یک سوم برق کشور در سامانه‌های سرمایشی مصرف می‌شود

یک سوم برق کشور در سامانه‌های سرمایشی مصرف می‌شود

خبرگزاری تسنیم: معاون آموزش و بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) گفت: هم‌اکنون حدود یک سوم مصرف برق کشور مربوط به سامانه‌های سرمایشی است و به‌عبارت دیگر، یک‌سوم تولید نیروگاهی کشور به تامین سرمایش اختصاص می‌‏یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پاون، "امیر دودابی‌نژاد" اظهار داشت: تامین برق پایدار و مطمئن از اهداف اصلی حاکمیتی وزارت نیرو است و در تمام طول سال تلاش می‌شود که برق با کیفیت مطلوب برای مشترکان فراهم شود.
معاون آموزش و بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره‏‌وری انرژی ایران (سابا) افزود: مصرف برق در ساعت‌ها و فصول مختلف متفاوت است و طی چند سال اخیر پیک مصرف برق در ساعت‌های روز ماه‌های گرم تابستان رقم می‌خورد که دلیل آن تغییر الگوی استفاده از سامانه‌های سرمایشی است.
وی ادامه داد: بارهای سرمایشی طی چند سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشته به‌گونه‌ای که هم‌اکنون حدود یک‌سوم مصرف برق کشور مربوط به سامانه‌های سرمایشی است و به‌عبارت دیگر، یک‌سوم تولید نیروگاهی کشور به سرمایش اختصاص می‏‌یابد.
وی با بیان اینکه الگوی مصرف در مناطق گرم و مرطوب تغییر چندانی نداشته است، گفت: تغییر الگوی مصرف را در مناطقی همچون تهران و مناطق مرکزی ایران شاهد هستیم که مهم‌ترین راه برای جلوگیری از افزایش مصرف، استفاده کارآمد از تجهیزات و وسایل موجود و استفاده از تجهیزات متناسب با اقلیم است.
دودابی‌نژاد با تاکید بر اینکه کولرهای اسپلیت گازی می‌تواند حتی بیش از چهار برابر کولر آبی برق مصرف کرده و هزینه‌ها را افزایش دهد، اظهار داشت: در بسیاری از مناطق معتدل و گرم و خشک کولر آبی جواب‌گوی نیاز سرمایشی است و بهتر است در ساعت‌های اوج مصرف از این کولرها استفاده شود.
وی تصریح کرد: اگرچه پیشرفت‌های زیادی در زمینه بهینه‌سازی و افزایش بازده کولرهای آبی صورت گرفته و با حمایت سازمان بهره‏‌وری انرژی ایران، کولرهای آبی با رتبه مصرف انرژی A تولید شده است، اما تولید این نوع کولرها در حد انتظار فراگیر نشده است که یکی از موانع موجود در مسیر تولید کولرهای با بازده بالا، تمایل به استفاده از الکتروموتورهای کم‌بازده به‌دلیل قابلیت سیم‌پیچی دوباره برخی از این نوع الکتروموتورها است که خود یک عادت نادرست و ناکارای مصرفی محسوب می‌شود.
وی افزود: نکته مهم دیگر، توجه به کیفیت کولر آبی است تا آسایش حرارتی موردنظر مردم فراهم شود اما متاسفانه فناوری ساخت این تجهیز ثابت مانده است که در این زمینه، فضای مناسبی برای فعالیت شرکت‌های کولرساز وجود دارد.
معاون آموزش و بهینه‌سازی مصرف انرژی سابا با بیان اینکه باید برنامه‏‌ریزی عرضه و تقاضای انرژی به‌صورت یکپارچه انجام شود، افزود: با توجه به وجود منابع قابل استفاده گازی در فصول گرم به‌جای استفاده از برق می‌توان از انواع تجهیزات تهویه مطبوع گازسوز مانند چیلرهای جذبی استفاده کرد؛ اگرچه بازده چیلرهای گازسوز از بازده چیلرهای تراکمی که با برق کار می‌کنند٬ پایین‌تر است اما اگر از دیدگاه کلان به انرژی الکتریکی و فرآیند تولید آن نگاه کنیم٬ این دو سامانه از دیدگاه انرژی اولیه بازده تقریبا یکسانی خواهند داشت که به‌عنوان یک راه‌حل کاهش پیک برق قابل‌تامل است.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از روش‌های نوین سرمایشی نظیر مینی‌چیلرهای جذبی، GHP و CCHP نیازمند اصلاح قیمت نسبی برق و گاز است تا استفاده از این دستگاه‌ها برای مصرف‌کننده مقرون به‌صرفه باشد و به این دلیل تحلیل هزینه فایده کلان و برنامه‌ریزی جامع انرژی به‌منظور انتخاب گزینه بهینه ضرورت دارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه