پیلای: درگیری‌های «فرگوسن» یادآور خشونت‌های نژادی دوران آپارتاید است

پیلای: درگیری‌های «فرگوسن» یادآور خشونت‌های نژادی دوران آپارتاید است

خبرگزاری تسنیم: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درگیری‌های شهر فرگوسن در آمریکا که پس از قتل یک نوجوان سیاه‌پوست آغاز شده را یادآور خشونت‌های نژادی دوران «آپارتاید» آفریقای جنوبی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ناوی پیلای، کمیساریای عالی سازمان ملل درگیری‌های بین پلیس و معترضان در شهر «فرگوسن» از شهرهای حومه‌ای «سنت‌لوییس»، یکی از شهرهای بزرگ آمریکا در ایالت میسوری را یادآور خشونت‌های نژادی دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی دانست.

خانم پیلای که قرار است در پایان این ماه پس از 6 سال تصدی سمت کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از منصبش کناره‌گیری کند از مقامات آمریکا خواست درباره ادعاهای خشونت‌های بی‌رحمانه در شهر «فرگوسن» و «دلایل ریشه‌ای» تبعیض‌های نژادی در آمریکا تحقیق به عمل آورد.

روشهای مورد استفاده پلیس در شهر «فرگوسن» برای مقابله با اعتراضاتی که پس از کشته شدن یک نوجوان 18 ساله آغاز شده‌اند با انتقادات فراوانی همراه شده است. تصاویر پلیس‌های آمریکایی مجهز به ادوات نظامی و نیروهای گارد ملی این کشور به بخشی از برنامه‌های تلویزیونی کشورهای سرتاسر دنیا بدل شده است.

ناوی پیلای در مصاحبه‌ای طولانی که در دفتر کارش در شهر ژنو انجام داد گفت: «من استفاده از زور مفرط توسط پلیس را محکوم می‌کنم و خواستار احترام به حقوق معترضان هستم. آمریکا کشورش دوستدار آزادی است و آنها باید دوستدار حق  مردم برای اعتراض باشند.

وی افزود: «بگذارید جدا از این مسائل، بگویم که به عنوان شخصی که از آپارتاید آفریقای جنوبی می‌آید، تجربه‌ای طولانی در این دارم که نژادپرستی و تبعیض نژادی باعث پرورش خشونت و درگیری می‌شود. این صحنه‌ها برای من آشنا هستند و من داشتم با خودم فکر می‌کردم که بخش‌های زیادی از آمریکا هستند که در آنها آپارتاید در حال جان گرفتن است.»

انتهای پیام/م.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان