمر هستند و براساس آمارهای هلال‌احمر 2.67 درصد کل اعضای این جمعیت را پزشکان شامل می‌شوند. 

* غربالگری سرطان بر سنجش بینایی

رافع به برنامه‌های پیشگیرانه سازمان داوطلبان از جمله غربالگری سرطان پستان زنان، سنجش بینایی و رفع سوءتغذیه در برخی استان‌های کشور اشاره کرد و گفت: در طول یک سال گذشته یک میلیون و 293 هزار نفر که نیازمند خدمات درمانی بودند تحت پوشش حمایت‌های سازمان داوطلبان قرار گرفتند که نسبت به دوره قبل که جمعیتی بالغ بر 636 هزار نفر کمک درمانی دریافت کردند ما با رشد 81 درصدی در این حوزه مواجه هستیم.

وی به افزایش تعداد پزشکان داوطلب در سازمان داوطلبان در دولت جدید که بالغ بر 14 هزار نفر شده است، عنوان کرد: در دوره گذشته ما 6 هزار پزشک داوطلب برای همکاری داشتیم که این آمارها نشان از رشد 121 درصدی عضویت پزشکان داوطلب در این سازمان است.

* اعزام بیش از 2 هزار و 600 کاروان سلامت

رئیس سازمان داوطلبان هلال‌ احمر به اعزام 2641 کاروان سلامت در مناسبت‌های مختلف به مناطق محروم کشور اشاره کرد و افزود: در دوره قبل 988 کاروان سلامت به مناطق کم‌برخوردار اعزام شده بود که در این حوزه نیز شاهد رشد محسوسی هستیم. همچنین 5182 چادر سلامت نیز برپا شده است که با توجه به برپایی 1700 چادر سلامت در دوره قبل ما شاهد 192 درصدی برپایی چادرهای سلامت سازمان داوطلبان بودیم.

* ایجاد بانک تجهیزات پزشکی امانی 

رافع به ایجاد بانک تجهیزات پزشکی امانی در خانه‌های داوطلب شعب هلال‌احمر اشاره کرد و گفت: در 6 ماهه دوم امسال تجهیزات و وسایل مانند ویلچر، واکر و تشک به صورت امانی به افراد داده می‌شود و در ادامه نیز غربالگری پستان را به صورت پایلوت در خراسان جنوبی با همکاری مرکز سرطان کشور به اجرا خواهیم گذاشت همچنین برنامه‌ای را نیز برای افزایش میزان آستانه تحمل در سوانح و مشکلات خانوادگی در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به اجرا خواهیم گذاشت.

* اهدای خون و کمک به کودکان مبتلا به سرطان 

رئیس سازمان داوطلبان هلال‌ احمر در ادامه به برنامه‌های اهدای خون داوطلبانه و همچنین کمک به کودکان مبتلا به سرطان اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته 108 هزار واحد خون به کمک داوطلبان هلال‌احمر اهدا شده است. 

رافع در توضیح نخستین همایش پزشکان داوطلب کاروان‌های سلامت عنوان کرد: این برنامه همزمان با روز پزشک با تقدیر از 10 پزشک به عنوان نماینده 300 پزشک که در رشته‌های پوست و مو، بیهوشی، مغز و اعصاب، اطفال، دندانپزشکی، طب سوزنی و پاتولوژی با سازمان داوطلبان همکاری کرده‌اند اجرا خواهد شد.

وی در توضیح چگونگی کمک‌های سازمان داوطلبان در قالب حوزه‌های سلامت‌محوری در استان‌های کم برخوردار بیان داشت، مثلا به عنوان نمونه در یکی از مناطق سیستان و بلوچستان، افراد هنوز درک درستی از مسواک نداشته‌اند یا اینکه مکانی برای عینک برای آنها نبود که با کمک خیرین توانستیم استارت کمک رسانی در این حوزه را کلید بزنیم. 

رئیس سازمان داوطلبان هلال‌ احمر همچنین به سوءتغذیه افراد در برخی مناطق کهکیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز با اهدای بسته موادغذایی به مدت 6 ماه توانستیم کمی از مشکلات آنها را برطرف کنیم. همچنین در کاروان‌های سلامت سازمان داوطلبان روحانی نیز وجود دارد تا کارهای فرهنگی انجام شود. 

رافع به مباحث پیشگیری در فعالیت‌های کاروان سلامت به خصوص درباره بیماری‌های HIV و همچنین اعتیاد اشاره کرد و گفت: در 6 ماهه دوم امسال تمرکز‌مان را بر مباحث خودمراقبتی خواهیم داشت و سعی می‌کنیم فعالیت‌هایمان را شناسنامه‌دار کنیم تا میزان اثربخشی مشخص شود زیرا با داشتن 4 هزار خانه داوطلب در مساجد و محلات کشور می‌توانیم در مباحث پیشگیری حوزه سلامت اقدامات موثری را انجام دهیم.

مریم نخ‌ساز معاون جذب سازمان داوطلبان هلال‌احمر نیز در توضیح برگزاری برنامه ملی ویزیت رایگان در روز پزشک عنوان کرد: این برنامه در 31 استان کشور و با کمک 389 شعب هلال‌احمر و مشارکت 1080 پزشک که اعلام آمادگی کرده‌اند صورت می‌پذیرد که بیشتر خدمات نیز به ترتیب در حوزه عمومی و غربالگری خواهد بود. 

وی هدف از برنامه ملی ویزیت رایگان در روز پزشک را در 3 محور احیای فعالیت‌های داوطلبانه، ارتقاء حس تعاون و حرکت‌های انسان‌دوستانه عنوان کرد و گفت: به دلیل آنکه هجمه‌هایی به جامعه پزشکی وارد شده بود که پزشکان فقط به خاطر پول کار می‌کنند سعی داریم با این برنامه نشان دهیم کارهای داوطلبانه توسط جامعه پزشکی به خوبی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

نخ‌ساز تصریح کرد: برنامه ویزیت رایگان پزشکان در روز یکم شهریورماه به اجرا گذاشته می‌شود ولی در برخی از استان‌ها تا 3 روز دیگر در مطب‌ها خانه‌های داوطلب و کارخانجات به خدمات ویزیت رایگان می‌پردازند و تلاش خواهیم کرد برای سال آینده این روز را در تقویم کشور به ثبت برسانیم تا تمام پزشکان برای این کار اقدام کنند که مهم‌ترین برنامه‌های این روز نیز در حوزه تست قند خون، غربالگری و خدمات عمومی پزشکی تعریف خواهد شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon