فتنه‌گران برای دانشگاه‌ها تصمیم می‌گیرند/ اخراجی‌هایی بازگردانده شدند که مفاسد اخلاقی داشتند

فتنه‌گران برای دانشگاه‌ها تصمیم می‌گیرند/ اخراجی‌هایی بازگردانده شدند که مفاسد اخلاقی داشتند

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اخراجی‌هایی که برگردانده شدند، مفاسد اخلاقی داشتند و برخی دانشجویان دختر از دست اینها خودکشی کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان که به بررسی طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص داشت، در موافقت با استیضاح وزیر علوم و با اشاره به برخی گفته‌ها مبنی بر عزل دو معاون وزیر علوم، گفت: اگر حق است که این دو معاون عزل شوند چرا شب استیضاح به‌دنبال عزل آنها افتاده است؟ بنابراین این سؤال مطرح است: آیا ما استیضاح کنندگان سیاسی کاری می‌کنیم؟ اگر این دو معاون حق بود که بروند پس از اول باید می‌رفتند. امروز حل مسائل و مشکلات وزارت علوم با رفتن یا نرفتن این دو نفر علاج نمی‌شود.

وی خطاب به وزیر علوم گفت: آقای فرجی‌دانا، ما هنوز هم شما را آدم متدینی می‌دانیم، اما مسئله و مشکل ما آن چیزی است که در طرح استیضاح نوشته‌ایم؛ شما مدیریت نمی‌کنید بلکه مدیریت می‌شوید و دیگران برای شما دولت در سایه تشکیل داده‌اند و دیگران به‌جای شما تصمیم می‌گیرند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: مسئله این است که فتنه‌گران و اخراجی‌ها هیئت تشکیل می‌دهند و برای دانشگاه‌ها تصمیم می‌گیرند و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی این نظر را قبول کند، منفعل می‌شود و اگر این نظر را رد کرد، مشروعیت خود را بین دانشجویان از دست می‌دهد. بنابراین اگر بنا بود یک اقدام قانونی مستند به شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام بدهید، از شورا مصوبه می‌گرفتید و آن کار را انجام می‌دادید.

نادران افزود: شما سرپرستی را که از شورای عالی انقلاب فرهنگی رأی نیاورده است، ابقا کردید و هنوز بنده خبر تعویض آن را ندارم. در مورد بقیه سرپرست‌ها هم همین‌گونه است، به‌عنوان مثال در مورد دانشگاه تهران که یک دانشگاه مادر با این سوابق و اثرگذاری در رتبه علمی کشور است، اکنون با سرپرست اداره می‌شود، یعنی بین این‌همه دانشگاهی دانشگاه تهران یک مدیر لایق وجود نداشت که هم شورای عالی انقلاب فرهنگی بپذیرد و هم شما آن را معرفی کنید.

وی با اشاره به سخنان فرجی‌دانا که گفته بود مدت ریاست رئیس دانشگاه تهران بر این دانشگاه طولانی شده بود، گفت: به هر حال می‌توانستید آن رئیس دانشگاه را 6 ماه دیگر نگه دارید تا در این مدت با سرپرست اداره نشود و بین این‌همه دانشگاهی دانشگاه تهران یک نفر را هم که با شما هم‌نظر بود به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌کردید.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بهتر است دوستان ببینند که رسانه‌های بیگانه چه اخباری منشتر می‌کنند، آیا آنها از استیضاح کنندگان دفاع می‌کنند یا آنها را متهم می‌کنند؟ آیا ما هستیم که آب به آسیای آنها می‌ریزیم یا رفتار وزارت علوم و ستاد جنگی که در وزارت علوم تشکیل شده این کار را انجام می‌دهد؟ دعوای ما بر سر این است که هیچ مشکل دیگری نداریم.

نادران با اشاره به بازگشت برخی از اساتید دانشگاه اخراج شده به دانشگاه‌ها گفت: شما اخراجی‌ها را به دانشگاه برگرداندید و در مورد یکی از این اساتید که پس از 6 ماه با طرح سؤال و تذکر و پیگری نمایندگان مجلس تازه می‌فرمایید که حکم اخراج آن را زده‌اید در حالی که بنده نامه پنجم تیرماه آقای بروجردی به شما را دارم که هنوز شما نسبت به آن اقدامی نکرده‌اید؛‌ این اخراجی‌ها مفاسد اخلاقی داشته‌اند و دختران دانشجو از دست آنها در امان نبودند و بسیاری از این دختران خودکشی کرده‌اند و حالا وزیر علوم، 13 نفر از اخراجی‌ها را در دانشگاه پیام نور برگرداندید، آیا جوابی برای آن دارید؟

وی با اشاره به استعلام‌های صورت گرفته از وزارت اطلاعات گفت: شما نامه وزارت اطلاعات در مورد ورودی‌های سال 92 که 140 نفر از آنها در پذیرش کارشناسی ارشد و 23 نفر در دوره دکترا را ثبت‌نام شدند چه کردید؟ آیا به آن استعلام‌ها بها دادید؟ در حالی که وزارت اطلاعات نامه نوشته بود و رسماً آنها را رد صلاحیت کرده بود و موارد رد صلاحیت آنها هم یا مفاسد اخلاقی و یا سوابق گروهکی و معاند بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه فرجی‌دانا که گفته بود در مورد معاونین خود استعلام گرفته، تصریح کرد: در مورد آقای سمنانیان از برج 8 تا کنون که نظر صریح وزارت اطلاعات در مورد ایشان وجود دارد چه کردید؟ اینکه نمی‌شود دائم استعلام بگیرید و وقتی پاسخ استعلام منفی بود دوباره استعلام بگیرید و تلاش کنید تا یک استعلام مثبت در بیاید. آیا این کار مشکل را علاج می‌کند؟

نادران ادامه داد: آقای نبویان پیش بنده شهادت دادند که 30 تا 40 پرونده را دیده‌اند و ادلّه همه آنها روشن بود و حالا همه آنها به دانشگاه برگشته‌اند و حالا ما را متهم می‌کنند که در مورد دانشجویان ستاره‌دار صحبت می‌کنید در حالی که ما درباره کسانی که صلاحیت‌های اخلاقی و سیاسی نداشتند و دانشگاه را به‌عنوان عقبه گروه‌های سیاسی معاند نظام تبدیل می‌کنند نگران هستید.

وی با اشاره به حادثه انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها گفت: ماجراهای سال 57 و 58 که انقلاب فرهنگی رخ داد، یادمان نرفته است، در آن دوران به‌دلیل اینکه دانشگاه محلی برای جذب جوانان دانشجو به‌منظور عضویت در گروه‌های سیاسی شده بود، دانشگاه‌ها تعطیل شده بودند و حالا دغدغه همه ما راجع به این موضوع است.

نماینده تهران در خصوص آمارهای اغتشاش دانشجویی در سال‌های مختلف، گفت: آمار اغتشاشات دانشجویی در سال 88 از همه بیشتر بود و فتنه 88 که در همان سال درست کردند و حالا سؤال است: جریانات دانشجویی که آن حوادث را درست کرد به کدام جریانات سیاسی بیرون از دانشگاه متصل بوده است که آن اغتشاشات را ایجاد کردند؟ بچه‌های بسیج که آن اغتشاشات را ایجاد نکردند لذا همه نگرانی‌ها این است که شما محیط دانشگاه را به یک باشگاه سیاسی با یک شبکه مدیریت پنهان توسط افرادی که یا به‌دلیل دهن‌کجی به مجلس و یا درگیری با مجلس یا تعلقات دیگر یا خط‌گیری از دیگران سر کار گذاشتید، تبدیل شود و اینها برای ما سال‌های 88 دیگری بسازد، لذا حق نداریم نگران باشیم؟

نادران با اشاره به سخنان جواد هروی نماینده مردم قائنات که در ابتدا مخالف رأی اعتماد به وزیر علوم بود و در جلسه امروز استیضاح به‌عنوان مخالف اسیتضاح سخن گفت، تصریح کرد: آقای هروی گفتند که من در ابتدا مخالف وزیر بودم و حالا موافق شدم، پس چرا اجازه نمی‌دهید کسانی که روزی موافق این وزیر بودند امروز به‌دلیل اینکه می‌بینند این آقا وزارتخانه را اداره نمی‌کند و دیگران آن را اداره می‌کنند، حق دارند که مخالف این وزیر شوند.

وی با تأکید بر "ما عقد اخوت با کسی نبسته‌ایم" گفت: ما در همین مجلس، وزیر دولت همسو با مجلس را پس از دو ماه استیضاح کردیم و رأی عدم‌اعتماد هم به آن دادیم لذا ما عهد اخوت با کسی نبسته‌ایم اما وزیر علوم، در جلسه با دانشجویان نمایندگان متقاضی استیضاح را متهم می‌کنید به اینکه آنها دنبال رانت هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: آقای وزیر در آن جلسه می‌گوید که استیضاح کنندگان امروز رانت می‌خواهند و اگر من دانشکده و دانشگاه به آنها می‌دادم، امروز با استیضاح مواجه نمی‌شدم در حالی که ما نمایندگان در رأس امور هستیم برای اینکه از شما دانشکده یا دانشگاه بخواهیم و چون شما نداده‌اید، شما را استیضاح می‌کنیم؟ به‌والله من امروز نه برای خوش‌آمد حسن و نه برای خوش‌آمد حسین حرف نمی‌زنم بلکه از اتفاقات رخ‌داده، دلم به درد آمده است.

نادران اضافه کرد: یک‌شنبه قبل از تعطیلات مجلس جلسه‌ای گذاشتیم و موارد استیضاح را مشخص کردیم و به وزیر گفتیم: در این روند چند قدم بردارید، و ما هم به او کمک می‌کنیم چرا که ما نمایندگان دغدغه داریم و نگرانیم جریانات انحرافی سیاسی و عقده‌دار از انقلاب در فتنه 88 فرصتی پیدا کردند که امروز در پیوند با خارج برای محیط سیاسی دانشگاهی ما تعیین تکلیف کنند. بنابراین نگرانی و دغدغه ما این است.

وی با اشاره به صحبت‌های فرجی‌دانا که گفته بود "دانشگاه‌ها در حال حاضر آرام است"، تصریح کرد: اگر امروز دانشگاه آرام است برای این است که فتنه‌گران جولان می‌دهند و حزب‌اللهی‌ها خون دل می‌خورند و به‌خاطر نظام و مصلحت نظام سکوت کرده و تحمل می‌کنند. لذا همه درد ما برای همین است مگر وقتی که سرپرست دانشگاه امیرکبیر را معرفی کردید، شیشه‌های دانشگاه را نشکستند و اغتشاش نکردند؟ این اقدامات با هماهنگی چه‌کسانی بود؟ حداقل این موضوعات را سؤال کنید و بدانید که چه‌کسانی اینها را مدیریت کرده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام انصاری مبنی بر اینکه در صورت استیضاح وزیر علوم، وزیر بعدی نیز همسو با فرجی دانا است، گفت: ما از این صحبت معاون پارلمانی رئیس جمهور نگرانی داشتیم که بعد هم ایشان تکذیب کرد و حالا خوشحالیم که تکذیب کرده‌اند و فهمیدیم که اگر این وزیر برود ان‌شاءالله سیاست‌ها و خط‌مشی‌ها اصلاح می‌شود، بنابراین ما این کار را انجام می‌دهیم و دولت هم کمک کند تا دست در دست یکدیگر یک مسیر درست را طی بکنیم و یک وزیری بیاید تا به‌صورت درست وزارت علوم را مدیریت کند.

به گزارش تسنیم، نادران در خلال صحبت‌های خود فیلمی از صحبت‌های وزیر علوم در جمع دانشجویان که می‌گفت "من می‌توانم همچنان به‌عنوان رانت به نمایندگان دانشگاه، دانشکده و رشوه بدهم و این‌قدر با نمایندگان به چالش نرسم" پخش کرد.

نادران پس از پخش این فیلم، گفت: آقای وزیر، این نمایندگان اقلیت نیستند و طبق امضاهایی که کرده‌اند از فراکسیون‌های مختلف اصولگرای مجلس هستند و همه اینها دغدغه دارند و دغدغه آنها نه این دانشگاه‌ها است که شما فکر کرده‌اید و نه هیچ رانت دیگری بلکه نمایندگان می‌خواهند در رأس امور بمانند و دغدغه‌های نظام برای چالش‌های 78 و 88 هرگز برای دانشگاه ایران تکرار نشود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon