موافقان استیضاح فرجی‌دانا افراد دلسوزی هستند/ باید به پرونده موفق وزیر علوم نگاه کنیم

موافقان استیضاح فرجی‌دانا افراد دلسوزی هستند/ باید به پرونده موفق وزیر علوم نگاه کنیم

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم رشت در مجلس گفت: موافقان استیضاح وزیر علوم افراد بسیار دلسوزی هستند و دغدغه‌هایی دارند که دغدغه‌ همه نمایندگان مجلس است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی سخنانی در پارلمان، با اشاره به سخنان موافقان استیضاح وزیر علوم، گفت: دوستانی که به عنوان موافق استیضاح صحبت کردند همکاران بسیار دلسوزی هستند که دلشان برای نظام، انقلاب و اسلامی می‌سوزد و دغدغه‌‌هایی دارند که دغدغه همه نمایندگان مجلس است، حتی به جرات می‌توانم بگویم که این دغدغه‌ها جزو دغدغه‌های آقای فرجی‌دانا هم هست.

وی ادامه داد: هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این دغدغه‌ها شود، اما اختلاف‌نظر بین مخالفان و موافقان استیضاح در شیوه عمل است، چرا که به نظر ما شیوه حل مشکلات در استیضاح نیست و راه‌های مختلفی وجود داشته که می‌توانستیم آنها را طی کنیم تا به استیضاح نرسیم، آن هم در شرایطی که افراطیون خارج از کشور و معاندان چه غوغاهایی به پا کردند.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که چرا باید کسی را در فرآیند استیضاح از چرخه مدیریت خارج کنیم؟ گفت: ما در جریان رای اعتماد به آقای فرجی‌دانا وصف شخصیتی وی را از زبان همین دوستانی شنیدیم که امروز موافق استیضاح هستند؛ مگر خود شما دوستان نگفتید که آقای فرجی‌دانا از ولایت‌مداران و از متدینین هستند. ما به استناد حرف‌های شما به او رای اعتماد دادیم، بنابراین اکنون اگر نتیجه استیضاح خروج فرجی‌دانا از سیستم مدیریتی کشور باشد آیا افراطیون فراری، معاندان نظام و ضدانقلاب‌ها خوشحال نمی‌شوند؟ پس چرا باید آب به آسیاب این افراد بریزیم؟

جعفرزاده با اشاره به پخش فیلمی در مورد حضور جعفر توفیقی و سرپرست یکی از دانشگاه‌های کشور در جمع فتنه‌گران 88، گفت: موافقان استیضاح فیلمی را نشان دادند که کاملا درست است، اما لازم است تا زمان ضبط این فیلم را هم بگویید. این فیلم پس از جریان کوی دانشگاه گرفته شده و در آن زمان از سوی مسئولان دانشگاه به آقای توفیقی گفته شد که به جمع متحصنین برود و آنها را آرام کند. حالا احتمال دارد که ایشان در بیان مطالب خطا هم کرده باشد.

وی ادامه داد: اگر آقای فرجی‌دانا امروز رای اعتماد مجدد از مجلس بگیرد باید بداند که این رای را از مجلس اصول‌گرا گرفته و نمایندگان اصولگرای مجلس نهم وی را ابقاء کرده‌اند، بنابراین کسی تلاش نکند تا این فضا را برای خود مصادره کند.

این نماینده مجلس با اشاره به خدمات گذشته وزیر علوم، گفت: آقای فرجی‌دانا از موسسان سپاه استان فارس بود و در دوران جنگ در جبهه‌ها حضور داشت و ما به چنین فرجی‌دانایی رای اعتماد دادیم و به رای خود استوار هستیم، اما اگر اکنون اشکالاتی وجود دارد که دارد و امروز هم مطرح شد، ما این رای را از آقای فرجی‌دانا می‌گیریم تا نسبت به برطرف شدن این اشکالات اقدام کند.

جعفرزاده با اشاره به بورسیه‌های دانشجویان دکتری، تصریح کرد: بحث بورسیه‌ها به عنوان داغ‌ترین بحث‌های استیضاح مطرح شد و 3 هزار نفر در این کشور بورسیه شده‌اند و آقای فرجی‌دانا به حسب وظیفه قانونی خود گفته بود تا این بورسیه‌ها را با قوانین تطبیق و آنها را مورد بررسی قرار دهند که مشخص شد که 700 نفر از این افراد بورسیه شده بدون هیچ قاعده و قانونی بورسیه شده‌اند و بورسیه این افراد تابع هیچ قانونی نبوده و در پرونده 270 نفر از بورسیه‌شدگان حتی یک برگه هم وجود ندارد، بنابراین ما به موکلان خود باید چه پاسخی بدهیم؟

وی با بیان اینکه با این وضعیت نمایندگان مجلس هیچ پاسخی برای موکلان خود و جوانانی که خواستار بورسیه شدن هستند، ندارند، گفت: در روند انتصابات ایراداتی را به فرجی‌دانا گرفتند، اما اشکالی ندارد. روند انتصابات را به آقای فرجی‌دانا یا هر کس دیگری که در آینده وزیر شد، تفیض کنید و بعد هم از او پاسخ بخواهید، چرا که وقتی وزیر علوم نمی‌تواند در انتصابات اظهارنظر کند و مراکز دیگر و شورای دیگری باید پاسخ‌گو باشد، چرا تنها فرجی‌دانا باید پاسخ‌گوی انتصابات باشد؟

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: ما با انتخاب روسای دانشگاه‌ها برای محیط‌های دانشگاهی تصمیم می‌گیریم و نمی‌توان برای افراد تحصیل‌کرده انتصاباتی صرف عمل کرد و حالا جرم آقای فرجی‌دانا این است که از جامعه‌ای که می‌خواهد برای آن مدیر منصوب کند، مشورت گرفته بنابراین آیا نباید چنین وزیری را تشویق کرد؟ کسی که با متخلفان دکتری برخورد کرده امروز باید استیضاح شود یا به وی بگوییم از تو ممنونیم؟

جعفرزاده تصریح کرد: آقای فرجی‌دانا در انتصابات خود از جامعه دانشگاهی نظر گرفته و این نظر را به شورای عالی انقلاب فرهنگی برده است، چرا این‌قدر روی انتصابات بحث می‌شود؟ 64 درصد از کسانی که در این دوران از گردونه مدیریت دانشگاه خارج شده‌اند، پایان دوره ریاست خود را می‌گذراندند و 8 درصد آنها هم استعفا داده‌اند و تنها 28 درصد برکنار شده‌اند و البته حق هر دولتی است که تیم خود را در جایگاه‌های مدیریتی بگذارند.

وی با بیان اینکه افرادی که تغییر کرده‌اند به طور متوسط 67 ماه سابقه ریاست دانشگاه داشته‌اند، گفت: در دولت نهم در دو ماه آغاز فعالیت خود 20 نفر از روسای دانشگاه‌ها تغییر کردند و در این دولت تنها 4 نفر تغییر کردند. در مورد نشریات دانشجویی و تشکل‌ها باید بگویم که مگر تنها فرجی‌دانا یا رئیس دانشگاه می‌تواند مجوز دهد؟ لذا باید به دنبال نهادها و افرادی که در صدور مجوز این نشریات دانشجویی دخیل بوده‌اند بازخواست کنیم.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه یک عده‌ می‌خواهند بین دولت یازدهم و مجلس شکاف بیاندازند، تصریح کرد: ما باید به پرونده موفق آقای فرجی‌دانا نگاه کنیم و ببینیم که از نتیجه این استیضاح چه کسانی خوشحال می‌شوند. بنابراین بنده معتقدم که این جلسه برای برطرف کردن اشکالات است و آقای فرجی‌دانا در صورت گرفتن رای اعتماد مجدد باید بداند که این رای را از مجلس اصول‌گرا گرفته و هیچ کسی نباید این نتیجه را به نفع خود بنویسد.

جعفرزاده در پایان گفت: ما نمایندگان مجلس به دلیل ارتباط زیاد با مردم باید پاسخ‌گوی نیازهای آنها باشیم تا پس از این جلسه استیضاح ما نمایندگان در جلسات بعدی به دنبال پرداختن به مطالبات اصلی مردم یعنی ایجاد اشتغال، رفع تورم، خروج از رکود و رفع بیکاری باشیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon