پتانسیل مارکتینگ ایران بسیار بالاست/ داستان‌سرایی جدیدترین تکنیک برای تبلیغ کالا

پتانسیل مارکتینگ ایران بسیار بالاست/ داستان‌سرایی جدیدترین تکنیک برای تبلیغ کالا

خبرگزاری تسنیم: مشاور بازاریابی هواپیمایی ایرفرانس-کِی‌اِل‌اِم با اشاره به اینکه پتانسیل بازار اقتصادی ایران به اندازه‌ای است که می‌توان آینده خوبی را برای بازاریابان متصور شد، گفت: بازاریابان ایرانی، داستان‌سرایی کنید.

بَس وَن دِن بِلد منتخب جایزه اتحادیه اروپا 2012 به عنوان بهترین سرچ بلاگ در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه روش بازاریابی در عصر حاضر با توجه به توسعه ابزارهای ارتباطی به سمت محتوا رفته است، اظهار کرد: در بازاریابی محتوایی که برجسته‌ترین استراتژی جذب در دول اروپایی و غربی به شمار می‌رود، تأکید بازاریابان باید روی اشاعه محتوای بدیع باشد.

وی گفت: اگر تا هفت هشت سال پیش معرفی محصولات و برندها از طریق تبلیغات محیطی صورت می‌گرفت، اکنون داستان‌سرایی است که راهکار توسعه بازار به شمار می‌رود به این شکل که برندی را باید موفق دانست که توانسته داستان جذابی را خلق و خود را در اذهان به واسطه آن ماندگار کند.

او خاطر نشان کرد: این سبک بدیع و تأثیرگذار بسته به پیشرفت جوامع در حوزه الکترونیک و فضای مجازی متغیر است. ایران تازه در حال ورود به چنین مباحثی است و از این رو جای کار بسیاری در آن دیده می‌شود که می‌تواند سود سرشاری را از طریق برندهای مختلف خودروساز و صنعتی برای بازاریابان و متخصصان مارکتینگ با ذوق به وجود آورد.

این مشاور بازاریابی اینترنتی شرکت هواپیمایی هلندی KLM که با ایرفرانس ادغام شده و بزرگترین هواپیمایی اروپا را شکل داده است، درباره روش بازاریابی محتوایی گفت: در بازاریابی محتوایی تأکید بر روی محصولات و خدمات نیست بلکه بیشتر سعی می‌شود رابطه‌ای با مخاطبان برقرار شود.

وی ادامه داد: هنر برقراری ارتباط با جامعه هدف را بازاریابی محتوایی گویند به نحویکه شرکت و تیم توسعه بازاریابی دید اقتصادی را سرلوحه کار خود ندارد بلکه سعی می‌کند به شناخت نیاز مخاطبان و جامعه هدف بپردازد و در گام بعدی به سراغ تولید محتوای مفید و حرفه‌ای می‌رود که نهایتا به واسطه حس تعلقی که در جامعه به وجود می‌آورد، می‌تواند منجر به فروش محصولات و خدمات بیشتر شود.

این مشاور شرکت هواپیمایی ایرفرانس-کِی‌اِل‌اِم با تأکید بر اینکه پتانسیل بالقوه مارکتینگ در ایران به اندازه‌ای بالاست که زمینه خوبی را برای بازاریابان تیزهوش فراهم کرده است، اظهار کرد: استراتژی‌های روز بازاریابی می‌تواند نقطه‌ای برای پرواز بازاریابان ایرانی در راستای توسعه برندهایی باشد که شاید از جایگاه مطلوبی برخوردار نیستند یا علی‌رغم برند بودن، اقبالی نسبت به آنها نیست.

ون دن بلد با اشاره به اینکه اینترنت و محتوای چند رسانه‌ای بهترین ابزار برای بازاریابی به شمار می‌رود، با بیان مثالی به اهمیت این جایگاه پرداخت و گفت: شاید اهمیت و تأثیرگذاری یک عکس سلفی در اینترنت به واسطه محتوا و داستانی که می‌آفریند، بسیار بیشتر از کلیپی تبلیغاتی باشد که کانال‌های تلویزیونی به کرار نمایش می‌دهند.

وی با اشاره به جایگاه داستان‌سرایی برای توسعه بازاریابی گفت: داستان‌های غنی و دارای پیام بهترین راه برای بازاریابی به شمار می‌روند؛ برندها می‌توانند در قالب داستانی برند خود را به عنوان راهکار حل مشکلات مطرح کنند.

او با تأکید بر اینکه مخاطبان اینترنتی برندها چهار دسته هستند، درباره این رده‌ها عنوان کرد: Seekers (جست‌وجوگر)، Amplifiers(پیگیر)، Joiners(عضو شدن) و Buyers (خریداران) مخاطبان اینترنتی هستند که بازاریابان در صورتی موفقیت را لمس خواهند کرد که نیاز تمامی این رده‌ها را پاسخگو باشند.

برنده جایزه سرچ بلاگ 2012 اتحادیه اروپا یادآور شد: جامعه اطلاعاتی، ساختار و بدنه دو رده اول مخاطبان را آسیب‌پذیر کرده است به گونه‌ای که اگر محتوای غنی در اختیار آنها قرار نگیرد از پیگیری محتوای تولید شده حول برندها منصرف می‌شوند اما به همین نسبت اگر جذب محتوا شوند، به فکر پیگیری بیشتر و رفتن به رده‌های سوم و چهارم می‌افتند.

وی گفت: بازاریابی محتوایی می‌گوید که فقط به فکر Buyers نباشید زیرا Seekerها هستند که رفته رفته به برند علاقمند می شوند و تصمیم به خرید می‌گیرند؛ بازاریابان ایرانی که در حال رشد به واسطه اینترنت هستند باید به این موضوع واقف باشند که بازار پایدار در گرو اندیشه جامع آنها و رعایت اصول بازاریابی است.

این مشاور تبلیغاتی با بیان اینکه بازاریابان بهتر است پیش از انجام هر کاری اقدام به شناخت مخاطبان خود از طریق شبکه‌های اجتماعی کنند، ابراز کرد: شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر از توزیع اطلاعات کاربرد دارند و می‌توان از طریق آنها کار تحقیقاتی روی مخاطبان انجام داد و با اطلاعات کسب کرده به سراغ داستان‌سرایی رفت.

وی در پایان گفت: هر داستان باید قهرمانی داشته باشد، که این قهرمان در برندهای مختلف می‌تواند همان برند باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه
آسیاتک