الاخبار: ریاض به دنبال راه حل سوری در لبنان با حفظ بقای اسد در قدرت است

الاخبار: ریاض به دنبال راه حل سوری در لبنان با حفظ بقای اسد در قدرت است

خبرگزاری تسنیم: در حالی که عربستان به سمت تفاهم با سوریه و پذیرش بقای بشار اسد در حرکت است، این سوال مطرح است که این تفاهم، انتخاب ریاست جمهوری لبنان را تا چه حدی تحت تاثیر قرار خواهد داد .

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، محافل غربی با اشاره به اینکه بیم و هراس عربستان از پیشروی داعش ، رویکرد ریاض نسبت به سرنوشت بشار اسد را تغییر داده است، اعلام کردند که تغییر دیدگاه عربستان می تواند شرایط و خصوصیات جدیدی را برای ریاست جمهوری در لبنان مطرح کند.

این در حالی است که اطلاعات موجود نیز حاکی از این است که در کانال های دیپلماتیک پیام‌های زیادی بین عبدالفتاح السیسی و بشار اسد رد و بدل شده است و تبادل این پیام ها در جریان حمله اخیر اسرائیل به غزه به خوبی نمایان شد ، به این معنی که در جریان این حملات، هیچ گونه اظهارات اعتراض آمیز علیه راه حل مصر برای آتش بس در غزه از مسئولان سوری شنیده نشد، بلکه به قاهره با میانجیگری مسکو تضمین داده شد که جبهه جولان یا جنوب لبنان متشنج نخواهد شد و هیچ کس تمایل ندارد که منطقه به سمت جنگ گسترده و فراگیر پیش برود.

در پی این تحولات، السیسی به عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس اعلام کرد که واشنگتن درحمایت از مخالفان سوری که از آنان تحت عنوان گروههای میانه رو یاد می کند، جدی نیست و اخبار مربوط به اینکه واشنگتن در نظر دارد به منظور حمایت از این گروه‌ها یک منطقه حفاظت شده در جنوب سوریه ایجاد کند، به زودی جامه عمل نخواهد پوشید.

در این میان گفته می‌شود که مواضع عربستان و مصر در خصوص سوریه به یکدیگر نزدیک شده است و هرچند موضع مصر پیشرفته تر از مواضع عربستان است، اما این اشتراک مواضع ناشی از نگرانی از پیشروی داعش و شکستن مرزهایی است که بر اساس پیمان سایکس -پیکو بین سوریه و عراق ترسیم شده بود تا جایی که پیشروی این گروه تروریستی کشورهای همسایه آن  را نیز در معرض تهدید قرار داده است.

به هر حال چنانچه این سناریو صحت داشته باشد، می توان گفت که روابط عربستان با سوریه رو به تغییر است و این تغییر با انتخاب رئیس جمهور لبنان نیز ارتباط پیدا می کند به این معنی که جریان 14مارس با واقعیتی روبه رو خواهد شد که بر اساس آن رئیس جمهور لبنان ویژگی های جدیدی پیدا خواهد کرد که باید مورد قبول نظام سوریه بوده یا دست کم این موضوع مورد گفت وگو و رایزنی قرار گیرد.

بنابراین بر خلاف گذشته که محور انتخاب رئیس جمهور لبنان بر انتخاب فردی قوی و توافقی متمرکز بود، از این پس ویژگی ها و معیارهای جدیدی برای رئیس جمهور لبنان مطرح خواهد بود.

اما مشکل اساسی این سناریو این است که چه بسا سعد حریری در برابر شرایط مهمی قرار می گیرد که به طور مستقیم متحدان مسیحی و نیز اهل تسنن او را تحت تاثیر قرار خواهد داد، به این معنی در صورتی که عربستان راه حل سوریه و نیز باقی ماندن بشار اسد را بپذیرد، حریری چطور می تواند متحدان مسیحی خود و بیش از همه نیروهای لبنانی را به این راه حل راضی و متقاعد کند؟

سوال دیگر اینکه آیا سعد حریری در این شرایط قادر است اهل تسنن را کنترل کند، به ویژه اینکه نمایندگان اهل تسنن در پی حوادث طرابلس و عرسال از رهبری المستقبل فاصله گرفتند.

در این خصوص نباید فراموش کرد که حریری پیش از این عازم دمشق شده و با بشار اسد دیدار کرده بود.

در این میان این سوال نیز مطرح است که در شرایطی که برخی کشورهای منطقه به دستیابی به تفاهم با روسیه نزدیک می شوند که این نیز به نوبه خود بحران های منطقه و راه حل های آن را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار دهد، تهران و واشنگتن چه موضعی خواهند داشت؟

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان