اعتراض روحانی به شیوه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها/ نامه مهم وزیر اطلاعات به سران قوا

اعتراض روحانی به شیوه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها/ نامه مهم وزیر اطلاعات به سران قوا

خبرگزاری تسنیم: یکی از استیضاح‌کنندگان وزیر علوم گفت: آقای فرجی ‌دانا در انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها خلاف نظر رئیس‌جمهور رفتار کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جلسه علنی امروز پارلمان در موافقت با استیضاح وزیر علوم اظهار داشت: یکی از سنت‌های الهی، امتحان و آزمون برای رشد انسان و افتراق بین راستگویان از دیگران است و اینکه خداوند بزرگ فرمود همه مورد ابتلا و آزمون قرار خواهند گرفت و به قول و ادعا بسنده نمی‌شود.

وی ادامه داد: امروز این مطلب شامل حال ما در مجلس و دوستان در دولت و همه مخاطبین و ناظرین این جلسه است، ما متأسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نداشتیم تا با بیان ایرادات اساسی و بسیار مهم بخش حیاتی دولت جلوی آسیب‌پذیری انقلاب اسلامی و ایران عزیز، دانشگاه‌ها و مردم خوبمان را بگیریم. امروز فوریت اساسی در کشور، عرصه اقتصادی است و اولویت آن حوزه فرهنگی است و آموزش عالی کشور به‌عنوان پیشران بخش فرهنگ کشور تحول‌آفرین در حوزه اقتصاد و شکل‌دهنده اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی مصون از تهدید بیگانگان و بدخواهان مردم شریف ایران اسلامی است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: امروز برای رهایی از مشکلات اقتصادی باید کمر همت بست و از جمله موانع بالفعل و بالقوه راه عبور پیروزمندانه از جنگ اقتصادی با دشمن را فراهم کرد و از آسیب‌ها و رخنه‌های موجود و آینده فراروی انقلاب اسلامی کاست و از این منظر آموزش عالی کشور دارای ویژگی دوچندان و حساسیت بالاست.

زاکانی خطاب به نمایندگان و اعضای دولت اظهار داشت: امروز روز امتحان ما است برای اینکه معلوم شود  تربیت ما اسلامی، انقلابی و سیاسی درست است یا تربیت جناحی، فرقه‌ای، باندی و گروهی داریم و رعایت حق و حال مردم را می‌کنیم و یا توجه به منافع جناح و حزب خود داریم. استیضاح‌کنندگان عمدتاً حامیان جدی آقای فرجی دانا، برای دریافت رأی اعتماد در مجلس در سال گذشته بودند و امروز برای اصلاح جهت‌گیری نادرست وزارت علوم راهی جز استیضاح نیافتند.سؤال‌های اساسی این است: چرا استیضاح، آیا راه دیگری برای اصلاح نبود؟ به‌راستی استیضاح کنندگان چه رفتاری با وزیر علوم داشتند و چه پاسخی دریافت کردند؟

وی در تشریح چرایی انتخاب استیضاح گفت: علت اساسی قانون شکنی، التهاب‌آفرینی، فعال کردن همه گسل‌های قومی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی و گروه‌گرایی و باندبازی در دانشگاه‌ها، به‌جای توجه به تولید علم و انسان سازی در دانشگاه‌ها و اهتمام به ایجاد آرامش برای هرچه فعال کردن محیط‌های علمی است، برای نمونه به برخی از سرفصل‌ها اشاره می‌کنم و دوستان دیگر به‌تفصیل در مورد این موضوعات خواهند پرداخت.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: نکته اول به‌کارگیری برخی مسئولان وزارتخانه و دانشگاه‌ها بدون رعایت ماده 7 آیین‌نامه اجرایی قانون حراست‌ها مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استعلام و دریافت نظر وزارت اطلاعات از طریق حراست وزارتخانه و دانشگاه‌ها برای منصوب کردن در جایگاه‌های مدیریتی بود. ممکن است آقای وزیر با دریافت اخیر استعلام، خود را تابع قانون اعلام کند لذا باید سؤال کرد: چرا بعد از یک سال استعلام دریافت کردید و بدتر از آن اینکه چرا پس از پیگیری نمایندگان و طرح استیضاح به این وظیفه قانونی خود عمل کردید؟

زاکانی اضافه کرد: نکته دوم بازگشت عناصر بی‌صلاحیت به دانشگاه‌ها است، وزیر اطلاعات در دوره جناب روحانی و در همین دولت طی نامه رسمی به سران قوا به جذب برخی افراد دارای سوابق معلوم ارتباط با گروه‌های معاند و آشوبگر و ... توسط وزارت علوم و دانشگاه‌های آزاد اسلامی اعتراض کرد (این نماینده تهران سند نامه وزیر اطلاعات سران قوا را به نمایندگان نشان داد).

وی افزود: البته در جلسه‌ای که در حضور ریاست مجلس در 16 تیرماه تشکیل شد، وزیر علوم با فرافکنی گفت، دانشگاه آزاد اساساً پاسخگو به وزارتخانه نیست و حسابش جداست و رویه و مرام خود را ادامه می‌دهد. ما به‌عنوان نمایندگان مجلس با اسامی و افراد اعلامی وزارت اطلاعات کاری نداشتیم، بلکه اعتراض ما این بود که چرا وزارت علوم و دانشگاه آزاد بی‌توجه به ارسال نامه از سوی وزارت اطلاعات اقدام به جذب عناصر بی‌صلاحیت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی کردند و اصرار ما تأکید بر قانون بود که این افراد حق ورود به دانشگاه‌ها را برابر مصوبات گذشته تا وقتی که وزارت اطلاعات دوباره اعلام کند و در تجدیدنظر خویش صلاحیت این افراد را تأیید کند، نداشتند و ندارند. منطق ما حکومت‌داری درست و باقاعده است، نه سلیقه‌ای و بی‌ضابطه اداره کردن کشور، در این خصوص وزیر علوم به نامه 126 نفره اعلامی از سوی وزیر اطلاعات عمل نکرد و اخیراً به نامه‌ای که مجدداً برای 28 نفر امسال زده شد عمل کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: مسائل دیگر ما اعتراض به این بود که در انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها و هیئت‌های جذب اساتید در دانشگاه‌ها نیز همین رفتار سلیقه‌ای و بی‌قانونی علی‌رغم اعتراض مکرر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی رئیس‌جمهور تکرار شد. طبق آیین‌نامه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها این انتخاب با معرفی وزیر علوم و انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی است. وزیر محترم به‌بهانه نظرخواهی از اساتید و دانشگاهیان اقدام به اعزام هیئت‌های سه‌نفره به دانشگاه‌ها گرفت که در بسیاری از دانشگاه‌ها این هیئت‌ها منشأ التهاب‌آفرینی و درگیری شدند و با انتخاب بعضاً گزینشی افراد به‌بهانه نظرخواهی از اساتید هم آرامش دانشگاه‌ها را برهم زدند و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی را تحت فشار قرار دادند در حالی که با اعتراض مکرر شورای عالی انقلاب فرهنگی و تأکید ریاست جمهوری در توقف رویه فوق، وزیر علوم با تعبیر صورت نظرخواهی بدون اینکه هیچ‌کس نظارت بر روند فعالیت وی داشته باشد اما به اسم اساتید و به کام گروه‌های خاص و آزمون پس‌داده افراطی گذشته تغییرات خودخواسته خویش را با فشار بر شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال کرد و یا در خصوص هیئت‌های جذب رویه‌ای مجزا از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را به‌بهانه اظهار نظر گروه‌های تخصصی در دانشگاه‌ها دنبال کرد که مورد اعتراض شورا قرار گرفته است.

زاکانی خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم نظرخواهی از اساتید و گروه‌ها مهم است اما شیوه وزیر علوم غلط است که منجر به اتهام‌آفرینی در دانشگاه‌ها و سرمایه‌سوزی خواهد شد. نکته بعدی اینکه چه‌کسی بر شیوه وزیر نظارت می‌کند تا به اسم اساتید دانشگاه‌ها به کام گروه‌های فرصت‌طلب نیفتیم و همچنین این رویه که به‌طور تلویحی و تصریحی خلاف مقررات است، تا وقتی توسط مصوبات قانونی تغییر نیافته، قابل انجام نیست، پس چرا آقای وزیر بر رویه‌های غیرقانونی و سلیقه‌ای خویش این‌گونه تاکید دارد؟ التهاب‌آفرینی و فعال کردن گسل‌های امنیتی، قومی، مذهبی و سیاسی در دانشگاه‌ها را نکته بعدی از دلایل دیگر معترضین به رویه وزیر علوم برشمرد و گفت: مجوز دادن به نشریات تجزیه‌طلب، الحادی، منحرف و فتنه‌گر از یک سو و از سوی دیگر فعال کردن تشکل‌هایی که تجربه انحرافات و آشوب‌گری آنها در اواخر دهه 70 و دهه 80 مشاهده شده از این دست هستند.

"نشریاتی که با پول هدایت و امکانات خارج از دانشگاه به‌نام دانشجویان از زیرمجموعه آقای فرجی دانا مجوز گرفتند و درخواست تجزیه ایران عزیز را دارند و دعوت به آشوب و التهاب در دانشگاه‌ها می‌کنند و یا بی‌اخلاقی را رواج می‌دهند؛ آیا این نشریات دانشجویی است که با این کیفیت چاپ شده و در آن مبانی دین مبین اسلام و تمامیت ارضی ایران و وحدت ایران عزیز زیر سؤال رفته و درخواست و تجزیه ایران مطرح می‌شود؟  البته بعد از اعتراض نمایندگان مجلس، آقای وزیر دستورالعمل محرمانه‌ای را برای جلوگیری از این مجوزها داد که محرمانه بودن این دستورالعمل مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت و آن را عملی و تکمله آن را ارسال کرد ولی نبود اراده اصلاح و رویه غلط حاکم بر آن وزارتخانه در این بخش به‌بهانه ضرورت آزادی در دانشگاه‌ها موجب این‌گونه رفتارهای ناصواب و مغایر با اصل اسلام و تمامیت ایران عزیز شده است".

وی تأکید کرد: اینجا به‌صراحت می‌گوییم که پرچم آزادی‌خواهی و آزاداندیشی و اصرار بر سیاسی بودن دانشگاه‌ها به‌روایت تاریخ در دست رهبر معظم انقلاب است، در گذشته عده‌ای می‌خواستند با تهدید آزادی و تحکم به ما در زمان دانشجویی بودن ما دانشگاه‌ها را غیرسیاسی کنند که مقام معظم رهبری فرمودند خدا لعنت کند آن کسانی که می‌خواهد دانشگاه‌ها را غیرسیاسی کنند. ما به‌عنوان فرزندان انقلاب پیگیر آزادی و توسعه آن هستیم حتی در سخت‌ترین شرایط در فتنه سال 88 به‌لطف الهی دانشگاه به دانشگاه می‌گشتیم و با برگزاری تریبون‌های آزاد مطالبه مناظره با مدعیان دروغین تقلب در انتخابات را می‌کردیم ولی هیچ‌کدام از آنها حاضر به مناظره در مقابل دانشجویان نبودند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان "ما طرفدار آزادی هستیم اما فرق آزادی را با سیاسی‌کاری، اغواگری و افراط‌گری می‌دانیم" به نکته بعدی اشاره کرد و اظهار داشت: بازگشت اساتید و عناصر مشکل‌دار از جمله دارای مشکلات اخلاقی به دانشگاه‌ها از اعتراضات استیضاح کنندگان بود، یادم هست دانشجویان و اساتید یکی از دانشگاه‌ها به بنده مراجعه کردند و با ارائه طومارهای متعدد، خودکشی 3 نفر از دانشجویان به‌واسطه جنایت‌های یکی از به‌اصطلاح اساتید را بیان کردند.

زاکانی اضافه کرد: این استاد بی‌اخلاق از دانشگاه‌ها اخراج شده بود ولی در دوره آقای فرجی دانا به دانشگاه دعوت و دستور داده شد که برای وی کلاس گذاشته شود. با اعتراض و سؤال بنده، جناب آقای فرجی دانا دستور داد تا درس این به‌اصطلاح استاد لغو شود اما این فرد با حضور در دانشگاه و تهدید دانشجویان مسیر گذشته را ادامه می‌داد.

وی خاطرنشان کرد: بنده مجدداً اعتراض کردم که این اعتراض سبب شد از ورود این استاد به دانشگاه جلوگیری شود اما همچنان اتاق وی پابرجاست و این فرد از بیت‌المال ارتزاق می‌کند و این اعتراض ما بود ولی دغدغه وزارتخانه برای اصلاح دانشگاه‌ها چیست. از این قبیل تعدادی از به‌اصطلاح اساتید اخراجی برگشتند تا بلای جان فرزندان دانشجوی معصوم ما بشوند چون مثلاً ما متوجه نشدیم و اعتراض نکردیم در حال حاضر این افراد در دانشگاه‌ها حضور دارند که اسناد آن دست بنده است و این اسناد مربوط به همین افرادی است که به‌واسطه مسائل اخلاقی و سایر مسائل اخراج شدند، مجدداً به دانشگاه بازگشتند و چون فقط به آن فرد اعتراض کردیم، وی مجدداً اخراج شد و اشکال ما به همین رویه است که وزارت علوم دغدغه اصلاح در دانشگاه‌ها را ندارد.

زاکانی با بیان اینکه دلایل وزارت علوم آرای دیوان عدالت اداری است، گفت: اما با توجه به اشکالات شکلی دیوان عدالت اداری و اظهار برای ارجاع پرونده به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات هم‌عرض و یا بررسی پرونده در هیئت جذب متأسفانه این افراد مجدداً با ابلاغ وزارت علوم بدون طی کردن نکات بیان‌شده توسط دیوان عدالت اداری به دانشگاه‌ها برگشتند.

وی اضافه کرد: اعتراض دیگر ما در به‌کارگیری عناصر آشوبگر و فتنه‌گر بود. وزیر علوم در جلسات مکرر اعلام کرد که هیچ فتنه‌گری را در دانشگاه‌ها به کار نگرفته‌ و از ما می‌خواست نام افراد را ببریم. صحبت نمایندگان مجلس این بود که همین سیاست‌ها را که در جلسات می‌گویید اعلام کنید. فتنه‌گر از نظر نمایندگان کسی بود که بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در 29 خرداد سال 88 در آشوبگری شرکت و یا دعوت به آشوبگری کرده باشد اما وزیر علوم از اعلام این سیاست خودداری کرد تا جایی که الآن در وزارتخانه و برخی دانشگاه‌ها افرادی مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم گرفتند که از عناصر آشوبگر و فتنه‌گر هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس دغدغه دیگر نمایندگان را انسداد در تولید علم و کند شدن روند روبه‌رشد آموزش، پژوهش و توسعه پژوهش در دانش کشور اعلام کرد و اظهار داشت: این، مستقیماً بر آینده درخشان ایران عزیز و حرکت در مسیر تمدن اسلامی تأثیرگذار خواهد بود و امروز نیز پایه‌های اقتصاد مقاومتی را لرزاند و با ایجاد زمینه التهاب، رکود و قهقرای علمی را سبب خواهد شد. مخالفت ما با کارهای غیرقانونی، غیراخلاقی سبک و مجرمانه و سیاسی‌کاری‌هایی مثل بورس بود که بحمدالله بنده و دوستانم هیچ بهره‌ای از رویه قانونی بورس نداشتیم و نداریم، به‌نظرم بخش زیادی از وزرای محترم و معاونین ایشان و ریاست جمهوری از این مرجع قانونی بهره بردند که بهره‌ای مطلوب است لذا بورسیه شدن شیوه قانونی است و اشکال ما این بود که شورای عالی بورس در دوره گذشته با تمهیدات قانونی عده‌ای را بورسیه کرده است. اینها بورسیه هستند و وزارت علوم حق معلق کردن قریب به 3500 نفر از نخبگان کشور را ندارد و یا ایجاد تشویش برای آنها جایز نیست. بله، احتمال خلاف هست لذا باید کمیته‌ای را تشکیل دهند و با رسیدگی به تخلفات با تخلفات برخورد کنند که مجلس هم از آنها حمایت خواهد کرد اما معاونین و مسئولان وزارت علوم آبروی نخبگان کشور را بردند و حتی رسانه‌های وابسته با تبانی با برخی مسئولان وزارت علوم اسامی این عزیزان را رسانه‌ای کردند. در منطق آقایان آبروی مفسدان اقتصادی و قاچاقچیان باید محفوظ باشد اما آبروی نخبگان و فرهیختگان کشور ارزشی ندارد و ما با این رفتارهای خلاف قانون مخالفت داریم.

زاکانی اظهار داشت: آنچه برای ما دردآور است، مواجهه منطقی و قانونی با وزیر علوم از جانب نمایندگان مجلس است ولی لجاجت وزیر محترم، مشکلات را تشدید کرده است. آیا منصوب کردن وزیر پیشنهادی دولت، که با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد و رأی اعتماد نگرفت به عنوان معاون آموزشی و یا مشاور عالی کردن فرد دیگری که مجلس مخالفت خویش را برای معرفی وی به‌عنوان وزیر علوم اعلام داشت، نشان از تدبیر برای امیدافزایی است و یا حکایت از لجبازی و بی‌تدبیری دارد؟

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم عزیز، رفتارهای مجلس کاملاً قانونی و خیرخواهانه بود. ما چگونه رفتار کردیم؟ از یک هفته بعد از رأی اعتماد تا شروع انتصابات فرجی دانا، حدادعادل و ابوترابی‌فرد با وی جلسه گذاشتند و اصلاح مسیر را درخواست کردند. نکات فوق‌الذکر و سایر نکات را در جلسات متعدد کمیسیون آموزش نمایندگان به وی تذکر دادند و قبل از سال به‌واسطه نامه وزارت اطلاعات از رویه غیرقانونی جذب عناصر بی‌صلاحیت در دانشگاه‌ها جلسه‌ای در دفتر ریاست محترم مجلس تشکیل شد و درخواست اصلاح رویه طی 2 هفته توسط ریاست محترم مجلس شد که باز وزیر علوم این اصلاحات را انجام نداد.

"از وزیر علوم سؤال شد و مجلس به وی کارت زرد داد اما باز راه ناصواب وی اصلاح نشد. جلسات متعددی با حضور مشاور روحانی، وزیر علوم، معاون پارلمانی دولت و نمایندگان معترض به رویه غلط وزارت علوم در حضور ریاست محترم مجلس، رؤسای محترم کمیسیون‌ها، ریاست کمیسیون و نواب ریاست مجلس برگزار شد اما راه نادرست در کمال تحیر ادامه یافت. یک ماه فرصت داده شد، ولی کار امیدوارکننده‌ای انجام نگرفت لذا مجبور به استیضاح شدیم، اما رفتار دوستان ما در دولت و رسانه‌های همسو چه بود؟"

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: با عمل نکردن به وعده‌ها لجبازی و  بر رویه‌های غلط خود تأکید کردند و تهمت سیاسی بودن را به نمایندگان و مجلس زدند و تهدید به استمرار مسیر طی‌شده، انجام دادند و به‌اصطلاح با افشاگری غیراخلاقی و مجرمانه خود درباره بورسیه‌ها، خواستند مجلس و نمایندگان را تحت فشار قرار دهند. دنبال تطمیع نمایندگان بودند. بنده 11 سال هست که در مجلس حضور دارم در هیچ استیضاحی به‌اندازه این استیضاح نمایندگان تحت فشار قرار نگرفته‌اند. معامله‌گری معنایش چیست؟ همه شروع به تماس گرفتن و زنگ زدن و وعده دادن کردند، چرا؟ مگر پاسخگویی و ایجاد زمینه روشن شدن اذهان عمومی نیاز به این مقدمات دارد؟ جوسازی، توهین و استهزا و مسخره کردن مردم و نمایندگان و مجلس را به استهزا گرفتند و نهایت امر، وزیر محترم ما را متهم به سهم‌خواهی کرد. بعداً دوستان خواهند گفت که در ماه مبارک رمضان وزیر علوم بیان داشت: اگر من هم دانشگاه، دانشکده و رشته می‌دادم، نمایندگان با من کاری نداشتند. اما بنده می‌گویم بنده و امثال بنده جز خیرخواهی از شما چه خواستیم و از شما خواهش می‌کنم پشت این تریبون بیان کنید.

وی در پایان گفت: نکته آخر و تأسف‌بارتر اینکه حمایت همه ضدانقلاب و رسانه‌های خارجی از وزیر محترم و اتهامات و تخریب روزافزون مجلس در این رسانه‌ها چیزی است که بسیار آزاردهنده است. جناب آقای وزیر، آیا نباید در راهی که طی کردید تأمل کنید که چطور دشمنان انقلاب را شاد کردید و دوستان انقلاب را نگران؟ باید از گذشته عبرت گرفت.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon