مداخلات غیرمجاز درمان اعتیاد، آسیب‌ها را بیشتر می‌کند

مداخلات غیرمجاز درمان اعتیاد، آسیب‌ها را بیشتر می‌کند

خبرگزاری تسنیم: معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: مداخلات غیرمجاز درمان اعتیاد، آسیب‌ها را بیش تر می‌کند.

محسن روشن‌پژوه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور بخش عمده کاهش تقاضای اعتیاد را به عهده دارد و 2500 مرکز و تیم امدادرسان در این حوزه فعالیت می‌کنند، ضمن این که برنامه‌های گسترده‌ای برای پیشگیری اولیه با رویکرد اجتماع محور در حال اجراست.

وی ادامه داد: بحث مربوط به مراکز اقامتی میان‌مدت از جمله برنامه‌های درمانی سازمان است که از حدود پنج سال گذشته شکل گرفته است اما موضوع به گونه‌ای بود که نیاز جامعه و نبود ظرفیت لازم برای درمان معتادان در برخی موارد باعث راه‌اندازی مراکز غیرمجازی شده بود که استانداردهای لازم در آن رعایت نمی‌شد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی همچنین گفت:‌ از آن پس سازمان رسیدگی به بهبود مراکز غیرمجاز را به عهده گرفت و با مطالعه اولیه، دستورالعملی تهیه شد و در حال حاضر حدود 830 مرکز ساماندهی شده با حدود 200 هزار معتاد در حوزه درمان اعتیاد فعالیت می‌کنند. در واقع فرض بر این است که مراکز تحت مدیریت بهزیستی مراکزی هستند که فرآیند استانداردسازی را طی کرده و حداقل‌ها در آن رعایت شده است.

وی افزود: در حال حاضر مراکز مجاز سازمان با الگوی غالب خودیاری و حمایت از بهبودیافتگان توسط خود آن‌ها اداره می‌شود و موضوع بسیار مهم در آن پیشگیری از رفتارهای پرخطری است که منجر به شیوع بیماری‌های واگیردار می‌شود چرا که تجمع معتادان در یک فضای بسته بدون رعایت موازین بهداشتی باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

روشن‌پژوه خاطرنشان کرد: همواره از مراجع ذی‌صلاح می‌خواهیم با مراکز غیرمجاز درمان اعتیاد برخورد شود و ما در این زمینه با وزارت بهداشت همسو هستیم چرا که معتقدیم مداخلات درمانی غیرمجاز آسیب‌های بیش‌تر را در جامعه به وجود می‌آورد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon