سونامی سرطان در ایران صحت ندارد

سونامی سرطان در ایران صحت ندارد

خبرگزاری تسنیم: معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آمارهای مربوط به سونامی سرطان در ایران صحت ندارد، گفت: ۵۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است. ولی با این وجود سالانه ۸۵ هزار نفر از مردم ایران به سرطان مبتلا می‌شوند.

به گزارش حوزه سلامت خبرگزاری تسنیم، رضا ملک زاده ضمن ارائه گزارشی از آمار انواع سرطان‌ها در ایران اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعات مهم در مورد بروز سرطان این است که با افزایش سن متوسط جامعه، کنترل بیماری‌های واگیر، و افزایش عوامل خطر سرطان‌ها میزان بروز سرطان در تمام دنیا در حال افزایش است.

معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت همچنین گفت: البته این افزایش در کشورهای در حال توسعه به مراتب بیشتر است. به طوری که در برآوردهای صورت گرفته  در 20 سال آینده باید منتظر افزایش 80 درصدی رشد سرطان در کشورهای در حال توسعه باشیم.

وی با بیان این که کشور ما هم جزو همین کشورهاست، بر ضرورت برنامه ریزی لازم برای مقابله با این وضعیت تاکید کرد.

ملک زاده همچنین گفت: متاسفانه سرطان در بیماران در کشورهای در حال توسعه معمولا دیر تشخیص داده می شود برای همین میزان مرگ و میر بالاتر است.

آمارهای مربوط به سونامی سرطان در ایران صحت ندارد

به گفته معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت در سالهای اخیر اخبار و گزارش‌های متعددی مبنی بر اینکه سونامی سرطان در کشور در حال رخ دادن است، منجر به نگرانی‌های مردم شده در حالی که آمارهای موجود صحت این موضوع را تایید نمی‌کند.

ملک زاده بیان کرد: بر اساس آمارهای معتبر، میزان بروز سرطان در ایران کمتر از کشورهای دیگر است و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، میزان بروز سرطان در کشور ما بطور متوسط 134.7 نفر در هر 100 هزار نفر گزارش شده است.

وی با بیان این که بر اساس این آمار سالانه 85 هزار نفر از مردم کشور ما به سرطان مبتلا می‌شوند، اعلام کرد: حدود 55 هزار نفر به دلیل سرطان جان خود را از دست می دهند.

ضرورت ارائه دستورالعمل های بومی برای کنترل سرطان

به گزارش وزارت بهداشت، ملک زاده اظهار کرد: شایعترین سرطان‌ها در مردان ایرانی سرطان معده، و در زنان ایرانی سرطان سینه، است. این آمار نشان می‌دهد که الگوی بروز سرطان در کشور ما با سایر کشورها تفاوت دارد و لازم است دستورالعمل‌ها و برنامه ریزی هایی به صورت کاملاً بومی در این زمینه ارائه شود.

وی با تاکید بر این که ضروری است برنامه ثبت سرطان ارتقاء یاید و  آمارهای دقیق و صحیح از وضعیت سرطان در کشور منتشر شود، تصریح کرد: خوشبختانه، پیشرفت تحقیقات سرطان در دنیا و کشور ما باعث شده است که اطلاعات در مورد سرطان و روشهای کنترل آن افزایش یابد. به طوری که بر اساس فعالیتهای صورت گرفته توسط وزارت بهداشت و مراکز تحقیقاتی کشور، اولویتهای کنترل سرطان مشخص شده و بر اساس اولویتهای تعیین شده اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

عزم وزارت بهداشت برای توسعه برنامه‌های پیشگیری و درمان سرطان

معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: 50 درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و از طرفی 50 درصدبیمارانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، قابل درمان هستند.

وی با اشاره به این که وزارت بهداشت مصمم است برنامه‌های پیشگیری و درمان سرطان در کشور را توسعه دهد، افزود: در این برنامه تلاش خواهد شد از سرطان تا حد امکان پیشگیری کنیم، درمان‌های لازم را ارائه داده و مراقبت‌های ضروری را در اختیار تمام بیماران قرار دهیم.

ملک زاده در پایان خاطرنشان کرد: همچنین اجرای برنامه استاندارد ثبت سرطان جمعیتی در تهران و 10 استان کشور جزو اولویت‌های مهم این وزارتخانه است تا ضمن ارائه آمارهای دقیق در مورد سرطان بتوانیم با ارزیابی روند رشد بیماری و مرگ و میر ناشی از آن و همچنین توسعه تحقیقات سرطان، برنامه‌های کنترل سرطان  در کشور را ارتقاء دهیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon